English

یک عضو سندیکای تولیدکننده های صنعت برق در پاسخ به موج مطرح کرد؛

احتمال افزایش ساعت خاموشی در نتیجه کاهش سرمایه گذاری

بهمن مسعودی گفت: در حال حاضر میزان رزرو برق باید 15 درصد باشد و کمتر از 10 درصد در حالت ریسک بوده، اما میزان آن در کشور 6 درصد است و این موضوع که در نتیجه مشکلاتی در قرارداد بیع متقابل، نرخ خرید برق و ... به وجود آمده، می تواند در آینده به ساعات بیشتر خاموشی ختم شود.

احتمال افزایش ساعت خاموشی در نتیجه کاهش سرمایه گذاری

یک عضو سندیکای تولیدکننده های صنعت برق در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت سرمایه گذاری در صنعت برق ایران گفت: از آنجایی که قیمت برق در حال حاضر روی نرخ سال 92 باقی مانده است و دو سال اخیر نیز اقتصاد با شوک ارزی مواجه شده سرمایه گذاری کاهش یافته است و این مسئله در بلندمدت یعنی افزایش ساعات خاموشی در کشور.

بهمن مسعودی با بیان اینکه در شرایط کنونی سالانه 4 درصد رشد مصرف برق در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه روند افزایش مصرف برق ادامه دارد و از طرف دیگر سرمایه گذاری در این بخش نیز کاهش یافته میزان درصد رزرو برق کمتر از میزان مناسب است، به عبارت دیگر میزان رزرو برق باید 15 درصد باشد و کمتر از 10 درصد در حالت ریسک بوده اما در حال حاضر میزان رزرو برق کشور 6 درصد است و این موضوع می تواند به ساعات بیشتر خاموشی ختم شود.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی برای رسیدن به رزرو برق مناسب 5 هزار مگاوات تولید برق نیاز است، تصریح کرد: با در نظر گرفتن رشد سالانه مصرف باید هر سال تقریبا 3500 مگاوات برق تولیدی اضافه شود که در شرایط کنونی با توجه به مشکلاتی که در زمینه قیمت خرید برق و قراردادهای بیع متقابل وجود دارد این هدف محقق نمی شود و در آینده ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

مسعودی با تاکید بر اینکه قراردادهای بیع متقابل از حالت ارزی به صورت ریالی تغییر وضعیت داده است و این مسئله برای پروژه های که تسهیلات ارزی دارند مشکل زا است، اظهار کرد: به طور کلی قرارداد بیع متقابل در مقابل میزان صرفه جویی سوختی پروژه است و در اصل دولت باید میزان سوخت صرفه جویی شده را به سرمایه گذار تحویل دهد، اما ازآنجایی که وزارت نفت اعلام کرده فروش این سوخت را خودش انجام می دهد قرار بود درآمد ارزی حاصل از سوخت صرفه‌جویی شده به پروژه برگردد، اما در شرایط کنونی که وزارت نیرو مدل قرارداد را از حالت ارزی به ریالی تغییر داده مشکلاتی برای تامین و اجرای پروژه ها به وجود آورده است و اگر این موضوع اصلاح نشود ممکن است میزان رزرو برق در نتیجه کاهش ساخت نیروگاه در کشور کاهش یابد.

عضو سندیکای تولیدکننده های صنعت برق با تاکید بر اینکه این بی توجهی وزارت نیرو به اصلاح قرارداد بیع متقابل در حالی است که شورای عالی فنی پیش از این در این زمینه دستورالعملی را اعلام کرده است، تصریح کرد: پس از شوک ارزی شورای عالی فنی اعلام کرد که وزارتخانه‌های ذی‌ربط مکلف هستند تا در پروژه های سرمایه ای با بهره‌گیری از روش های همچون تغییر مدل مالی، تمدید دوره و ...شرایط به حالت قبل از شوک ارزی برگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر دولت بخشی از برق تولیدی نیروگاه ها را صادر می‌کند و از طرف دیگر به صورت انحصاری برق را از سرمایه گذاران با نرخی مشخص خریداری می‌کند، این اقدام باعث شده تا بسیاری از پروژه ها در شرایط کنونی که شوک ارزی وجود دارد صرفه اقتصادی نداشته باشد. از طرف دیگر طبق قانون باید ارزش دلاری برابر با میزان صرفه جویی سوخت ناشی از ساخت این پروژه ها را پرداخت کند اما از آنجایی که قراردادهای بیع متقابل به ریال تغییر وضعیت داده است مشکلاتی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه