English

محمد اسلامی:

۹ آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده افتتاح خواهند شد

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 9 آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده خبر داد و گفت: یک نمونه آن آزاد راه اصفهان- شیراز از پروژه های کلیدی کشور است که با افتتاح آن، رفت و آمد مردم جنوب به پایتخت متحول خواهدشد.

9 آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده افتتاح خواهند شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت حمل و نقل جاده ای کشور سالانه یک میلیون تن کالاست، سال گذشته 580 هزار تن کالا با کامیون و 47 میلیون تن از طریق ریل جابجا شد. طی 10 سال اخیر حدود 10 میلیون تن بارِ ترانزیتی داشتیم و برای بهره مندی از 50 میلیون ترانزیت از طریق گسترش زیرساختها و ارتقای هماهنگی ها با تفاهم نامه های دوجانبه و چند جانبه برنامه ریزی شده است.

وی کاهش بودجه عمرانی را یکی از دلایل سرعت پایین پروژه های ریلی اعلام کرد و افزود: سهم بودجه وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمرانی را در سال 98 حدود 30 درصد و امسال هم 40 افزایش یافته است. همچنین در این راستا تامین مالی 20 پروژه ریلی و آزادراهی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تکمیل راه آهن خواف- هرات بعد از 13 سال، یادآور شد: این پروژه شرایط امنیتی داشت اما خوشبختانه امروز به ثمر رسیده است.

* بهره برداری از 10 پروژه ریلی مهم تا سال آینده

وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری از 10 پروژه ریلی مهم دیگر تا سال آینده خبرداد و افزود: راه آهن رشت - بندرانزلی در بندر کاسپین، راه آهن میانه- اردبیل، راه آهن همدان- سنندج، راه آهن اصفهان- شهرکرد راه آهن یزد- اقلید افتتاح می شوند و دو پروژه راه آهن رشت- آستارا و شلمچه – بصره هم در صورت تأمین مالی آغاز خواهند شد.

اسلامی از افتتاح همه فازهای پروژه کنار گذر جنوبی تهران (آزادراه به طول 170 کیلومتر) به عنوان یک پروژه فاخر ترانزیتی کشور تا قبل از دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این پروژه رو به اتمام است و حداکثر تا پایان ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه 9 آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده افتتاح خواهند شد گفت: یک نمونه آن آزاد راه اصفهان- شیراز از پروژه های کلیدی کشور است که با افتتاح آن، رفت و آمد مردم جنوب به پایتخت متحول خواهدشد.

اسلامی در ادامه به بحران لاستیک هم اشاره و بیان کرد: تعدادی لاستیک با دلار 4200 تومانی وارد شده بود اما یا در بازار پیدا نمی شد یا با قیمت های نجومی به فروش می رفت که نهایتاً دستگاه های امنیتی محتکران را شناسایی کردند و در زمان حاضر هم لاستیک ها بر اساس پیمایش بین کامیون ها توزیع می شود.

وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد با شرکتهای ساخت داخل برای تولید کامیون هایی با برندهای مرغوب و با کیفیت خبر داد و اضافه کرد: متاسفانه در حوزه تولید کامیون و اتوبوس، یک کاهلی مفرطی در کشور صورت گرفته و مطامع بنگاهی بر منافع ملی حاکم شده است.

وی درباره راهزنی و مزاحمت های تروریستی در راه های کشور گفت: شرکتهای حمل و نقلی باید هوشیار عمل کنند تا گرفتار این راهزنان نشوند و به همین دلیل هم است که ما برنامه روزآمد سازی ناوگان حمل و نقل دریایی و بنادر و شناورها را دنبال می کنیم.

اسلامی گسترش استفاده از دریا و اقتصاد دریامحور و مسافرت های دریایی را ضروری خواند و افزود: ما این موضوع را با کشورهای حاشیه خزر در اجلاس خزر و اجلاس پنج جانبه تفاهم کردیم و فراخوان دادیم که اشخاص بتوانند در شمال بین بنادر خزر با کشتی های مسافربری فعالیت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه محدودیت های کرونایی همچنان بر سفرهای بین المللی حاکم است گفت: پروازهای ایران به تمام مقاصد بین المللی برقرار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی