English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پویش ایران‌زمین برای تعهدات ملی

بانک‌ها به دلیل نقشی که در تامین مالی پروژه ها دارند می‌توانند در عملکرد زیست‌محیطی صنایع و کسب‌وکارها موثر باشند و آن‌ها را به سمت حفاظت از منابع طبیعی سوق دهند و از سوی دیگر تعهدات اجتماعی خود را در قبال آن به عنوان یک رویکرد ملی اجرا کنند، بر همین مبنا بانک ایران‌زمین«من هم یک جنگلبانم»را همچنان دنبال می‌کند.

پویش ایران‌زمین برای تعهدات ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بانک‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در ایجاد مسئولیت اجتماعی در جامعه هستند و این نقش را از طریق تسهیل‌گری و ایجاد تحرک در چرخ‌های اقتصاد و تجارت ایفا می‌کنند، زیرا نهادهای مالی با تامین خدمات مالی، حرکت فکری مسئولیت اجتماعی را در جامعه فعال می‌کنند. از این رو هادی قدیمی معاون عملیات بانکی ایران زمین که در جمع جنگلبانان در محل سازمان جنگل ها و مراتع گفت: بانک ایران‌زمین در پنج سال گذشته حوزه مسئولیت اجتماعی خود را محیط‌زیست قرار داده است و در همین راستا سعی داشته ضمن همراهی با تلاشگران این حوزه با راه اندازی پویش‌های محیط‌زیستی«من هم یک جنگلبانم»، همکاران و مشتریان خود را نیز با خود همراه کند.

یکی از مسائل مهم کشور، امروز موضوع محیط‌زیست و مشکلات آن است و پرداختن به این موضوع به یک عزم ملی نیازمند است، زیرا بسیاری از مسائل امروز ، با همراهی مردم، اصلاح الگوی مصرف، بازنگری در برخی قوانین، ارتقاء فرهنگ زیست‌محیطی و... قابل حل است. حال با توجه به اینکه حفاظت از محیط‌زیست امروز به عنوان یک شاخص در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته می شود پرداختن به ایفای تعهدات اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر آموزه‌های اسلامی نیز به حقوق موجودات زنده، اعم از حیوانات و گیاهان توجه ویژه‌ای دارد انسان‌ها ملزم به رعایت آنان هستند و دیدن حقوق نسل‌های آینده از منابع طبیعی و محیط‌زیست نیز موضوع دیگری است که ضرورت نقش بانک‌ها در مسئولیت اجتماعی را پررنگ می‌کند.

در حال حاضر جامعه در مقابل بحران‌های مختلف زیستی قرار دارد و تغییرات وضعیت جوی نشانه افزایش چالش‌های زیست‌محیطی است، بنابراین نباید نسبت به مشکلات محیط اطراف بی توجه بود و همواره نسبت به وضعیت سلامت، رفاه، معیشت و ... میلیاردها انسان در جهان حساس بود. بر مبنای همین رویکرد برخی بنگاه‌های اقتصادی از رویکردهای صرفاً بازار محور و متمرکز بر توسعه بازارهای مالی فاصله گرفته و به دغدغه‌های اجتماعی نیز پرداخته اند، بر همین مبنا بانک‌ها نیز نقش‌های در این فرآیند تعریف کرده‌اند.

بانک‌ها با حمایت از سرمایه گذاری صنایع و حمایت از آنان، به ویژه در حوزه های انرژی و تبدیل منابع آلاینده به انرژی‌های تجدیدشونده و فناوری‌های سبز از آسیب به محیط‌زیست جلوگیری کنند، بنابراین بانک‌ها می‌توانند به عنوان مکمل سیاست‌های عمومی و شهروندان عمل کنند. از این طریق سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای کوچک خود را ملزم به اجرای روش‌های مسئولانه در استفاده از صنایع خواهند بود.

فعالیت بانک‌ها بر محور مسئولیت‌های اجتماعی همچون فراهم کردن فرصت‌ اشتغال و تولید برای محرومان، حفظ و صیانت از محیط‌زیست و رعایت اصول اخلاقی می‌تواند دستیابی به اهداف را برای آنها تسهیل کند، این اقدام اگرچه در ظاهر سوده به نظر نمی‌رسد، اما علاوه بر سودآوری از طریق جذب مشتری، می‌تواند موجب بهبود شرایط عمومی جامعه نیز شود. بنابراین سرمایه‌گذاری باثبات و اعطای تسهیلات مناسب از سیاست‌های بانکداری است که به وسیله کیفیت زندگی مردم جامعه نیز ارتقا می یابد. در این فرایند مسئولیت‌پذیری بانک‌ها با در نظر گرفتن مشکلات محیط‌زیست اهمیت ویژه‌ای دارد، هرچند این وظیفه یک روند نسبتا طولانی را طی کرده است و به ‌مرور زمان تبدیل به رفتاری نهادینه شده است و امروزه از طریق تعامل با مشتریان، کارکنان، دولت‌ها، NGO ها و سایر ذی‌نفعان در فرهنگ‌سازی نقش موثری ایفا می‌کنند تا معضلاتی که توسعه پایدار و محیط‌زیست را تهدید می‌کنند برطرف شود. بنابراین بانک‌ها این رویکرد را بر سایر فعالیت باید در استراتژی‌های خود نیز در اولویت قرار دهند. همچنین بانک‌ها باید در نهادینه‌سازی مسئولیت‌های اجتماعی در سایر بنگاه‌های کشور نقشی پیشرو داشته باشند.

حال از آنجایی که بانک‌های کشور در راستای مسئولیت اجتماعی، پروژه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف طراحی و اجرا کرده‌اند که می‌تواند سطوح ملی بین‌المللی یا حتی محلی باشد، از این رو به نظر می رسد مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در مقایسه با بنگاه‌های اقتصادی دیگر در عرصه کسب‌وکار پررنگ تر بوده و تاثیرگذاری بیشتری به صورت مستقیم دارد. اهمیت مسئولیت اجتماعی در عرصه ملی و بین‌المللی در روند اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن قرار گرفته و صنعت بانکداری ملزم به ارتقای وضعیت اقتصادی و وجهه سیاسی کشور در سطح مختلف است تا حمایت سرمایه‌گذاران را جلب کند و زمینه‌ای به وجود بیاورد تا به مقوله جهانی شدن نزدیک‌تر شویم که این اقدام می‌تواند در تسهیل سرمایه‌گذاری و تامین تسهیلات بسترسازی شود. در واقع بانک‌ها به‌عنوان حلقه واسط تامین مالی پروژه‌های صنعتی و خدماتی هستند که همسو با سرمایه‌گذاران منافع عمومی اجتماعی و محیطی جامعه را نیز دنبال می‌کنند. چراکه توسعه پایدار، تحکیم ارزش‌های سازمانی و اخلاقی، سرمایه‌گذاری اجتماعی ، اجرای مسئولیت اجتماعی ، کم کردن شکاف فعالیت‌ها و رویه‌های در حوزه مسئولیت اجتماعی با استانداردها و فعالیت‌های بین‌المللی، هدفمندی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های پراکنده و ... می‌تواند در توسعه فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی نقش موثری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنعت بانکداری مدتی نسبت به تاثیرات منفی زیست‌محیطی و اجتماعی غافل مانده بود و به تازگی با توسعه دامنه فعالیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی به دنبال جبران کاستی‌های گذشته است، از این رو علاوه بر نقش مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه، در ارتقای عملکرد بنگاه‌های دیگر در اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست‌محیطی نقش موثری دارند. در واقع بانک‌ها با نظارت و کنترل جریان سرمایه و ... قادرند در عملکرد کسب‌وکارهای را مدیریت کنند و آن‌ها را نسبت به اقدامات نامناسب کسب‌وکار آنها وادار به پاسخگویی کنند. در واقع توجه بانک‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی و عواقب عملکردی آن علاوه بر اینکه می‌تواند روی جامعه تاثیر مستقیمی داشته باشد، ریسک‌های سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی را نیز کاهش می دهد، زیرا بانک‌ها نقش کلیدی در توسعه مسئولیت اجتماعی در جامعه و بین بنگاه‌های اقتصادی دیگر دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه