English

علیرضا بزرگمهری در گفتگو با خبرگزاری موج؛

دانش آی تی بالا اما شرکت های ضعیف / بازی ساخت ایران در آلمان بازی می شود

نایب رئیس انجمن شرکت های نرم افزاری گفت: در حال حاضر ایران ظرفیت بالایی در صنعت آی تی دارد و حتی برخی نرم افزار بازی های ایرانی امروز در آلمان بازی می شود، اما مشکل اینجاست که شرکت های ایرانی ضعیف هستند و توان مالی چندانی ندارد، چراکه در ایران بیشتر روی ماشین‌آلات تمرکز می شود و بهایی به نرم افزار نمی دهند.

دانش آی تی بالا اما شرکت های ضعیف / بازی ساخت ایران در آلمان بازی می شود

نایب رئیس انجمن شرکت های نرم افزاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از نظر دانشی ایران با فاصله کمی با دنیای پیشرفته صنعت آی تی در حال حرکت است، اظهار کرد: در بخش برنامه نویسی و نرم افزاری ایران در سطح بالایی قرار دارد، اما مشکل اینجاست که شرکت های این بخش بسیار ضعیف هستند، زیرا در حال حاضر بیشتر در ایران تمرکز روی تامین ماشین‌آلات و تجهیزات است و هزینه ای برای تقویت بخش نرم افزاری ندارد و همین مسئله باعث می شود که نیروهای خبره این بخش مهاجرت کنند.

علیرضا بزرگمهری با بیان اینکه در فهرست صد شرکت برتر دنیا شرکت های حوزه آی تی جزو ده شرکت برتر هستند، افزود: در ایران از 500 شرکت برتری که اعلام می شود سه یا چهار شرکت بیشتر وجود ندارد. از این رو باید توجه داشت که تشکیل شرکت های استارت آپ در این بخش نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرد، زیرا در دنیا استارت آپ ها به خاطر ایده های جدیدی شکل می گیرند، اما در ایران بیشتر بر محور کپی ایده هاست.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های ایرانی که در فضای اکوسیستم استارت آپی ایران شکل گرفته اند اساسا در تعریف استارت آپ قرار نمی گیرند، تصریح کرد: در شرایط کنونی فضای سرمایه گذاری استارت آپی در دنیا متفاوت از ایران است و به همین دلیل باید مراکز رشد استارت آپ ها در ایران و نحوه سرمایه گذاری آن نیز مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم از خبره های این بخش به نحو مناسبی استفاده کنیم.

بزرگمهری تصوری که برای برخی استارت آپ های ایرانی ایجاد شده، اشتباه است، اظهار کرد: برخی از مدیران این استارت آپ ها تصور می کنند افرادی در سیلیکون ولی با 100 هزار تومان به میلیاردها درآمد دست یافته اند و این تصور اشتباه است و باعث بروز سرخوردگی آن‌ها در آینده می شود.

او با تاکید بر اینکه برخی از نرم افزارهای بازی ساخت ایران امروز در آلمان بازی می شود، تصریح کرد: برای ساخت نرم افزارهای بازی به چند بخش نیاز اساسی وجود دارد؛ در حال حاضر پلتفرم مدیریت بازی به عنوان یکی از مولفه های در ایران وجود دارد، اما استودیوهای تصویری ساخت این بازی ها در ایران ضعیف است و همین مسئله باعث شده که بازی ها و کارتون های ساخت ایران کیفیت بالایی در مقایسه با بازی های ساخته شده برای سال 2020 را ندارد، عامل سوم سناریو است که در ایران اطلاعات مناسبی در این بخش وجود دارد.

نایب رئیس انجمن شرکت های نرم افزاری با اشاره به اینکه امروزه نرم افزارها باید در راستای کمک به اقتصاد کشور ارائه شوند، گفت: برای نمونه در سازمان‌های تولیدی که مشکلات زیادی وجود دارد و هزاران نیروی کارگری، مواد اولیه، تجهیزات و ... را درگیر می کند نیازمند ابزارهای مختلف برای کنترل آن است، اظهار کرد: از نظر مدیریتی در صورتی که سیستم های یکپارچه ای برای هماهنگی همه این بخش ها وجود نداشته باشد مغایرت های به وجود می آید و تصمیم گیری را در سازمان‌ها با چالش مواجه می کند، از طرف دیگر وقتی که محصولات با قیمت های مختلف عرضه می شود در صورتی که فرآیند قیمت گذاری وجود داشته باشد سیستم از فساد دور می شود، در غیر اینصورت قیمت های متفاوت محصولات می تواند زمینه فساد را ایجاد کند، از این رو باید مدل‌های اقتصادی API وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر یکی از سیاست های کشور توسعه اشتغال و صادرات بر مبنای ظرفیت های موجود در کشور است و با وجود اینکه پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توان کشور برای ایجاد 120 هزار شغل در صنعت آی تی خبر داده بود، اما همچنان ضعف های زیادی در این صنعت وجود دارد که باعث شده بسیاری از نخبه های این صنعت به خارج از کشور مهاجرت کنند، کارشناسان معتقدند ضعف مالی و ساختاری و نیز تعریف غلط از فعالیت استارت آپی باعث شده در این صنعت نتوانیم به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه