English

راهکار عبور از مشکلات دریافت مشاوره برای اداره کشور است/با بی عرضه ها نمی توان کشور را اداره کرد

نایب رئیس اول مجلس گفت: به طور قطع اگر برای قانون گذاری و اداره کشور مشاوره داده شود راهی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد.

راهکار عبور از مشکلات دریافت مشاوره برای اداره کشور است/با بی عرضه ها نمی توان کشور را اداره کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هشتمین همایش اخلاق حرفه ای با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس، رضا انجم شعاع معاون پارلمانی وزیر نیرو و الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت از مولفه های است که می تواند نقش مهمی در برابری داشته باشد، افزود: در شرایط کنونی در شغل پزشکی بیشترین رقابت برای نوبت دهی و درآمدزایی بیشتر ایجاد شده است که برای ایجاد عدالت نیازمند اصلاح ساختار هستیم، برای نمونه یک پزشک با یک عمل جراحی چند برابر یک کارمند دریافت می کند، از این رو به دنبال تعریف خدمات مشخص، جمعیت مشخص و فروش   مشخص بوده ایم که یک محصول مشخص به جمعیت تعیین شده عرضه شود تا درآمد مورد نیاز بدست بیاید.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به یک هدف باید راه های متفاوتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: به طور قطع اگر برای قانون گذاری و اداره کشور مشاوره داده شود راهی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد، هرچند در شرایط کنونی مجلس به پایان دوره رسیده و خیلی از همین نماینده ها کنار گذاشته شده اند، اما به طور قطع انتقال نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس نقش مهمی در تصمیم گیری ها دارد.

پزشکیان با بیان اینکه در مدیریت بحثی وجود دارد که مثلث علم، مشارکت و باور و اعتقاد می تواند کوه را جابجا کند، اظهار کرد: با بی عرضه ها نمی توانیم کشور را اداره کنیم که قبلا با درآمد نفت چاله ها را پر می کردیم و وضعیت مدیریت مشخص نمی شد و در گذشته مدیرانی داشتیم که ضرر می دادند، اما فوق العاده مدیریت دریافت می کردند به طور قطع در شرایط بحران وضعیت مدیریت مشخص می شود. 

بی تدبیری ها اساس فشار های اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل سخنرانی نیست و باید به عمل تکیه کرد، گفت: کشور در شرایط سختی قرار دارد که در 150 سال گذشته بی سابقه بوده که با هدف از هم پاشیدن جامعه ایران این اتفاقات در حال رخ دادن است و بی تدبیری های ما نیز اساس آن شده است.

الیاس حضرتی با بیان اینکه در صد سال گذشته با خام فروشی نفت دست به گریبان بوده ایم، اظهار کرد: این روش درآمدزایی باعث شد جامعه ای بدون برنامه و بدون ساختار و ایده داشته باشیم و مطمئن باشیم که بین 60 تا 100 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم بدون اینکه برای توسعه کشور بکار گرفته شود، اما امروز با شرایط دیگری مواجه شدیم و ما خودمان متوجه نبودیم که درآمد این بخش برای توسعه بکار بگیریم و با فشار ترامپ به این نتیجه رسیدیم.

او با تاکید بر اینکه تمام بازار نفت ایران بجز چین و هند تصاحب شده است، اظهار کرد: اگر امروز با ترامپ مذاکره کنیم دیگر فایده ای ندارد چون نفت فروشی ما باید به روش ده هزار و پنج هزار بشکه باشد، زیرا دیگر بازار نفت ایران توسط فروشنده های دیگر تصاحب شده است.

او افزود: در قرآن آمده است که پیامبر آمده تا اخلاق را تکمیل کند، بنابراین اخلاق اهمیت ویژه ای دارد و اگر بی عدالتی شود نمی توان با اخلاق رفتار کرد.

حضرتی با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه 30 درصد کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر نیاز به تغییر رویکرد داریم، به عبارتی ما باید یک حکمرانی درست تعریف کنیم، برای نمونه سرمایه گذاری رفته در وزارت صنعت ثبت سفارش واردات کالا کرده که در نتیجه مذاکره قبلی با طرف خارجی و...بوده و بعد از اینکه ثبت سفارش او تایید شد قانون عوض می شود.

تشکیل کمیته مشترک اخلاق حرفه ای با سازمان برنامه و بودجه

همچنین رئیس شورای اخلاق حرفه ای در همایش با اشاره به اینکه تمام رشته های مهندسی که بالغ بر 900 شرکت هستند در جامعه مهندسین مشاور هستند که در نظارت و بهره برداری از پروژه های توسعه ای کشور نقش کلیدی دارند، گفت: این رشته باید بر مبنای اخلاق حرفه ای عمل کند و از آنجایی که از سال 1384 اصول اخلاق حرفه تدوین شده و در ادامه برنامه های موثری در این بخش اجرا شده و هم اکنون کمیته ای مشترکی با سازمان برنامه و بودجه در حال شکل گیری است و قرار است در آینده به عنوان یکی از الزامات در دستورالعمل ها آورده شود.

عطاالله آیت الهی با بیان اینکه امروز مدیریت تنگنای اقتصادی با رویکرد اخلاقی مطرح شده است، افزود: همواره معتقدیم اثرگذاری حرفه مهندسی در سایه اخلاق است و حتی اگر شرایط اقتصادی از این هم سخت تر شود اصول اخلاقی نباید فراموش شود.

 دبیر همایش با اشاره به اینکه در سند چشم انداز 20 ساله بر دانش محوری تاکید دارد، گفت: داشتن منابع انسانی دانش محور برای دستیابی به اهداف چشم انداز در سال 1404 اهمیت ویژه ای دارد، از سوی دیگر کشور در تنگناهای اقتصادی قرار گرفته که پیدا کردن راهکارهای برای عبور از این مشکلات اهمیت ویژه ای دارد.

سامی ستایش با بیان اینکه اطمینان داریم که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها زودگذر هستند، افزود: در شرایط کنونی هم اندیشی می تواند راهی برای برون رفت از موانع تحریمی و حرکت به سمت اهداف اقتصادی کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی