English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش خدمات دهی بانک ایران زمین به دهک های پایین جامعه

با آغاز فعالیت های مسئولیت اجتماعی در بانک ها دچار تحول شده و امروز با مدرسه سازی، خانه بهداشت و رسیدگی به مسائل زیست محیطی، خدمات دهی خود را به دهک های پایین جامعه توسعه داده اند، در همین زمینه بانک ایران زمین با ساخت چند مدرسه و خانه بهداشت در استان خوزستان پیشرو است.

افزایش خدمات دهی بانک ایران زمین به دهک های پایین جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، برقراری ارتباط بین بنگاه های اقتصادی، دولت و جامعه از الزامات توسعه پایدار است که توجه به مسئولیت اجتماعی می تواند از مهم‌ترین راهبردها برای ایجاد این تعامل باشد، تا علاوه بر اینکه از مزیت های توسعه بهره مند می‌شوند بتوانند آثار سوء اجتماعی و ریست محیطی را نیز کم کنند. حال در بین بنگاه های اقتصادی بانک ها نقش موثرتری دارند، زیرا علاوه بر اینکه تسهیل گر هستند می تواند در به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد و تجارت گام های موثری بردارند، بنابراین بانک ها به عنوان سازمان هایی مردم نهاد نقش بسزایی در گسترش فرهنگ مسئولیت اجتماعی در جامعه ایفا می کند تا علاوه بر اینکه نقشی راهبردی در کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش مصرف کاغذ و... داشته باشند، همسو با جامعه خود را در قبال اتفاقات طبیعی و اجتماعی مسئول بدانند. در همین راستا عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران‌زمین، همزمان با کلنگ زنی دومین مدرسه این بانک با نام فرزندان ایران زمین در شهرهای سیل زده استان خوزستان گفت:« بانک‌ها به عنوان نهادهایی اجتماعی همواره در کنار مردم هستند و اجرای مسئولیت اجتماعی همسو با خواست جامعه و مخاطبان را از اولویت های خود می دانند.» این بانک یکی از پیشگامان این عرصه بوده، بر همین مبنا در سال جاری یکی از تصمیمات هیات مدیره بانک ایران زمین، ساخت دو مدرسه و یک خانه بهداشت در مناطق سیل زده و ارسال تعدادی کانکس به منطقه زلزله زده شهرستان میانه بوده که در بخش پروژه ها  اقدامات اجرایی آن آغاز و به‌زودی در اختیار دانش آموزان و مردم منطقه قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه بانک ها نظارت های را جریان سرمایه و وام دهی، تامین مالی پروژه ها و سیاست های بیمه ای را بر عهده دارند می توانند در عملکرد بنگاه های تحت مدیریت خود نفوذ کنند، از طرف دیگر باید در نظر داشت که بی توجهی بنگاه ها به مسئولیت اجتماعی می تواند ریسک های سرمایه گذاری و اعتباری به همراه داشته باشد. در همین راستا بانک مرکزی نیز به عنوان نهاد نظارتی بر بانک ها با وضع مقرراتی همسو با مسئولیت اجتماعی می‌تواند در تحقق اهداف موثر باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی به صورت فردی و بنگاه ها است، اظهار کرد: در ایران بحث حاکمیتی تعریفی از مسئولیت اجتماعی نداریم اما در اروپا و آمریکا اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام می دهند در رتبه بندی آن ها موثر است و حتی می تواند در ورود به مزاید ه و مناقصه شرکت ها موثر باشد. این روند به قدری اهمیت پیدا کرده که در کشورهای آسیایی نیز به این مقوله ورد کرده اند و امروز در ایران برخی شرکت ها به تازگی به دلیل مشکلات آب سعی کرده اند در فرایند تولید مصرف آب را کاهش دهند البته در ایران بیشتر شرکت ها به احداث خیریه پرداخته اند.

مسعود بنابیان با بیان اینکه در اتاق بازرگانی روی مسئولیت اجتماعی چند بانک گزارش تهیه شده است، افزود: در بورس ایران به مسئولیت اجتماعی توجه شده، اما الزام آور نیست. این جریان در ایران بسیار تازه است و باید قدم به قدم ترویج داده شود و در حال حاضر بانک ها نیز به موضوع تکریم ارباب‌رجوع پرداخته شده است، همچنین برخی از بانک ها با اقدام به ساخت مدرسه و ... روی به این بخش پرداخته شده است، البته نباید فراموش کرد که در کنار مدرسه سازی و ... باید حفظ محیط زیست توجه کنیم.

او با تاکید بر اینکه در کشور آلمان یک شرکت بدون مسئولیت اجتماعی نمی تواند به سطح بالایی از رتبه‌بندی برسد، تصریح کرد: در کشورهای اروپایی هزینه‌های که از سوی بنگاه در راستای مسئولیت اجتماعی می‌شود به عنوان هزینه مورد قبول از سوی سازمان مالیاتی محاسبه می شود، اما در ایران این‌گونه نیست و تنها منابع مالی مستقیمی که به سازمان هلال‌احمر و ... پرداخت می شود به عنوان هزینه مورد قبول پذیرفته ی شود، از این رو اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در سال های پیش خدمات دهی بانک ها بیشتر در راستای ارائه تسهیلات و سود به سپرده گذاران بوده که بیشتر شامل دهک های بالای جامعه است و این روند به تازگی با آغاز فعالیت های مسئولیت اجتماعی دچار تحول شده و بانک ها امروز با مدرسه سازی، خانه بهداشت و رسیدگی به مسائل زیست محیطی خدمات رسانی خود را به دهک های پایین جامعه توسعه داده اند، در همین راستا بانک ایران زمین مدارس وخانه بهداشتی را در استان خوزستان ساخته و با توجه به اینکه رویکرد مدیران این بانک ادامه فعالیت های بخش مسئولیت اجتماعی است، پیش بینی می شود در آینده شاهد بهره برداری پروژه های بیشتری از سوی بانک ایران زمین در مناطق محروم باشیم.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمد

    با پول مردم به اسم بانکها

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه