English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اَبَرپروژه نورد گرم دورنمای خودکفایی در تولیدات ورق

اجرای اَبَرپروژه نورد گرم شمارۀ 2 توسط فولاد مبارکه که با استفاده 54 درصدی از تجهیزات داخلی انجام می شود، تا سه سال آینده در تامین ورق‌های خاص و وارداتی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودروسازی خودکفا خواهیم شد.

اَبَرپروژه نورد گرم دورنمای خودکفایی در تولیدات ورق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به تازگی اتفاق بزرگی در بزرگترین شرکت فولادی کشور رخ داد که سابقه ای طولانی دارد، در واقع فولاد مبارکه در دهۀ 1380 مجوز اجرای اَبَرپروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 را در قالب افزایش ظرفیت تولید نورد با ظرفیت 5 میلیون تن از دولت وقت گرفته بود. در سال 1396 قرار بود این پروژه با ظرفیت 3 میلیون تن و با صرف مبلغ 411 میلیون یورو توسط شرکت SMS دماگ آلمان ساخته و با استفاده از27 درصد قطعات ساخت داخل پروژه راه‌اندازی شود، اما با خروج آمریکا از برجام، پروژه معطل ماند؛ تا این‌که فولاد مبارکه در قراردادی که با شرکت سازنده منعقد کرده، ضمن اینکه طبق عملیات ساخت داخل به 54 درصد افزایش یافته، ظرفیت خط نورد به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته و قرارداد مالی آن نیز در بخش ارزی 255 میلیون یورویی به سرمایه‌گذاری داخلی تغییر یافته است. بخش‌هایی از این پروژه ازجمله ماشین ریخته‌گری شمارۀ 5 و مگامدول‌های احیا مستقیم پروژۀ در سال‌های 98 احداث و در مدار تولید قرار گرفت، ولی حلقۀ آخر که مهم‌ترین بخش این پروژه بود معطل مانده و در خرداد 99 با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کنگ زنی شد.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در تشریح اهمیت احداث اَبَرپروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام فولاد مبارکه 7.2 میلیون تن و ظرفیت اسمی خط نورد گرم شمارۀ یک فولاد مبارکه 4.2 میلیون تن و با تمام ظرفیت خروجی آن 5.2 میلیون تن است. با به بهره‌برداری رسیدن خط نورد گرم شمارۀ 2، ظرفیت نوردگرم فولاد مبارکه تمامی نیاز کشور به انواع ورق‌های فولادی، به‌ویژه ورق‌های خاص و وارداتی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودروسازی برطرف و مشکلات مربوط به محدودیت ورق در کشور نیز به‌طورکلی رفع خواهد شد.

در اختیار داشتن دو واحد تحقیقاتی فولاد آلیاژی کشور در اسفراین و یزد برنامه‌ها تولید انواع فولادهای خاص که ارزش افزودۀ بسیار بیشتری نسبت‌به ورق‌های نورد گرم و سرد معمولی دارند، در کشور فراهم خواهد شد و به عبارت بهتر صنعت فولاد کشور طی سه سال آینده جهش چشمگیری خواهد داشت. ضمن این‌که از این طریق سالانه علاوه‌بر ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر در این حوزه، از خروج مقادیر بسیار زیادی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه مطالعاتی را با 100 دانشگاه در زمینه های مختلف انجام داده است، گفت: از توان علمی دانشگاه ها برای بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد استفاده شد، به طوری که دستاورد آن در سال گذشته تنها در یک پروژه به صرفه جویی ارزی 30 میلیون دلاری ختم شد و این روند ادامه دارد.

مهدی نقوی با بیان اینکه در بهینه سازی مصرف انرژی هم اقدامات موثری در شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، افزود: در واقع با همکاری دانشگاه ها در بخش بهینه سازی مصرف آب به الگوی بهینه ای دست پیدا کرده ایم که در سطح جهانی رتبه بالایی دارد.

900 روز تا خودکفایی در تولید ورق های خاص

سرپرست وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در آیین کلنگ زنی نورد گرم ۲ فولادمبارکه اعلام کرد: شرکت فولاد مبارکه یک نماد پرافتخار مجموعه صنعت کشور است که هم از نظرعظمت تولید و هم فناوری و کیفیت در کشور پیشرو است و پروژه نورد گرم را ۹۰۰ روز دیگر افتتاح و به بهره برداری می رساند که علاوه بر اشتغالزایی کشور را از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز و... بی نیاز می کند.

احمد دنیا نور عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت فولاد ایران به توانمندی بالایی دست یافته است، گفت: هم اکنون واردات ورق های خاص در جریان است که پروژه هایی در کشور کلید خورده که می‌تواند کشور را در عرصه تمامی ‌ورق‌های فولادی موردنیاز، به خودکفایی برساند و از ارزبری بسیاری از محصولات این بخش جلوگیری کنند و به نوعی وابستگی به واردات ورق گرم کشور از بین برود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این‌که فولاد مبارکه در قراردادی که برای راه اندازی نورد گرم 2 منعقد کرده، ضمن اینکه طبق عملیات ساخت داخل را به 54 درصد افزایش داده، ظرفیت خط نورد را هم به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته و قرارداد مالی آن نیز در بخش ارزی 255 میلیون یورویی به سرمایه‌گذاری داخلی تغییر یافته است که اجرای آن اشتغال ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۷۰۰۰ نفر به‌صورت غیر مستقیم دارد و تولید ورق‌های فولادی عریض برای تولید لوله‌های انتقال آب، ویژه نفت و گاز، ساخت خودروهایی سبک وزن، ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین و... در کشور محقق می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه