English

موج گزارش می دهد؛

زنجیره گران فروشی به مرغداری ها رسید/آزادسازی صادرات بهانه ای برای رکورد جدید قیمت مرغ؟

قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب فروخته می شود، فروشنده ها می گویند کشتارگاه گران می فروشد و کشتارگاه نیز می گوید مرغدار به جای فروش با نرخ مصوب 7200 تومان با نرخ 9200 تومان می فروشد. این مساله در حالی اتفاق افتاده که صادرات نیز آزاد شده است.

زنجیره گران فروشی به مرغداری ها رسید/آزادسازی صادرات بهانه ای برای رکورد جدید قیمت مرغ؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت یکی از محصولاتی که در یک سال گذشته به‌شدت از سوی مصرف‌کننده‌ها رصد شده، گوشت مرغ است، این مساله پس از اینکه قیمت هر کیلو گوشت قرمز به بالای 100 هزار تومان رسید تشدید شد و هرگونه نوسانی در قیمت گوشت مرغ و آغاز روند صعودی آن موجب تغییر تقاضا می شد که در برخی مواقع شاهد صف های طولانی جلوی درب مغازها بودیم که گوشت با نرخ مصوب می‌فروختند، این روند هر چند در چند ماه گذشته اصلاح شده بود و پشتیبانی امور دام با توزیع گوشت مرغ به فروشگاه ها با نرخ مصوب 7200 تومان باعث شده بود قیمت مصوب در سوپرمارکت‌ها نیز همان نرخ مصوب 11500 تومان باقی بماند، اما به تازگی شاهد بروز تغییراتی در قیمت گوشت مرغ شده ایم، اگرچه مرتضی رضایی معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه فوداکسپو در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره سیاست وزارت جهاد کشاورزی درباره کنترل قیمت گوشت مرغ چیست، گفت: به طور قطع تعادل بخشی به قیمت ها مهم‌ترین رویکرد وزارت جهاد کشاورزی است تا در شرایطی که میزان جوجه ریزی و تولید افزایش می یابد مازاد را از بازار جمع کند که این سیاست می تواند از طریق تبدیل تخم مرغ به پودر محصول باشد یا خرید محصول برای تزریق در فصل های کم تولید باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید دارد که سیاست پایداری قیمت ها اجرا می شود و این کنترل عرضه و تقاضا نیز با هدف تثبیت قیمت ها ادامه دارد، اما مساله ای که به تازگی رخ داده آزادسازی صادرات گوشت مرغ است در شرایطی که قیمت مرغ در بازار بیشتر از قیمت مصوب به فروش می رسد و این روند اگرچه به تازگی آغاز شده، اما در ادامه اگر کنترل نشود بار دیگر ممکن است شاهد جهش قیمت گوشت مرغ باشیم، به ویژه در شرایط کنونی که صادرات نیز آزاد شده به احتمال افزایش دوباره قیمت افزوده است.

*حلقه نخست گران فروشی مرغ کجاست؟

افزایش قیمت مرغ بیش از قیمت مصوب درست قبل از اینکه صادرات مرغ آزاد شود آغاز شده بود که نشان می‌دهد عوامل دیگری غیر از صادرات نیز در این افزایش قیمت تاثیر داشته، اما در ادامه این آزادسازی صادرات ممکن است به تشدید قیمت ها بیفزاید، چراکه در حال حاضر هرگونه صادراتی که به درآمد ارزی ختم شود منافع بیشتری برای تولیدکننده ها دارد، زیرا قیمت ارز هموار روندی صعودی داشته و صادرکننده هایی که رقم های خرد ارزی دارند مشمول واریز  به سامانه نیمایی نیستند.

رئیس اتحادیه صنف فروش پرندگان و ماهی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه گفت: هر زمانی که تولید مازاد بر مصرف وجود داشته باشد صادرات از سوی دولت آزاد می شود. حال در شرایط کنونی که 120 میلیون تن جوجه ریزی در ماه در کشور انجام می شود و مصرف کشور در ماه حدود 100 میلیون تن مصرف گوشت مرغ است مابقی باید صادرات باشد، زیرا در غیر این صورت مازاد عرضه اتفاق می‌افتد و در نهایت با تغییر قیمت گوشت مرغ میزان جوجه ریزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو تاثیر آن بر ماه های بعدی نمایان می شود.

مهدی یوسف خانی با تاکید بر اینکه میزان صادرات گوشت مرغ کنترل می‌شود، تصریح کرد: اگر میزان جوجه ریزی به هر دلیل کاهش یابد و قیمت گوشت بالا نرود صادرات نیز محدود می‌شود، از این رو باید حق تولیدکننده و مصرف کننده در شرایط مختلف رعایت شود که در حال حاضر نیز این اتفاق می افتد. به عبارت دیگر در شرایطی ممکن است افزایش ناگهانی قیمت جوجه، قیمت نهاده ها و... رخ دهد و مرغدارها توان جوجه ریزی نداشته باشند که در این شرایط تغییراتی در بازار به وجود می آید، پیش از این در همین تجربه ای مشابه پشتیبانی امور دام ورود کرده و گوشت با قیمت مصوبه 7200 تومان برای کشتارگاه ها توزیع کرده است. در شرایطی هم بوده که جوجه ریزی افزایش یافته و در این حالت نیز پشتیبانی امور دام ورود کرده و صادرات مرغ را آزاد کرده تا تولیدکننده ها آسیب نبینند.

او با تاکید بر اینکه مصرف گوشت مرغ در کشور به طور کلی نوسان چندانی در یک سال گذشته نداشته است، گفت: تنها با تغییر جمعیت ممکن است میزان مصرف گوشت مرغ  تغییر کند، اما به طور کلی در اوج مصرف میزان مصرف گوشت مرغ 105 میلیون تن در ماه بوده و در فصل گرم سال که میزان مصرف پروتئین کاهش یافته تقاضا برای گوشت مرغ در ماه در کل کشور به 92 میلیون تن رسیده، بنابراین تورم، تغییر چندانی بر تقاضای گوشت مرغ نداشته است.

یوسف خانی  با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ زنده در مرغداری 7200 تومان است، تصریح کرد: امروز مرغداری‌ها با قیمت 9200 تومان می فروشند که 2 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است و نماینده های آن ها نیز همچنان در حال مذاکره با سازمان حمایت هستند و می گویند قیمت تمام شده تولید بیش از نرخ مصوب است، این در حالی است که سازمان حمایت تاکید دارد مرغداری‌ها نهاده با نرخ 4200 تومانی دریافت می‌کنند، به همین دلیل قیمت فروش درب مرغداری باید کیلویی 7200 تومان باشد و برای مصرف‌کننده نیز نباید بیشتر از 11500 باشد، این در حالی است که مرغ درب مرغداری با نرخ 9200 تومان به فروش می‌رود و به فروشگاه‌ها نیز کیلویی 12700 تومان تحویل داده می‌شود و فروشگاه‌ها نیز با قیمت آزاد 13700 تومان می فروشند که این نرخ متفاوت از قیمت مصوب 11500 تومان است.

او با تاکید بر اینکه وقتی کشتارگاه مرغ را گران‌تر می‌خرد گران‌تر می فروشد، اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلوی گوشت 12700 تومان در بازار عرضه می کند، اما تعزیرات می‌گوید تنها نرخ مصوب 11500 تومان را قبول دارد حالا چه کسی باید بر مرغدار نظارت کند تا با قیمت مصوب بفروشد؟ مشکل اینجاست که امروز نظارتی بر مرغدار وجود ندارد و تنها عنوان گران فروشی به حلقه پایانی داده می شود.

بر اساس این گزارش، گران‌فروشی در قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب چند وقتی است آغاز شده و فروشنده ها می‌گویند کشتارگاه گران می فروشند و کشتارگاه نیز می‌گوید مرغدار به‌جای فروش با نرخ مصوب 7200 تومان با نرخ 9200 تومان مرغ را به ما می فروشد. این مساله در حالی اتفاق افتاده که صادرات نیز آزاد شده است و این آزادسازی صادرات در صورت عدم کنترل می تواند بر افزایش قیمت گوشت مرغ تاثیر بگذارد و قیمت مرغ را با رکوردی جدید مواجه کند. این در حالی است که معاون وزیر کشاورزی تاکید کرده سیاست آن‌ها تعادل بخشی بر بازار است و اجازه افزایش قیمت مرغ را نمی‌دهد، اما واقعیت این است که از یک ماه و نیم پیش که پشتیبانی امور دام توزیع مستقیم مرغ در بازار و نظارت بر آن را رها کرده در گوشه و کنار کشور این گران فروشی ها نیز رخ داده و کم کم روندی فراگیر به خود گرفته است، حالا باید دید آیا بار دیگر وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام به این مساله ورود می کند یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه