English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سیاست های دولت به نفع ثروتمندان و علیه فقرا

در سال های گذشته افزایش شدید تورم، عدم ساخت مسکن، کمبود تولید و واردات خودرو و سایر کالاهای سرمایه ای باعث گرانی این کالاها و ثروتمند شدن سرمایه داران شد و در مقابل با افزایش حقوق 20 درصدی در مقابل تورم چند صد درصدی فقرا فقیرتر شدند.

سیاست های دولت به نفع ثروتمندان و علیه فقرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با افزایش تورم در کشور فاصله بین دهک های پایین و بالای جامعه به شدت افزایش یافته است، در سه سال گذشته با افزایش قیمت تقریبی 300 درصدی قیمت کالاهای سرمایه ای همچون مسکن، خودرو و ... مواجه بوده ایم و در مقابل میزان حقوق کارمندان و کارگران کمتر از 60 درصد در مدت سه سال اضافه شده است و از آنجایی که بیشتر افراد در دهک های پایین جامعه فاقد مسکن، خودرو و .... بوده اند عملا افزایش قیمت مسکن و خودرو تاثیر منفی بر زندگی آنها گذاشته و فشار را بر زندگی این قشر افزایش داده است. به عبارت دیگر هزینه اجاره مسکن و حمل و نقل به قدری بالا رفته که با افزایش حقوق آنها هیچ تناسبی ندارد، هرچند محلس به تازگی خبر بررسی عرضه دوباره کوپن به 20 میلیون ایرانی اعلام کرده اما با توجه به تورم بالای کنونی مصوب شدن آن هم نمی تواند وضعیت معیشت دهک های پایین جامعه را درست کند.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره با اینکه در حال حاضر مهمترین صدمه ای که تورم بالای سال های اخیر بر سطح جامعه گذاشته این است که افراد ثروتمندی که قبلا دارای چندین کالای سرمایه ای مانند ملک، خودرو و... بوده اند امروز با تورم این کالاها ثروت آنها افزایش پیدا کرده، گفت: وضعیت افرادی که دارای سرمایه نبودند و با حقوق کارمندی زندگی می گذراندن، مانند کارگران و بدتر از آن بیکاران و مستضعفان هر روز بدتر و مجموعه این شرایط منجر به ایجاد فاصله طبقاتی شدید در کشور شده است.

علی اکبر نیکو اقبال با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور کاملا به دور از عدالت اجتماعی است، افزود: توزیع درآمد در کشور عادلانه نیست. عده‌ای بدون هیچ زحمتی و فقط با داشتن سرمایه ثروتمندتر شده اند و عده‌ای با وجود کار فراوان فقیرتر شده اند. این رویکرد در بلندمدت تبعات زیادی برای جامعه خواهد داشت، به طوری که سرخوردگی اجتماعی و محدود شدن دسترسی طبقه مستضعف به امکانات آموزش، بهداشت و حداقل های زندگی بروز می کند.

او با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاددانان بزرگ، تولید در هر کشوری را عامل ثبات اقتصادی می‌دانستند، تصریح کرد: اگر در کشوری ثبات اقتصادی و ثبات قیمت در کالاها وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری که مهم ترین عامل رشد اقتصادی کشور محسوب می شود، انجام نمی‌گیرد. بنابراین کشورها با تورم بالا خود به خود با کاهش نرخ سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی مواجه می‌ شوند.

دغدغه های دهک های پایین جامعه

یکی از دغدغه های که این روزها مردم دهک های پایین جامعه دارند این است که چندسال دیگر طول خواهد کشید تا آنها بتوانند دوباره به وضعیت اقتصادی قبل برگردند و درآمد آنها بتواند کفاف هزینه های زندگی آنها را بدهد. پیش بینی در این زمینه هرچند به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، اما خواسته ای است که وابسته به سیاست گذاری های دولت در راستای کنترل ارز، افزایش حقوق و ...است.

یک استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چه میزان زمان نیاز است که وضعیت اقتصادی دهک های پایین جامعه به سطحی برسد که بتوانند هزینه معیشت خود را به طور کامل تامین کنند، گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم دهک های پایین جامعه بسیار کاهش یافته، زیرا میزان افزایش حقوق آنها بسیار کمتر از تورم اقتصادی سال های اخیر بوده است و برای بازگشت قدرت خرید آنها نه تنها دولت باید یارانه بپردازد بلکه باید سیاست های را در زمینه کنترل تورم هم وضع کند.

کامران ندری با بیان اینکه به نسبت فاصله افزایش تورم و افزایش حقوق زمان نیاز است که قدرت خرید دهک های جامعه به حالت عادی برگردد، افزود: اگر برای نمونه تاکنون 100 درصد به قیمت ملک در سال جاری افزوده شده باشد و میزان حقوق 20 درصد اضافه شده باشد با توجه به اینکه اختلافی 80 درصدی بین این دو مقوله وجود دارد، اگر از همین امسال میزان تورم به صفر برسد و هر ساله 20 درصد به حقوق ها افزوده شود بعد از 5 سال قدرت خرید کارکنان برای خرید ملک به 5 سال قبل آن بازخواهد گذشت.

او با تاکید بر اینکه در شرایط تورمی تنها افرادی که دارای سرمایه های منقول هستند سود می برند، گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر قیمت ملک، ماشین، کالاها بالا رفته است افرادی که سرمایه های اینچنینی داشته اند و یا اینکه فروشنده بودند ثروتمندتر شده اند زیرا به نسبت تورم قیمت اجناس آنها نیز بالا رفته است و در مقابل توان خرید کارکنان کاهش یافته است، زیرا میزان هزینه های آنها بالا رفته اما حقوق آنها چندان افزایش نداشته است، به همین دلیل درصد بیشتری از مردم در دهک های پایین جامعه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در سه سال گذشته به تعداد جمعیت چند دهک پایین جامعه افزوده شده است و دهک های متوسط جامعه نیز به سمت چند دهک پایین جامعه گرایش پیدا کرده اند، زیرا در سال های اخیر تنها کسانی از وضعیت اقتصادی کشور سود برده اند که سرمایه های همچون مسکن، خودرو، طلا و ... داشته اند و افرادی که حقوق بگیر بوده اند هر روز فقیر تر شده اند. بنابراین سیاست های اقتصادی کشور در سال های اخیر منجر شده ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند و این موضوع ارتباط چندانی با تحریم ندارد، زیرا دولت می توانست برای مثال مسکن بیشتری بسازد تا با افزایش عرضه قیمت ملک را کنترل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه