English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سنگ اندازی پیش پای فولاد مبارکه برای گرفتن امتیاز

به تازگی طرحی برای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه در مجلس مطرح شده در حالی که این شرکت با وجود اینکه هم اکنون زیرفشار تحریم است سهم بالایی در درآمد ارزی داشته و سنگ اندازی برای این شرکت می تواند مصداق آب به آسیاب ریختن دشمن باشد.

سنگ اندازی پیش پای فولاد مبارکه برای گرفتن امتیاز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به تازگی طرحی برای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه در مجلس مطرح شده در حالی که این ابرشرکت هم اکنون زیرفشار تحریم است و این اقدامات در صورتی که خللی در تولید و صادرات شرکت داشته باشد می تواند مصداق آب به آسیاب ریختن دشمن باشد، زیرا این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های فولادی ایران و جهان است که سهم بالایی در تولید و صادرات فولاد کشور دارد، که با توجه به اینکه کشور در تحریم است و میزان درآمدهای ارزی بخش نفت هم به شدت کاهش یافته حمایت از شرکت های صادرات محور اهمیت بالایی دارد، به ویژه اینکه شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ برنامه صادرات ۳.۵ میلیارد دلاری دارد و در صورت تحقق این رقم صادرات نه تنها شرکت فولاد مبارکه افزایش ۳۶ درصدی در صادرات خود به وجود می آورد سهم خوبی در آورده ارزی برای کشور خواهد داشت. در واقع این شرکت سال گذشته بیش از ۷ میلیون تن فروش داشته و میزان صادرات سال گذشته آن هم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.

در شرایط کنونی فولاد مبارکه با استان اصفهان و شهرستان فولاد مبارکه تعامل زیادی داشته و در کنار تعهد مسئولیت اجتماعی توانسته بستری برای رشد اقتصادی و اشتغال مردم این استان و مبارکه شود. هرچند برخی به بهانه آلایندگی و ... به دنبال گرفتن امتیاز از این شرکت هستند، اما مزایای این شرکت بر هیچکسی پوشیده نیست و پروین صالحی نماینده مردم فولاد مبارکه در مجلس هم اخیرا در یک نشست خبری اعلام کرده که «اگر این شرکت مشکلات حادی داشت به طور قطع نمایندگان استان اصفهان و شهرستان مبارکه که ارتباط مستقیمی با محیط شرکت دارند اطلاعات بیشتری درباره آلاینده بودن یا غیرآلاینده بودن شرکت فولاد مبارکه داشتند.»

نوسازی تجهیزات و بهبود فرایندها

نکته جالب زیست محیطی اینجاست که مجتمع فولاد مبارکه برای تولید ۲.۷ میلیون تن فولاد حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب در ابتدای راه اندازی نیاز داشت و امروز این مجتمع برای تولید ۷ میلیون تن فولاد آب مصرفی به حدود ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده که حاکی از این است که شاخص مصرف آب برای یک تن فولاد از ۱۶ متر مکعب به ۲.۷ متر مکعب رسیده و به کمک سیستم های تصفیه پساب آب مصرفی در این شرکت کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

البته دیدگاه عامه مردم این است که فولاد آلاینده است، اما اگر این صنایع با تکنولوژی روز پیش بروند، هیچگونه دغدغه ای برای آلایندگی آن وجود نخواهند داشت و از آنجایی که شرکت فولاد مبارکه هر ساله نوسازی تجهیزات و بهبود فرایندها در سیستم های دفع غبار را در دستور کار دارد و تجهیزات اصلاح و بهسازی می شوند بهبود در این شرکت همسو با ارتقای فناوری های روز است. به طور کلی فولاد مبارکه در طراحی و انتخاب سیستم ها، فرایندهای دوست دار محیط زیستی در اولویت قرار می دهد که کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف منابع و تولید پسماند را دربر می گیرد.

اشتغالزایی در صنعت فولاد

اشتغالزایی در صنعت فولاد استاندارد خاصی دارد، به طوری که به ازای هر هزار تن تولید فولاد در کارخانه، یک نفر شاغل می‌شود. برای مثال یک واحد یک میلیون تنی می‌تواند برای ۱۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند. و به ازای هر نفر اشتغالزایی مستقیم  برای ۱۵ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم دارد، حتی در برخی شرکت‌ها شغل هایی همچون تامین‌کننده و خدمات و همچنین خریدار محصول وجود دارد که جزو مشاغل غیرمستقیم واحدهای فولادی به شمار می‌روند و به تعداد شاغلان اضافه می شود، اما در مجموع میانگین یک کارخانه فولاد ۱۵ برابر کارکنانش قدرت اشتغالزایی غیرمستقیم دارد. حال با در نظر گرفتن این آمارها و اینکه ظرفیت تولید مجتمع فولاد در مبارکه بیش از ۱۰ هزار تن است به سادگی می توان به نقش آن در اشتغال پی برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه