English

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

۴۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ابتدای سال 97 تا پایان آذرماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است.

40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است

به گزارش خبرگزاری موج، در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: از ابتدای سال 97 تا پایان آذرماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است.

حمید زادبوم  با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد کالاهای وارداتی کشور مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است، افزود: این واردات در کشور ما امروز یک ارزش به شمار می‌رود، زیرا چراغ کارخانه‌های ما را روشن نگاه می‌دارد، لذا باید از تجار تقدیر و تشکر کرد.

41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علیرغم همه مشکلاتی که از سال 97 وجود داشت و اغلب مشکلات اوج گرفت، اما در سال گذشته بیش از 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که حداقل 50 درصد آن توسط بخش خصوصی بود. 

زادبوم در ادامه افزود: از 22 فروردین 97 تا پایان آذر ماه حدود 40 میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است، البته 18 میلیارد یورو آن ایفای تعهد نشده است، اما من اطمینان دارم که آن هم به روش‌های مختلف به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

وی گفت: از ابتدای سال 97 تا پایان آذر ماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است و حدود 50 درصد آن مربوط به استان تهران بوده است و به عبارتی بیش از 20 میلیارد یورو از بازگشت ارز حاصل از صادرات طی مدت مذکور مربوط به استان تهران برآورد شده است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: این نشان می‌دهد که اقتصاد ما و صادرکنندگان ما فعالیت می‌کنند و باید از آنان تشکر کنیم.

زادبوم عنوان کرد: بیشترین رشد صادرات کشور در سال 99 در  حوزه خشکبار، گیاهان دارویی، ماکارونی، مواد پروتئینی، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی، تجهیزات برقی و محصولات برقی بوده است، البته در 10 ماهه امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است که بخشی از آن بر می‌گردد، به شرایط کرونایی و کاهش تقاضای جهانی و تقاضای کشورهای همسایه، اما در عین حال صادرات کار سختی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرکنند‌گان در شرایط سختی به فعالیت‌های تجاری خود ادامه می‌دهند، بیان داشت: ۴ سال است که اتاق تهران بار مسئولیت را برای انتخاب صادرکنندگان نمونه به دوش کشیده و به خوبی از عهده آن برآمده است.

حمایت از صادرکنندگان در سال99

وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از صادرکنندگان در سال99  تلاش کرد تا اقداماتی را با کمک اتاق‌های بازرگانی استان‌ها انجام دهد و همچنین در این راستا به زیرساخت‌ها نیز کمک مالی می‌کنیم و در این راستا کمک به حمل هوایی کالاهای خاص در سال 99 را صورت گرفت به نحوی که 50 درصد هزینه حمل هوایی این کالاها را بر عهده گرفتیم.

زادبوم ادامه داد: چهاردرصد نرخ بهره پرداختی صادرکنندگان در سال 99 را پرداخت می‌کنیم و پرونده‌های آن تا پایان بهمن توسط بانک توسعه صادرات و بانک کشاورزی تشکیل شد و مابه التفاوت 4 درصدی را پرداخت خواهیم کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کمک به حمل هوایی کالاهای خاص در سال 99 صورت گرفت، به طوری که 50 درصد هزینه حمل هوایی این کالاها را انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: معتقدم که هر گونه مقررات زائد بر تجارت، تجارت‌‎مان را از ریل خودش خارج می‌کند، یعنی در مقایسه با تجارت بین‌الملل ما از ریل خارج هستیم و هر گونه پرداخت مشوق مستقیم صادراتی و یارانه صادراتی و در مقابل هر گونه مقرراتی که زائد بر تجارت بین‌‎المللی باشد، مانند تعهد ارزی طبیعتا انحراف تجارت است.

زادبوم افزود:  شرایط خاص کشور از سال 97 باعث شد این مقررات باشد، اما در تلاش هستیم با همراهی اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون مشکل صادرکنندگان را در زمینه رفع تعهد ارزی حل کنیم.

اخذ تعهد ارزی تجارت ایران را از ریل خارج کرد

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: ما به عنوان حامی صادرکننده آماده هستیم، مسائل و مشکلات صادرکنندگان را حل و فصل کنیم و انشاء‌الله در طول زمان در ریل اصلی تجارت قرار بگیریم.

زادبوم با اشاره به اینکه اگرچه اخذ تعهد ارزی تجارت ایران را از ریل خارج کرد، اما شرایط تحریم اجرای این تعهد را دیکته می کند، گفت: آمادگی رفع مشکلات تعهد ارزی را داریم.

‌وی در خصوص پرداخت مشوق های صادراتی در سال جاری  بیان داشت: هر گونه مقررات زاید بر تجارت مثل دریافت تعهد ارزی، تجارت ایران را از ریل خارج خواهد کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اعلام آمادگی برای رفع مشکلات تعهد ارزی افزود: در حال تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا و تبدیل آن به توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه