English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلال ها با جوسازی مانع از ارزانی دلار می شوند / تهاتر ارز صادراتی با واردکننده ها تاثیر منفی بر قیمت ارز دارد

پس از اینکه پیروزی جوبایدن در آمریکا رسانه ای شد قیمت ارز در ابتدای۲۴۵۰۰ تومان تعیین شد، اما لحضاتی بعد کانال های دلالی معاملات دلار فردایی را تا قیمت ۲۶ هزار تومان هم بالا بردند و این حکایت از نقش دلال ها در اقتصاد و ضعف دستگاه های نظارتی در برخورد با آنها دارد.

دلال ها با جوسازی مانع از ارزانی دلار می شوند / تهاتر ارز صادراتی با واردکننده ها تاثیر منفی بر قیمت ارز دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال گذشته که تحریم های آمریکا علیه ایران شدت گرفت و صادرات نفت کاهش یافت قیمت دلار هم در ایران بالا رفت، اما واقعیت این است که بخش عمده این گرانی ها ناشی از تاثیر فضای روانی و دلالی بود و البته دولت هم به دنبال این بود که بخشی از کسری بودجه خود را از طریق اختلاف قیمت ارز در بازار جبران کند، با این حال در روزهای اخیر که جوبایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیدا کرد فضای بازار به سمتی رفت که قیمت دلار سقوط خواهد کرد و در مرحله اولیه به حوالی ۲۰ هزار تومان برسد، اما گویا اتفاقاتی در حال شکل گیری است که مانع از سقوط دلار می شود و به نظر می رسد بخشی از آن توسط دلال ها مدیریت می شود و نگران این هستند که کاهش قیمت دلار باعث سقوط قیمت خودرو، طلا و مسکن شود که در چند ماه گذشته قیمت آن ها را تا ۲۰۰ درصد بالا برده اند.

ضعف سیاست گذاری!

از طرف دیگر مصوبه تهاتر بین واردکننده ها و صادرکننده ها برای ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات منجر به جلوگیری از کاهش قیمت ارز خواهد شد، زیرا میزان ورود ارز به بازار را کاهش می دهد و تقاضا برای دلار همچنان بالا باقی می ماند.

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مصوبه تهاتر بین واردکننده ها و صادرکننده ها به نوعی رانت دادن به واردکننده هایی است که کالا را بدون اینکه مجوز ترخیص ارز گرفته باشند به گمرکات کشور وارد کرده اند، گفت: به طور قطع این سیاست منجر به گرانی ارز در کشور می شود، زیرا کسی از صادرکننده ها دیگر حاضر نخواهد بود ارز را به کشور برگرداند و از طرف دیگر واردات کالا در این بخش افزایش می یابد.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه در شرایط کنونی که کشور با مشکل درآمدهای ارزی مواجه است باید واردات کالا مدیریت شود، افزود: در حال حاضر نباید به واردکننده هایی که تخلف کرده اند مجوز ترخیص کالا از طریق تهاتر با صادرکننده ها داد، بلکه باید کالای آنها در گمرک مصادره شود و در مقابل زمینه ورود ارز صادراتی به کشور را فراهم کرد.

نقش دلال ها در اقتصادی غیرشفاف

در حال حاضر بازار کمی با سردرگمی مواجه است به همین دلیل دلال ها هم در بازار جولان می دهند و با ایجاد فضای روانی منفی درباره آینده اقتصادی کشور این مساله را به مردم القا می کنند که بعد از مدتی دوباره دلار گران می شود، این در حالی است که هیچ اتفاقی تاکنون این روند را اثبات نکرده است.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بخشی از این گرانی هایی بازار ناشی از فضای دلالی است، گفت: در شرایط کنونی که قیمت دلار نسبت به سال های گذشته بسیار بالا رفته است واردات کالا برای خیلی از تجار صرفه اقتصادی ندارد، زیرا مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و نمی توانند کالای گران بخرند، به همین دلیل تقاضا برای دلار در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه دلال ها همواره مانع از ارزانی دلار و ... می شوند، افزود: وقتی فضای مبهمی در اقتصاد کشور حاکم باشد و سرمایه گذران نسبت به آینده فعالیت های اقتصادی کشور اطمینان نداشته باشند دلال ها بر بازار مسلط می شوند و فضای روانی برای جهت دهی به نقدینگی های سرگردان ایجاد می کنند تا از این طریق بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر کاهش قیمت ارز منجر به انتقال نقدینگی از بازارهای سوداگری همچون ارز، طلا، خودرو و مسکن به بازارهایی همچون بورس می شود، از این رو کانال های تلگرامی که به صورت غیرقانونی معاملات دلار فردایی انجام می دهند با ایجاد فضای منفی و انتشار خبرهای مبنی بر اینکه ریاست جمهوری جدید آمریکا سیاست های خصمانه تری را علیه ایران به کار می برد به دنبال حفظ قیمت ها هستند، این در حالی است که روز جمعه قیمت دلار هزار تومان کمتر از امروز معامله می شد، حالا باید دید دستگاه های نظارتی و پلیس فتا چه نقشی در مبارزه با فساد و التهابات اقتصادی ایفا می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی