English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ هدف اصلی دولت از چراغ سبز بورس/بورس در هفته جاری مثبت بود

به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر که دولت با کمبود اعتبارات مواجه است بورس به عنوان یک ابزار قوی دو نقش اساسی ایفا می کند؛ نخست نقدینگی را از سطح جامعه جمع می کند و مانع از تورم می شود و از سوی دیگر در تامین مالی بنگاه ها و دولت نقش کلیدی دارد، به همین دلیل در میان مدت بورس مثبت خواهد ماند.

2 هدف اصلی دولت از چراغ سبز بورس/بورس در هفته جاری مثبت بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر تنها بازاری که روند مثبتی در افزایش سرمایه دارد و می تواند نقش مهمی در بهبود سرمایه در گردش بخش تولید داشته باشد بورس است، بنابراین دولت با تدوین چشم اندازی برای واگذاری شرکت های بزرگ و افزایش عرضه اولیه شرکت های موثر، عملا در باغ سبز را به روی سرمایه گذاران گشوده است، از این رو بورس در هفته جاری کاملا مثبت بود، اما این سیاست چقدر می تواند موثر واقع شده و تا چه زمان ادامه داشته باشد؟

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بورس ایران به این دلیل رونق دارد که نقدینگی در بازارهای مختلف را جذب می کند، گفت: ضمن مبحث جذب نقدینگی، از سوی دیگر افزایش نرخ ارز باعث سودآوری برخی شرکت های صادراتی شده و ارزش ذاتی برخی کارخانه ها در بخش هایی همچون داروسازی، سیمان و ...بالا رفته و همین موضوع افزایش سوددهی این کارخانه ها را به همراه داشته است.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه در شرایط کنونی بورس ایران از نظر ارزش دلاری قابل مقایسه با بورس های بزرگ نیست، افزود: ارزش دلاری پایین بورس، کنترل آن را برای دولت راحت تر کرده و از طرف دیگر دولت سهام عرضه می کند و با ایجاد صف های خرید و بازی شرکت ها حقوقی، سیاست های خود را دنبال می کند؛ چراکه امروز شرکت های حقوقی با دولت هماهنگ هستند، از این رو صف های خرید برای حفظ شرایط موجود در بازار است و در این حالت ریزش بورس متصور نیست و البته به نفع دولت نیز نیست.

چگونگی هدایت نقدینگی به بورس

در حال حاضر دولت با پیشنهاد کاهش سود بانکی عملا به دنبال هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است، اقدامی که حاکی از وجود سیاست های بلندمدت دولت برای کنترل و مدیریت بورس است.  یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میزان سود بانک ها کاهش یافته و بسیاری از سرمایه ها وارد بورس شده اند، گفت: با ورود نقدینگی جدید به بورس بیشتر شاخص ها مثبت شده اند و از آنجایی که امسال جهش تولید نامگذاری شده رشد شاخص ها قطعا مثبت خواهد بود.

مبین کسایی با بیان اینکه ادغام شرکت ها و خرید سهام شرکت های دیگر می تواند ظرفیتی برای افزایش ارزش شرکت ها باشد، افزود: برخی شرکت ها به دلیل افزایش فروش محصول توانسته اند سود بالایی را کسب کنند، از این رو ارزش سهام آنها بالا رفته و در مقابل شرکت های بازرگانی به دلیل کسادی کسب و کار با افت ارزش سهام روبرو شده اند.

او با تاکید بر اینکه حمایت دولت می تواند زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کند، تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاخص داوو جونز کاملا منفی شد و دولت آمریکا با اعلام حمایت از بورس عملا صف خرید دوباره ایجاد کرد، بنابراین همین مسئله نشان می دهد که سیاست های دولت می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

کسایی با نگاهی به وضعیت بورس در هفته ابتدای اردیبهشت، اظهار کرد: در هفته جاری شاخص هر روز مثبت بوده و به مرز 700 هزار رسیده است و تا سه ماه دیگر نیز ممکن است شاخص به 1000 هم برسد.

این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه در قانون جدید افراد می توانند بعد از 20 روز معامله کنند، تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده حجم بالای ورود نقدینگی به بورس است و از طرف دیگر فرصتی برای سرمایه گذاران خواهد بود تا بتوانند دانش بورسی خود را ارتقا دهند.

چشم انداز میان مدت بورس مثبت است

معاون مالی و اداری شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به وضعیت بورس تهران در هفته نخست اردیبهشت، گفت: شاخص بورس در هفته گذشته مثبت بود و هیچ عامل اقتصادی این رشد بورس را توجیه نمی کند و این مساله در نتیجه افزایش نقدینگی در بورس است که در میان مدت می تواند ریسک کمی را به همراه داشته باشد، اما در بلند مدت ثبات بورس نیازمند عرضه های بیشتر است.

مرتضی علی اکبری با بیان اینکه عرضه سهام شرکت های دولتی و بانک ها در بورس می تواند به تداوم رشد شاخص کمک کند، افزود: در شرایط کنونی واگذاری شرکت های دولتی، باعث عرضه زیاد در صندوق های یی تی اف می شود و این مقوله به ثبات بیشتر بورس نیز کمک می کند.

براساس این گزارش، در حال حاضر که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته و دولت با کمبود اعتبارات مواجه است بورس به عنوان یک ابزار قوی دو نقش اساسی ایفا می کند؛ نخست نقدینگی را از سطح جامعه جمع می کند و مانع از تورم سایر بازارها همچون خودرو، مسکن و... می شود و از سوی دیگر در تامین مالی بنگاه ها و دولت نقش کلیدی ایفا می کند. از این رو سیاست دولت در ماه های گذشته حمایت از گردش سرمایه در بورس بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه