English

مسترمپ؛ گوگل مپ ایرانی دور از چشمان وزیر جوان/ لزوم بررسی مسترمپ توسط وزارت ارتباطات و فناوری

مدیر پروژه مستر مپ گفت: در حال حاضر17 میلیون رکورد اطلاعاتی در مستر مپ ثبت شده که شامل نقشه، آدرس و ... است. این اطلاعات در مدت سه سال بارگذاری شده و هم اکنون 32 نفر در این پروژه فعال هستند، اما تاکنون وزارت ارتباطات که متولی حمایت از استارت آپ هاست، هیچگونه حمایتی نکرده و حتی صداوسیما نیز برای تبلیغات حاضر به همکاری نشده است.

مسترمپ؛ گوگل مپ ایرانی دور از چشمان وزیر جوان/ لزوم بررسی مسترمپ توسط وزارت ارتباطات و فناوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تقریبا همه افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند برای پیدا کردن آدرس یک کسب و کار، بیمارستان، مدرسه، کتابخانه، فروشگاه و ...به گوگل مراجعه کرده اند، حالا در برخی موارد داده های روی آن به روز نشده و دردسرهایی نیز برای کاربر به وجود آمده و در خیلی از موارد هم بدلیل تحریم ها، خدمات دهی محدود و یا کلا کاربر با عدم سرویس دهی مواجه می شود این در حالی است که مشکلات زبان فارسی هم همواره به قوت خود در این دسته نرم افزارها باقی است. اما اتفاق جالب سال های اخیر این است که پس از تشدید تحریم ها و محدودیت و عدم دسترسی مناسب گوگل مپ برای کاربران ایرانی باعث جمع شدن تنی چند از جوانان این مرز و بوم دور هم شد تا پروژه‌ی آقای نقشه "مستر مپ" را کلید بزنند و ایرانی‌ها بدون نیاز به استفاده از گوگل مپ همچنان به خدمات اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. مستر مپ که امروز با کمک 32 جوان ایرانی به 17 میلیون رکود اطلاعات دست یافته، هنوز برای خیلی از هموطنان ناشناخته است و این ناشی از بی مهری برخی مسئولان همچون محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ کسی که همواره مدعی حمایت از ایده‌های استارت آپ داخلی است. حال برای آگاهی از جزئیات پروژه مستر مپ خبرنگار خبرگزاری موج با محمدعلی ژیانی مدیر پروژه مستر مپ گفتگویی را ترتیب داد که جزئیات آن را در زیر می خوانید؛

ایده راه‌اندازی مستر مپ از کجا به ذهن شما رسید؟

همه ما با گول مپ کار کردیم؛ وقتی این سرویس ایران را تحریم و به نوعی در ارتباط کاربران ایرانی برای دامنه های .ir به بهانه تحریم ایجاد اختلال کرد و یا دسترسی به سرویس بیزینس مپ خود را کاملا برای محدوده جغرافیایی ایران بست ما به فکر راه‌اندازی سایتی مشابه و حتی با امکانات بیشتر در داخل کشور افتادیم تا با این کار همه ایرانی‌ها بتوانند اطلاعات خود را روی آن ثبت کرده و در اختیار عموم قرار دهند. در واقع امروز روی مستر مپ 1400 دسته بندی مشاغل داریم که مردم هر روز با آن سروکار دارند و امکان ثبت اطلاعات همه روی مستر مپ نیز وجود دارد، برای نمونه دسته پزشک و سلامت زیر مجموعه هایی همچون بیمارستان‌ها، درمانگاه و مطب تخصصی تا مختصات جان پناه های کوهستانی و یا مراکز خدماتی دولتی و انواع مشاغل خرد و کلان را در خود جای داده است، مهمتر آنکه همه این امکانات در بصورت کاملا رایگان در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد.

سرویس مستر مپ به چه شکل های ارائه شده است؟

مستر مپ به اشکال مختلف در دسترس است، این سرویس بصورت اپلیکیشن و وب قادر به خدمات دهی بر روی همه گوشی‌های موبایل است که به دلیل واکنش گرا بودن با همان فرم گوشی در هر ابعاد و اندازه ایی قابل نمایش است. از نکات مهم مستر مپ می توان به عدم وابستگی به گوگل اشاره کرد. بی شک می توان گفت مستر مپ از جمله معدود نرم افزارهایی است که همه اطلاعات و زیرساخت سخت افزاری آن بر روی دیتاسنترهای داخلی ایران قرار دارد

آیا اسپانسری برای اجرای پروژه داشته‌اید؟

واقعیت این است که ما دنبال اسپانسر بوده ایم، اما خیلی از شرکت ها به محض اعلام درخواست همکاری ما، به دنبال خرید اپلیکیشن بودند و یا اینکه با حداقل مبلغ می خواستند مدیریت پروژه را در اختیار بگیرند، از این رو تنها اقدامی که تا کنون انجام داده ایم، ثبت نام در سایت ارزش‌گذاری خانه استارت آپ ها بوده که تا این لحظه تاثیری برای جذب اسپانسر و حامی مالی برای مستر مپ نداشته است.

در حال حاضر چه میزان اطلاعات روی مستر مپ ثبت شده و چه تعداد نیروی انسانی روی این پروژه فعالیت می‌کنند؟

در حال حاضر 17 میلیون رکورد اطلاعاتی در مستر مپ ثبت شده است. این اطلاعات شامل نقشه، آدرس و سایر موارد مرتبط است. این دیتاها با همکاری 9 نفر از سه سال پیش شروع شد و شش ماهی است که به صورت عمومی اطلاع رسانی کرده ایم و تعداد نیروی انسانی شاغل آن نیز در حال حاضر به 32 نفر رسیده است.

آیا این پروژه تاکنون درآمدزایی هم داشته است؟

مستر مپ تاکنون هیچ آورده‌ای را برای ما به همراه نداشته است. ناگفته نماند ما هم در ابتدا هدفمان این بود که صرفا بگوییم می توانیم همانند گوگل عمل کنیم و ثابت کنیم که چنانچه فرصت و مجالی به جوانان ایرانی داده شود، ظرفیت برای رونمایی از پتانسیل ها فراوان است. محاسن این اپلیکیشن برای مردم ایران از گوگل مپ به مراتب بیشتر است. از مزایای مستر مپ می توان به رایگان بودن درج اطلاعات،  آن هم بصورت کاملا ساده اشاره کرد. در واقع این امکان برای  همه شهروندان ایرانی به وجود آمده که با استفاده از این سامانه کسب و کار خود را بدون هیچ محدودیتی ثبت نمایند و در معرض دید دیگران قرار دهند.

آیا رقیب داخلی دارید؟

در حال حاضر همه تولیدکنندگان اپلیکیشن های نظیر در ایران، به انجام مسیریابی بسنده کرده اند، اما مستر مپ یک اپلیکیشن مکان‌یاب است و البته هنگام استفاده از آن، اپلیکیشن های داخلی را برای مسیریابی معرفی می کند، از این رو مطمئن هستیم که رقیبی نداریم.

آیا می توان مستر مپ را با گوگل مپ مقایسه کرد؟

مستر مپ قابل مقایسه با گوگل مپ نیست، زیرا اگر بخواهید اطلاعاتی را در گوگل مپ ثبت کنید یک ماه طول می‌کشد اما در مستر مپ این‌گونه نیست و حتی پس از تغییر آدرس و ... امکان اصلاح اطلاعات روی آن وجود دارد. بیاد داشته باشید گوگل رسما هیچ خدمات اختصاصی برای کشور ایران ارایه نمی دهد ولی مسترمپ در هر زمان لازم باشد سرویس های خود را برای کاربران ایرانی به روزرسانی می کند به عنوان مثال پس از شیوع کرونا در مسترمپ سیستم جستجوی مکان های ارایه دهنده خدمات مرتبط یا مراکز عمومی که توسط پویش مردمی اقدام به ضدعفونی شده بودند فعال گردید یا مثلا برای بهبود وضعیت ترافیکی و نیز عدم تجمع در هر مکان در مستر مپ، پاساژها بر اساس قیمت رتبه بندی شده اند که هرکس متناسب با سرمایه‌ای که دارد می تواند برای خرید به آنجا مراجعه کند و از این روی یک مرکز تجاری مملو از جمعیت نشده مضاف به اینکه گردش چرخه اقتصادی نیز در همه پاساژها صورت می گیرد.

مسترمپ چه مزیت های برای کسب‌وکارها دارد؟

مستر مپ به شرکت های نوپا یا شرکت های که تاکنون دیده نشده‌اند کمک می‌کند که خود را به سرعت به مردم معرفی کنند، بنابراین برای کسب و کارهای مختلف فرصتی مغتنم بشمار می آید تا بدون هیچ هزینه ای به معرفی کسب و کار خود بر بستر پرتردد اینترنت بپردازند.

آیا اطلاعات خارج از ایران را نیز بر روی این سرویس قرار داده اید؟

ما در مستر مپ با توجه به کشورهای که برای سفر از دسته کشورهای مورد علاقه ایرانیان بشمار می روند اطلاعاتی را وارد کردیم. در حال حاضر نیز اطلاعاتی از مناطق ترکیه، گرجستان، ارمنستان، دبی، تاجیکستان که گردشگران ایرانی زیادی به آنجا مراجعه می‌کنند در مستر مپ در حال ثبت و تکمیل اطلاعات است و به زودی برای استفاده عمومی بر روی سایت منتشر می شود.

آیا تاکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا زیر مجموعه های آن برای حمایت از شما ابراز تمایل کرده اند؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا زیر مجموعه ای از این وزارتخانه هرگز هیچ کمکی به ما نکرده اند؛ ما نیز با توجه به اینکه ارتباطی با مسئولان نداریم و مهمتر از آن امیدی هم به حمایت افرادی همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نداریم بنابراین انتظار کمک از طرف ایشان را منتفی می دانیم، البته با توجه به اینکه وزیر محترم قطعا اخبار روز را دنبال می کنند امیدواریم با دیدن این مطلب لااقل واکنشی نشان داده و در کمترین حالت نیم نگاهی به مستر مپ بیندازند.

آیا ممکن است سازمان‌های ذی‌ربط در حال حاضر اطلاعی از مستر مپ نداشته باشند و پس از تبلیغات پروژه و آگاهی از آن حمایت کنند؟

برای مستر مپ تا حالا تبلیغات زیادی کردیم، اگر قرار بر حمایت بود تا الان باید حمایت می‌کردند. از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا این ساعت حتی دستمریزادی هم دریافت نکرده ایم چه رسد به حمایت و پشتیبانی مالی، امیدواریم پدافند غیر عامل به این جایگزینی برای کاربران ایرانی که همان جایگزینی مستر مپ به جای گوگل مپ است واکنش نشان داده و از ما حمایت کنند.

آیا تاکنون در صدا و سیما تبلیغات داشته‌اید؟

تبلیغات در صداوسیما هزینه بالایی دارد و پس از درخواست ما برای هر یک ثانیه بین 9 تا 23 میلیون تومان مطالبه این سازمان بود، این در حالی است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پس از اینکه متوجه شدند پروژه ما خدماتی است و صرفا برای مردم ساخته شده نه تنها برای تبلیغات پولی مطالبه نکردند، بلکه ساخت تیزرهای تبلیغاتی را نیز خودشان بر عهده گرفتند.

همین مساله باعث افزایش ثبت روزانه اطلاعات در مستر مپ از 100 رکورد به 12000 رکورد شد. سوال ما نیز این است، آیا در سالی که از سوی مقام عظمای ولایت جهش تولید نام گرفت نباید به تولید این دسته از خدماتی که ما را بی نیاز از شرکت های آمریکایی می کند همت گماشته شود؟ آیا وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات که همواره هم در همه شبکه های اجتماعی و غیره و ذلک حضور دارند نباید با اندک حمایتی از این تکنولوژی داخلی حمایت کنند؟ آیا وزیر جوان پس از مطلع شدن از مستر مپ به کمک ما خواهند شتافت؟ آیا مدیران صدا و سیما از این که شبکه های خارج از مرز تبلیغ خدمات داخلی را می کنند شرم نمی کنند؟ این ها سوالاتی است که مدام در ذهن ما در حال گردش است.

*خبرگزاری موج آمادگی دارد در راستای حمایت از استارت آپ ها به معرفی خدمات و تولیدات آنها پرداخته تا از این راه بابی برای معرفی آنها و جلب نظر مسوولان ایجاد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه