English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وعده استاندار تهران برای ادامه روند مسکن ملی در تهران / قدرت خرید مسکن در تهران به بیش از ۳۰ سال رسید

در حال حاضر قیمت ملک در تهران به قدری افزایش یافته که دیگر کسی توان خرید ملک در مناطق بالای تهران را ندارد به همین دلیل تقاضا در حاشیه تهران هم منجر به موج جدیدی از گرانی شده و باعث افزایش جمعیت گرمخانه های تهران شده است.

وعده استاندار تهران برای ادامه روند مسکن ملی در تهران / قدرت خرید مسکن در تهران به بیش از ۳۰ سال رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اثر افزایش قیمت مسکن تنها روی گرانی ملک و ناتوانی مردم در خرید مسکن نیست، بلکه به گرانی اجاره ها هم دامن زده است و بسیاری هم بی سرپناه شده اند، چند روز پیش سخنگوی شهرداری تهران در توئیتی گفته بود که سال گذشته ۴۹۰ نفر شب خدمت در گرمخانه های تهران داشتیم که پیش بینی می شود امسال به بیش از ۷۰۰ هزار نفر شب برسد.

استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه استانداری چه برنامه ای برای ساماندهی مسکن برای خانواده های بی سرپناه تهران گفت: در طرح اقدام ملی مسکن ۷۸ هزار واحد سهم استان تهران است که به تناسب جمعیت تعیین شده است، در واقع تهران بزرگترین سهمیه مسکن را در این طرح و طرح مسکن مهر داشته است، به طوری که در مسکن مهر سهمیه تهران ۹۰ هزار واحد در شهر اندیشه، ۴ هزار در شهرک پردیس و ۸۰ هزار واحد در پرند بود و بسیاری توانستند صاحب مسکن شوند.

انوشیروان محسنی بند پی با بیان اینکه در شرایط کنونی همان روند مسکن مهر را در طرح ملی مسکن اجرایی می کنیم، افزود: همه کسانی که در تهران برای کار سکونت دارند می توانند از طریق ثبت نام در مسکن ملی از مسکن برخوردار شوند که در حال حاضر مسکن و شهرسازی استان تهران سامانه را برای ثبت نام های جدید بازگشایی کرده است.

بیشتر بخوانید:

سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران اعلام شد+ شرایط و مدارک ثبت نام

معظل دومینوی گرانی ملک در حاشیه تهران 

به تازگی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده قیمت مسکن متاثر از بازار دلار و طلا است؛ به همین دلیل قیمت آن نجومی شده است، اما در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار مسکن معتقدند قیمت مسکن در نتیجه گرانی مصالح ساختمانی هم هست.

یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچکس از بساز و بفروش ها هم مسکن خود را در بازار عرضه نمی کنند، گفت: وقتی قیمت مسکن روندی صعودی دارد و از طرف دیگر مصالح ساختمانی هم هر روز گرانتر می شود دیگر هر کسی توان ساخت و ساز هم ندارد، به همین دلیل تعداد آپارتمان های نوساز کاهش می یابد و قیمت ها باز هم افزایش می یابد، در چنین شرایطی رکود در بازار نیز عمیق تر شده و امروز در تهران بسیاری از بساز بفروش ها به سمت ساخت و ساز در حاشیه تهران با مصالحه ارزان قیمت رفته اند زیرا مردم توان خرید ندارند.

سبحان میرزایی با بیان اینکه وقتی قدرت خرید ملک در تهران کاهش می یابد و تقاضا به سمت نقاط پایین شهر تهران می آید موج گرانی در مناطق پایین شهر آغاز می شود افزود: در شرایط کنونی قیمت ملک در برخی مناطق حاشیه تهران هم به شدت گران شده است، به طوری که در حال حاضر بسیاری از مردم قدرت خرید ملک در شهرک های اطراف را هم ندارد، در حالی که آپارتمان های این شهرک ها چند سال پیش هیچ مشتری نداشتند.

افزایش نسبت شاخص توان پذیری مسکن در ایران

نسبت شاخص توان پذیری مسکن در ایران به ویژه تهران به شدت در حال بالا رفتن است، چراکه این شاخص از تقسیم قیمت متوسط مسکن به درآمد سالانه خانوار به‌ دست می‌آید و در حال حاضر قیمت میانگین هر متر مسکن در تهران به ۲۶ میلیون رسیده در حالی که میزان درآمد سالیانه یک خانوار با حقوق وزارت کار همین حدود است و این به معنای این است که اگر یک خانواده تمام حقوقش را پس انداز کند بعد از سی سال کار می تواند سی تا چهل متر آپارتمان خریداری کند و اگر حقوق در ایران را ۵ میلیون تومان در نظر بگیریم فرد بعد از سی سال می تواند آپارتمانی بین ۶۰ تا ۷۰ متر خریداری کند، این در حالی است که یک معلم یا کارمند معمولی در شیکاگو با حداقل حقوق ۲۵۰۰ دلار در ماه  (۳۰۰۰۰ دلار در سال) می تواند بعد از ۵ سال یک خانه ۷۵ متری با قیمت هر متر مربع ۲ هزار دلار بخرد و این نسبت قیمت ۱۵۰ هزار دلار آپارتمان و درآمد ۵ سال حقوق کارمند در شیکاگو برابر با عدد یک در شاخص توان پذیری است.

در حال حاضر شاخص توان پذیری مسکن در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۵ سال و در کشورهای در حال توسعه کمتر از ۱۰ سال است و در کشورهای فقیر کمتر از ۱۵ سال است که در ایران تقریبا به ۳۰ سال رسیده است، در حالی که ۲ دهه پیش شاخص توان پذیری در تهران ۱۵ سال بود و در شرایط کنونی عدد وضعیت مطلوب زیر ۷ سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر روند گرانی دلار و طلا متوقف شده اما قیمت مسکن همچنان با شیبی ملایم ادامه دارد و این مساله منجر به بروز نگرانی هایی در جامعه شده است، زیرا در حال حاضر قیمت مسکن در اطراف تهران هم گران شده و بسیاری از مردم بی سرپناه شده اند و توان پرداخت اجاره آپارتمان هم ندارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند تنها راه نجات از وضعیت کنونی افزایش تولید مسکن در کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه