English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دورخیر بانک ها برای توسعه بانکداری دیجیتال

در حال حاضر برخی بانک های ایرانی با راه اندازی مراکز نواوری به دنبال توسعه خدمات خود در زمینه بانکداری الکترونیک هستند تا هم راستا با انقلاب دیجیتال، صنعت بانکداری کشور را تا سطح جهانی ارتقا دهند و حضور شرکت های دانش بنیان زمینه تبدیل ایده به محصول را تقویت کرده است.

دورخیر بانک ها برای توسعه بانکداری دیجیتال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، کسب و کار نوپا مبتنی بر تکنولوژی نوین است. در شرایط کنونی رقابت بین این نوع کسب و کارها پیشرفت چشمگیری داشته است، از این رو راه موفقیت در این روند ایجاد ایده های خلاقانه و به اشتراک گذاری آن است. مرکز نوآوری ایران زمین نیز برای مشارکت و جمع آوری ایده های خلاقانه راه اندازی شده تا محل مناسب و کاربردی برای جذب و حمایت این ایده ها و پردازش بر روی آن در جهت پیشرفت گروه ایران زمین و در نهایتا تقویت بخش علمی و نخبه کشور باشد.

چند ماه پیش مرکز نوآوری ایران زمین با مشارکت شرکت نانو سامانه و با حمایت سازمان فضایی کشور، شتاب‌دهنده نوتاش و... رویداری مرتبط با علوم فضایی و ساخت ماهواره های تحقیقاتی-تجاری برگزار کرد و بیش از۱۰ طرح تولید ماهواره های کوچک، ۴ کسب و کار فضا پایه و چندین مقاله علمی بین المللی ارائه شده بود تا با استفاده از پیشرفت روز افزون صنایع هوا فضا و گسترش استفاده از دانش فضایی بومی در توسعه کسب و کارهای نوپا، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود، چراکه ایجاد ارتباط متقابل همه واحدها با یکدیگر و مطرح شدن مسائل مختلف، راه حل های موثری برای توسعه فعالیت ها ارائه می شود و شانس موفقیت را بالاتر می برد.

در حال حاضر فعالیت مرکز نوآوری و همکاری با شرکت های دانش بنیان از آن جهت برای بانک ها مهم است که می تواند به افزایش خدمات آن ها در راستای بانکداری دیجیتال می انجامد. در این رابطه یک کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بحث فناوری بانکداری ابتدا در خوزه بانکداری دیجیتال خود را نشان داد، گفت: رشد فناوری باعث شد تا قدم های ظریفی در  بخش بانکداری دیجیتال برداریم و بانک‌ها نیز در فضای رقابتی زیرساخت های خود را توسعه داده اند و با ورود فین تک تجربه همکاری با بانک ها را نیز متحول کرده اند و آپ ها سهم قابل توجهی از درآمدهای بانکی را تامین کردند و از طرف دیگر مشتریان نیز انطباق مناسبی با این فناوری ها بدست آوردند.

محسن حسینی با بیان اینکه اتفاق بزرگی با عنوان انقلاب دیجیتال در حال رخ دادن است، تصریح کرد: انقلاب دیجیتال موضوعی بسیار فراتر از بانکداری الکترونیکی است و سطح بالای از ارتباط اتوماسیون ها ایجاد می کند و خدمات را با سرعت دسترسی بالا در اختیار مشتری قرار می دهد که حتی باعث می شود فرآیندها بازتعریف شوند و دسترسی گسترده‌تری برای داده های اتوماسیون را فراهم کند که به صورت متقابل برای مشتریان و بانک خلق ارزش می کند.

او با تاکید بر اینکه شرکت های که وارد حوزه فناوری می شوند باید مجوزها و ... را در اختیار بگیرند، تصریح کرد: در شرایط کنونی بانک ها باید داده ها را در اختیار این شرکت ها قرار دهند تا بتوانند توسعه لازم را در این بخش ایجاد کنند، از این رو بانک ها نیازمند تحول آی تی هستند، برای نمونه در تولید داده های عملیاتی که مرکز فعالیت بانک ها است باید با مشخصات فنی همچون آی پی ها همراه باشند.

حسینی با تاکید بر اینکه ایران توانسته در بانکداری الکترونیک موفق باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بانکداری دیجیتال گسترده تر از بانکداری الکترونیکی است و هنوز جای کار بسیاری در صنعت بانکداری داخلی وجود دارد که هنوز ایران نتوانسته به توسعه لازم دست یابد.

او با تاکید بر اینکه باید به نیازهای کسب و کاری در تحول دیجیتال توجه شود، اظهار کرد: بانک ها امروز علاوه بر احساس نیاز تمایل دارند بانکداری دیجیتال را توسعه دهند، اما اجرای آن بحث ساده ای نیست و در عمل پیچیدگی های زیادی دارد و نیازمند درایت خاصی بر مبنای مدیریت تغییر است که تاکنون برنامه جامع چندانی در این زمینه ارائه نشده و بیشتر فعالیت بانک ها متاثر از فرصت ها بوده است، از این رو باید بانک ها استراتژی آی تی و حسابرسی آی تی در بانک ها ایجاد شود. از این رو همکاری شرکت های دانش بنیان می تواند به تهیه نقشه راه بانک ها کمک کند.

حسینی با بیان اینکه مراکز شتاب دهنده ای در داخل صنعت بانکداری ایجاد شده است، اظهار کرد: این مراکز باید به عنوان بخشی از استراتژی بانکداری دیجیتال باشد تا فعالیت ها به گونه ای انجام شود که تولیدات استارت آپ ها مبتنی بر نیاز بانک ها باشد و این موضوع نیازمند همکاری بانک ها با شرکت های دانش بنیان است و نمی توان به صورت موقتی یا فرمایشی انتظار نتیجه گرفتن داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته صنعت بانکداری ایران با تحریم هایی روبرو بوده و همین موضوع باعث شده تا حدودی نسبت به تغییرات روز دنیا عقب تر باشد، از این رو بانک ها با آغاز حرکتی به سمت بانکداری دیجیتال روند توسعه را سرعت بخشیده اند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه