English

موج گزارش می دهد؛

بسترسازی بانک ایران‌زمین برای همگامی با تحول فناوری

ایجاد زیر ساخت فناورانه برای ارائه خدمات بانکداری چابک و هوشمند از طریق اجرای پروژه های بانکی با استفاده از ظرفیت شرکت های استارت آپی، فین تک ها و... از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در طراحی فرآیند ها، سهولت در تطبیق فعالیت های بانکی با قوانین و دستورالعمل ها، تسریع در پیاده سازی سامانه های بانکی و در دستور کار قرار می گرفت که برخی از بانک ها همچون ایران‌زمین در این بخش اقدامات موثری انجام داده اند.

بسترسازی بانک ایران‌زمین برای همگامی با تحول فناوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فناوری اطلاعات تمام برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، از این رو تدوین راهبردهای بخش فناوری اطلاعات در بانک ها امری ضروری قلمداد می شود تا رویکرد توسعه کسب و کار بانکداری بر محوریت IT تضمین و نیاز بانک همزمان با تکنولوژی و اجزاء آن دیده شود. بنابراین بانک ایران‌زمین برنامه‌هایی با نگاه استراتژیک تهیه کرده تا براساس آن سهم بانک از بازار خدمات الکترونیک بانک و نقش آفرینی در تحقق EPS را افزایش دهد.

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران‌زمین به تازگی با اشاره به اینکه حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و حمایت از کسب و کارهای جدید که مبتنی بر خلاقیت و نوآوری هستند را در دستور کار قرار دادیم، تاکید کرده« حمایت موثر از استارت‌آپ‌ها، فضایی برای اجرایی شدن ایده‌های نو را محقق کند. در واقع مهم‌ترین رویکرد بانکداری ما ارائه خدمات از طریق ایران‌زمین بوم به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و فین تک ‌ها است که موجب حمایت از کسب و کارهای نوظهور خواهد شد.» این موضوع نشان می دهد که بانک های آینده نگر برای موفقیت در عرصه رقابت در ارائه محصولات و خدمات جدید و همگامی با روندهای تغییر در بازارها برنامه های جدیدی دارند، از این رو آن ها روندهای بازار را به دقت رصد کنند و به سرعت آنها را در ایده های محصولات جدیدتر در نظر می گیرند و این یک ضرورت است، زیرا فناوری های نوین به شدت تحت تاثیر فناوری‌های نوظهور نظیر فناوری موبایل، رایانش ابری، مجازی‌سازی زیرساخت ارتباطی، بیگ دیتا و... هستند. 

اهمیت این فعالیت های فناورانه از آنجا مورد توجه قرار می گیرد که ارزش فعلی پنج شرکت بزرگ دنیا در حوزه اینترنت و آی تی را در مجموع حدود 3 هزار میلیارد دلار اعلام شده که کوچک‌ترین شرکت آمازون بوده که ارزشی حدود 484 میلیارد دلار اعلام و فیس بوک 497 میلیارد دلار، مایکروسافت 562 میلیارد دلار و گوگل 653 میلیارد دلار دارند. این عددها نشان دهنده بزرگی بازار شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای دیجیتال است که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز از ظرفیت اشتغالزایی 120 هزار نفری در صنعت آی تی کشور خبر داده بود که تاکیدی بر ضرورت توسعه کسب و کارهای دانش پایه است. در این مسیر برخی از کسب و کارهای دیجیتالی بر مبنای داده های بانکی یا خدمات این حوزه فعالیت می کنند.

سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهوری نیز رشد شرکت های دانش بنیان را مناسب قلمداد کرده و گفته «سالانه حدود 9.1 میلیارد دلار توسط شرکت های دانش بنیان داخلی تولید ثروت می شود، از طرف دیگر افزایش صادرات محصولات با فناوری متوسط و بالا در کشور رقم خورده است.»

افزایش سهم بانک ها از اقتصاد دیجیتال

امروزه فین تک‌ها از ابزارهای هوشمندسازی اقتصاد هستند که مبتنی بر فناوری‌های جدید حرکت می کند، از این رو پارادایم دیجیتالی شدن در حال جایگزینی با پارادایم هوشمندسازی از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و ... است. یک کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه باید ظرفیت کسب و کارهای فین تک در زمینه توسعه خدمات مالی و بانکی بر پایه فناوری اطلاعات استفاده شود، گفت: در گام نخست باید مرز بانکداری و فین تک در فعالیت های بانکی و مالی مشخص شود و از سوی دیگر بانک‌ها و فین تک ها باید فضای رقابتی را حفظ کنند.

مرتضی میرزایی با بیان اینکه فرایندهای بانکداری به سمت اتوماتیک شدن است، افزود: در آینده پلتفرم‌های دیجیتال مهم‌ترین دارایی بانک‌ها خواهد بود و اطلاعات مشتریان از منابع داده‌ای متعدد فراهم می‌شود و مشتریان نیز هویت دیجیتال خواهند داشت. در واقع ترکیب فناوری‌ تغییرات اساسی را به وجود آورده و ضمن حفظ بقا در عصر دیجیتال، سطح رضایت مشتریان را افزایش می دهد.

او با تاکید بر اینکه بازآفرینی مدل‌های کسب و کار به اثر بخشی دیجیتالی شدن کمک می کند، تصریح کرد: استفاده از فناوری اطلاعات در کنار تغییرات ساختار کسب و کاری، هزینه‌ها را کاهش و درآمد بانک ها را افزایش می دهد. از این رو بانک های که در زمینه قوانین و مقررات و سیاست‌های کلان انعطاف پذیری لازم را کسب کنند و بستری برای تعامل و همگامی با تغییرات فناوری به وجود بیاورند، به طور قطع می توانند سهم بیشتری از کیک اقتصاد دیجیتال داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ارتقای وضعیت موجود بانکداری در داخل و همگام ساختن آن با فنائوری های موجود در بانکداری جهانی کمک می کند تا رویه ها و فرآیند های بانکی یکپارچه شود، به همین دلیل ایجاد زیرساخت فناورانه برای ارائه خدمات بانکداری چابک و هوشمند در حداقل زمان و هزینه با کارایی و اثر بخشی بالا از اهمیت بالایی برخوردار بوده که باید از طریق اجرای پروژه های بانکی با استفاده از ظرفیت شرکت های استارت آپی، فین تک ها و... بدست آید، بنابراین باید جامع نگری در طراحی فرآیند ها، سهولت در تطبیق فعالیت های بانکی با قوانین و دستورالعمل ها، تسریع در پیاده سازی سامانه های بانکی و قابل یکپارچه سازی در دستور کار قرار می گرفت که برخی از بانک ها همچون ایران‌زمین در این بخش اقدامات موثری انجام داده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه