English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حجم معاملات بورس در کف قیمت ها پایین است / دولت مردم را در بورس نقره داغ کرد

شناوری شرکت ها در بورس کاهش یافته و عمده سهام نمادهای دولتی دوباره به حقوقی ها برگشته است و از طرف دیگر خریدار زیادی برای نمادها وجود ندارد، زیرا بسیاری از مردم توسط دولت به اصطلاح نقره داغ شده اند و به همین دلیل حجم معاملات حتی در کف قیمتی هم بسیار پایین است.

حجم معاملات بورس در کف قیمت ها پایین است / دولت مردم را در بورس نقره داغ کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار سرمایه در یک هفته گذشته در شوک عوامل سیاسی بود و در روندی خسته کننده و فرسایشی قرار داشت و این در حالی است که شاهد عملکرد میاندوره ای مطلوب شرکت ها و همچنین گزارشات قابل قبول مهر ماه بودیم و بازار بی توجه از این موارد همچنان با افزایش عرضه در حال گذراندن معاملات خود بود تا جایی که شاهد شکل گیری صفوف فروش نمادها بودیم و افت شاخص کل تا زیر کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را رقم زد. در نهایت هم شاخص کل با رشد بیش از ۲۷۰۰ واحدی دوباره بالای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت، اما مساله اینجاست که نبود خریدار و فروشنده در این قیمت ها موجب کاهش چشم گیر ارزش معاملات شده است.

 به عبارت دیگر از یک طرف شناوری شرکت ها کاهش یافته و عمده سهام نمادهای دولتی دوباره به حقوقی ها برگشته است و از طرف دیگر خریدار زیادی برای نمادها وجود ندارد، زیرا بسیاری از مردم به اصطلاح نقره داغ شده اند.

حجم معاملات امیدوارکننده نیست

هر چند معاملات در دو-سه روز گذشته رنگ بهتری به خود گرفته و دیگر سهم‌ها قفل در صف فروش نیستند و در نمادهای زیادی معاملات عادی در حال انجام است و نقدشوندگی بسیار بهتر شده اما هنوز امیدواری برای رشد شاخص وجود ندارد و اگر این روند قرار باشد رخ دهد باید کم کم موجب افزایش حجم معاملات و حتی باعث رشد قیمتی در سهم‌ها شود.

در شرایط کنونی گروه بانکی و خودرویی به عنوان لیدرهای بازار عمل می کنند و تا حدودی احتمال بازگشت شاخص وجود دارد. هرچند ممکن است اصلاح زمانی در برخی گروه ها همچنان ادامه دار باشد، با این حال پس از نوسان زیاد تثبیت قیمت دلار نقدی در کانال ۲۷ هزار تومان باعث شده گروه های فلزی و معدنی هم معاملات نسبتا متعادلی را تجربه کنند اما این به معنای این نیست که ترس از معاملات گروه های صادراتی وجود ندارد، زیرا این نمادها نه تنها اصلاح کم تری داشته اند در حال حاضر با ریسک های آینده هم روبرو هستند.

دولت به عنوان متهم اصلی ریزش بورس تاکنون اقدامی در جهت بازگشت اعتماد مردم انجام نداده است، البته مدیرعامل شرکت بورس تهران به تازگی اعلام کرده که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه، تخصیص یافته است. حالا اینکه ادعاهای مسئولان چقدر صحت دارد نمی توان آن را ثابت کرد، چراکه پیش از این همین مسئولان از مردم خواستند که سرمایه هایشان را به بورس بسپارند و بعد از اینکه سرمایه های مردم را سوزاندند در مصاحبه های جداگانه مدعی هستند که نوسات ذات بازار است!

با این حال در جلسه مشترک دولت و مجلس برای تقویت بورس، مقرر شده از منابع سازمان بورس نیز برای بازارگردانی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. اما از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه چند شخص و نهاد مرتبط با ایران وضع کرد و همچنان سایه تحریم بر بازار حاکم است، هرچند چشم انداز مثبتی در این بخش وجود دارد و جوبایدن اعلام کرده:‌« انتقال قدرت در حال انجام است و اعتراف نکردن دولت ترامپ به شکست چیزی را عوض نمی‌کند ما روند انتقال قدرت را آغاز کردیم و به سران جهان می‌گویم که آمریکا بار دیگر از نو بازگشته است.»

با توجه به تغییرات سیاسی پیش روی و خبر کشف واکسن کرونا این احتمال وجود دارد که نوسانان مثبت بورس هم آغاز شود. چراکه در شش ماه گذشته کرونا مهمترین دلیل افت شاخص های بورس های بین المللی بود و مدیر موسسه بیماری‌های عفونی آمریکا خبر داده که واکسن کرونا آوریل سال ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) در اختیار همگان قرار گیرد، به نظر می رسد باید شاهد عملکرد مثبت بورس های بین المللی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سیدجعفرکاظمی

    دولتی راکه مردم خودرا نقره داغ کند بایددوست داشت!!!

  • مجیدساعدی سبزواری

    نام نیکتون حتما درصفحه تاریخ میدرخشد چقدر ظلم به مردم خجالت بکیشین

  • مجیدساعدی سبزواری

    بچهام نان خوردن ندارن بیکارم به کی کمک میکنن کمیته امداد بهزیستی به اشناهای خودشون چرا کمک نمیکنن به بقیه که ندارن

  • ناشناس

    خدایی روزای سختی رو داریم فقط دعا میکنیم دوران ریاست آقای روحانی تمام شه مردم نفسی بکشن تو بورس دامنه نوسان آوردن که با کله سقوط می‌کنی بعد برای بالااومدن حجم مبنا اجازه نمیده وماهها بازیچه بازیگرمیشیم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی