English

مهدی یوسف خانی خبر داد؛

قیمت گوشت مرغ ۶۰۰ تومان کاهش یافت / ضرورت مدیریت قیمت نهاده ها برای تنظیم بازار

رییس اتحادیه پرنده و ماهی، گفت: در حال حاضر به دلیل توقف صادرات مرغ و تخم مرغ قیمت این محصولات به کمتر از قیمت مصوب رسیده است و هم اکنون با قیمت12200 تا 12300 تومان عرضه می شود و به نظر می رسد در شرایط کنونی قیمت نهاده ها نیز باید مدیریت شود تا مرغداران ضرر نکنند.

قیمت گوشت مرغ 600 تومان کاهش یافت / ضرورت مدیریت قیمت نهاده ها برای تنظیم بازار

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ در هفته اخیر 500 تا 600 تومان کاهش یافته است، گفت: با توجه به اینکه جوجه ریزی در 50 روز گذشته زیاد بوده عرضه مرغ در بازار بالا رفته و همین موضوع باعث شده قیمت گوشت مرغ به زیر قیمت مصوب که 12900 تومان بود برسد و الان گوشت مرغ با قیمت 12200 تا 12300 تومان عرضه می شود که با توجه به اینکه تولید بیشتر از میزان تقاضا هست به نظر می رسد قیمت ها در همین سطح باقی بماند.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه جلسه ای با سازمان دامپزشکی برای مقابله با کرونا داریم، افزود: در حال حاضر اقداماتی که در قالب تشکل بتوان انجام داد تنها رعایت بیشتر نکات بهداشتی است، از این رو پیش از این به تمام واحدهای صنفی ابلاغ شده که تعداد روپوش های مورد استفاده در روز را افزایش دهند و حتما ماسک باید داشته باشند. همچنین تاکید شده که از دریافت پول نقد از مردم خودداری شود، چراکه در حال حاضر بانک ها نیز از دریافت پول نقد خودداری می کنند.

او با تاکید بر اینکه واحدهای مرغ فروشی موظف به رعایت بهداشت محیطی شده اند، تصریح کرد: در شرایط کنونی صادرات مرغ و تخم مرغ متوقف شده که بخشی از این موضوع تحت تاثیر کرونا بوده است، زیرا کشورهای مسایه تمایلی بعد از اینکه موضوع شیوع کرونا در ایران داغ شد به خرید مرغ از ایران تمایل چندانی ندارد، به همین دلیل صادرات گشوت مرغ  و تخم مرغ متوقف مانده است که به نظر می رسد این وضعیت تا بعد از تعطیلات عید نوروز باقی بماند تا پس از اینکه شیوع این ویروس در کشور کنترل شد بار دیگر صادرات این محصولات از سرگرفته شود.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه توقف صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ باعث شکسته شدن قیمت ها شده است، اظهار کرد: وقتی میزان تولید بیشتر از تقاضای بازار باشد قیمت محصول کاهش می یابد، در چنین شرایطی باید قیمت نهادها مدیریت شود تا مرغداران نیز زیان نبینند. چراکه وقتی کاهش قیمت زیاد منجر به زیان سرمایه گذاران می شود به طور قطع جوجه ریزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد که در بلند مدت ممکن است حتی موج کاهش تولید شود تا میزان عرضه و تقاضا به یک حد تعادل برسد.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه پیش از این به بازارهای عراق و افغانستان صادرات گوشت مرغ انجام می شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی میزان تولید مرغ حدود 190 تا 200 هزار تن در ماه است که به به نسبت تقاضا برای گوشت مرغ که حدود 160 هزار تن در ماه است بیش از 20 هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ در ماه داریم که پیش از این بخشی از آن صادرات و بخشی نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره می‌شد و هم اکنون بخش صادراتی نیز به بازار عرضه می شود.

او درباره برنامه های دولت برای تعادل بخشی به بازار و ارزیابی وضعیت بازارهای صادراتی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقدام خاصی در زمینه صادرات گوشت مرغ نمی شود انجام داد و در موقعیت بهتر دولت ممنوعیت صادرات را خواهد برداشت تا بازار به تعادل برسد. در حال حاضر تنها موضوع مدیریت قیمت نهاده ها می تواند اهمیت بالایی در تنظیم بازار و سطح تولیدات داشته باشد.

رییس اتحادیه پرنده و ماهی با تاکید بر اینکه موردی تاکنون درباره بروز کرونا در میان پرندگان و حیوانات خانگی دیده نشده است، اظهار کرد: با توجه به تحقیاتی که مراکز آزمایشگاهی در این زمینه انجام داده اند تاکنون مواردی از ابتلا به کرونا در میان مرغ و پرندگان دیده نشده است و البته از ده هفته پیش دو بازار بزرگ پرندگان تزئینی در تهران برای پیشگیری از گسترش کرونا تعطیل شده اند، این مراکز به دلیل اینکه محل تجمع مردم بود و افرادی نیز از شهرستان ها به این دو محل مراجعه می کردند احتمال شیوع کرونا وجود داشت، به همین دلیل در یک اقدامی پیشگیرانه این دو مرکز فروش پرندگان تعطیل شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حدود ده هفته پیش موجی از تقاضا برای خرید گوشت به وجود آمد و بسیاری از واحدهای فروش گوشت در گزارش یدانی اعلام کردند پس از اینکه مراکز بهداشت و درمان اعلام کردند یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن تقویت قوای بدنی است تقاضا برای گوشت به ویژه گوشت قرمز ادامه یافت و حتی قیمت برخی محصولات گوشتی نیز بالا رفت، حال پس از اینکه شوک های بازار به پایان رسیده و از طرف دیگر در مرز برخی کشورهای همسایه با ایران محدودیت های ایجاد شد صادرات برخی محصلات مانند گوشت مرغ متوقف شده و همین موضوع روی قیمت مرغ نیز تاثیر گذاشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه