English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سود نقدی سهامداران بلاتکلیف است

در چند ماه اخیر تنها چند شرکت بورسی از طریق سجام سود نقدی سهامداران را واریز کرده اند و در حالی که شیوع کرونا شدت گرفته سود نقدی سهامداران در سایر شرکت ها به دلیل ضرورت مراجعه به بانک همچنان بلاتکلیف است.

سود نقدی سهامداران بلاتکلیف است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت‌ها باید در مدت حداکثر ۸ ماه پس از تصویب سود نقدی در مجمع عمومی، آن را به سهامداران بپردازند که می‌تواند به‌صورت نقدی  یا غیر نقدی باشد. در ماه های اخیر برخی از شرکت ها با توجه به وسعت شیوع کرونا و احتمال انتقال آن در شعب بانکی، سود نقدی مجامع را از طریق سجام به حساب سهامداران واریز کرده اند، اما برخی دیگر از شرکت ها همچنان تسویه این حداقل سود را منوط به مراجعه به بانک کرده اند و حتی برخی دیگر نیز سود نپرداخته اند.

میزان سود نقدی بستگی به سیاست‌های کلی تقسیم سود شرکت دارد. البته باید بدانیم، همه‌ شرکت‌ها سود ده نیستند و قادر به پرداخت سود نقدی نیستند و تعدادی از شرکت ها هم سود خود را به‌منظور پیشرفت طرح‌های توسعه انباشته می‌کنند و تقسیم سود محدودی دارند.

در سال های گذشته برخی شرکت ها سود سهام را با کالاهای تولیدشده شرکت به سهامداران تسویه می کردند  یا از سود سهام برای تأمین وجوه سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت در نظر می گرفتند.

طبق اساسنامه شرکت‌ها مهلت پرداخت سود سهام ۸ماهه تعیین شده اما برخی شرکت‌ها پس از انقضای مهلت از پرداخت سود سهم به سهامداران خودداری می‌کنند، البته سهامداران طبق قانون، می‌توانند از طریق اظهارنامه مطالبه رسمی خود را اعلام کنند و خسارت تأخیر تأدیه دریافت کنند و اگر پرداخت نشد سهامداران برای وصول مطالبات خود می‌توانند اموال شرکت را توقیف کنند.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی اطلاعات سهامداران به سود هوشمند و یکپارچه درآمده است شرکت ها در صورتی که تمایل به واریز سود سهام داشته باشند به راحتی می توانند از طریق سامانه سجام، وجه را واریز کنند، اما به نظر می رسد برخی شرکت ها به دنبال این هستند که سهامدار از دریافت سود نقدی صرفه نظر کنند.

پیش از این برخی شرکت ها در اطلاعیه ای، از سهامداران می خواستند شماره‌حساب بانکی و کد بورسی را به آدرس ایمیل شرکت یا به شماره فکس امور سهام شرکت ارسال کنند تا سود تعلق‌گرفته به‌حساب در موعد مقرر واریز ‌شود. به تازگی نیز شرکت‌ها، بانکی را جهت پرداخت سود به سهامداران معرفی می‌کنند که با توجه به اینکه کرونا شیوع یافته بسیاری از سهامداران مراجعه نمی کنند.

این در حالی است که بر اساس ماده ۲۳۹ قانون تجارت سود قابل‌تقسیم که سود خالص سال مالی شرکت منهای زیان‌های سال‌های مالی قبل و اندوخته قانونی مذکور است باید در مدت ۸ ماه به حساب دارنده سهام واریز شود. به عبارت دیگر شرکت سود ده باید حتماً ۱۰ درصد از سود قابل‌تقسیم را تقسیم کند و درصورتی‌که زیان انباشته داشته باید بر اساس قانون تقسیم هیچ مقداری از سود ممکن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت‌ها باید در مدت حداکثر ۸ ماه پس از تصویب سود نقدی در مجمع عمومی، سود را به سهامداران بپردازند که در چند ماه اخیر تنها چند شرکت بورسی از طریق سجام سود نقدی سهامداران را واریز کرده اند و در حالی که شیوع کرونا شدت گرفته سود نقدی سهامداران در سایر شرکت ها برای مراجعه به بانک همچنان بلاتکلیف است. در حالی که به راحتی می توانند از طریق سامانه سجام، وجه را واریز کنند، اما به نظر می رسد برخی شرکت ها به دنبال این هستند که سهامدار از دریافت سود نقدی صرفه نظر کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه