English

در همایش پیوند دانشگاه و بلاکچین؛

رونمایی از فناوری های بلاکچین در دانشگاه تربیت مدرس / اطلاعات در بلاکچین لو نمی رود

نگرانی برای لو رفتن اطلاعات در بلاکچین وجود ندارد، برای نمونه اگر یک بانک اسناد و مدارک من را برای حساب بازکردن تایید کرد ضرورتی ندارد در بانک دیگری همین اطلاعات و مدارک را دوباره ارائه می دهند، حال در چنین شرایطی در بانک های خارجی وقتی یک اکانت بیت کوین ارائه می شود رد تمام مبادلات مالی آن را می بیند و اگر بیت کوینی سرقتی باشد هیچ ارزشی برای آنها نخواهد داشت.

رونمایی از فناوری های بلاکچین در دانشگاه تربیت مدرس / اطلاعات در بلاکچین لو نمی رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، امروز با حضور مسئولان و کارشناسان همایش رونمایی از محصولات فن‌آورانه در بستر بلاکچین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در  این همایش صادق دری نوگورانی استادیار دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه بلاکچین باعث تمرکز زدایی می شود و کنترل را به دست مصرف کننده می دهد، گفت: در بلاکچین می توان سازمان های خودمختار غیرمتمرکز ایجاد می کنند که به صورت خودکار تنها مقررات را اعمال می کند. بنابراین در این شرایط واسطه ها حذف می شوند.

او با تاکید بر اینکه نگرانی برای لو رفتن اطلاعات در بلاکچین وجود ندارد، افزود: برای نمونه اگر یک بانک اسناد و مدارک من را برای حساب بازکردن تایید کرد ضرورتی ندارد در بانک دیگری همین اطلاعات و مدارک را دوباره ارائه می دهند، حال در چنین شرایطی در بانک های خارجی وقتی یک اکانت بیت کوین ارائه می شود رد تمام مبادلات مالی آن را می بیند و اگر بیت کوینی سرقتی باشد هیچ ارزشی برای آنها نخواهد داشت. به عبارت دیگر وقتی یک تراکنش روی بیت کوین ثبت شود قابل پاک کردن نیست.

دری نوگورانی با تاکید بر اینکه اطلاعات تنها با مجوز دارنده در بلاکچین مبادله می شود، اظهار کرد: در حال حاضر اروپا برای توسعه حریم خصوصی در حال توسعه دادن حریم خصوصی است و امروز در دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی بر روی پرونده سلامت بر بستر بلاکچین است که در مواقع اورژانسی بیمار می تواند تعیین کند چه کسی به اطلاعات شخصی او دسترسی داشته باشد. همچنین با استفاده از قابلیت بلاکچین می توان اسناد و مدارک جعلی را شناسایی کرد.

همچنین داود فرج زاده مدیر فناوری در EMEW کانادا با اشاره به اینکه چالش های مطرح شده برای بلاکچین درست نیست، گفت: در حال حاضر بلاکچین به محدوده امنیت ورود کرده و در بخش شبکه گسترده شده است، هرچند در بخش بلاکچین در ایران  از نظر تئوری دقت لازم نشده، از این رو ایرانی ها بیشتر باید به بخش اپلیکیش ورود کنند.

او با تاکید بر اینکه اپلیکیش های زیادی در ایران با عدم قطعیت وجود دارد، افزود: برای نمونه وقتی یک موبایل سرقت می شود با وجود اینکه تمام پروتکل های امنیتی روی آن انجام شده باشد بازهم مالک موبایل نگران خواهد بود و به دنبال اطلاعات بک آپ است.

همچنین حجت عباسی مشاور بلاکچین در بانک ملی و  ملت در ادامه با بیان اینکه دلیل تردید نسبت به اطلاعات بانکی و...ناشی از این است که این اطلاعات در اختیار افراد قرار ندارد، گفت: وقتی اطلاعات در اختیار سازمان ها و یا نهادهای مختلف هست امکان تغییر آن نیز وجود دارد، بنابراین وظایف نهادهای واسط در مدل های دیگر اجرا شود که شبکه بلاکچین با تغییر روش این هدف را محقق کرده است.

او با تاکید بر اینکه مقالات علمی در بستر بلاکچین می توانند به جای حذف یا رد امتیاز بگیرند، تصریح کرد: سلانه موسسات علمی خارجی برای انتشار مقالات میلیاردها تومان گردش مالی ایجاد می کنند در حالی که یک ریال آن در اختیار دارنده مقاله قرار نمی گیرد، از این رو با بهره گیری از بلاکچین می توان این روند را تغییر داد.

حسین قریب مشاور رمزارزها با تاکید بر اینکه رمزارزها را باید در دو بخش دولتی و بانک و اکوسیستم خصوصی بررسی کرد، گفت: در تمام دنیا وقتی فناوری های جدید وارد می شود در بدنه حاکمیت و جامعه مقاومتی برای پذیرش آن وجود دارد، حال در شرایطی که اکوسیستم غیردولتی منسجم عمل کند زمینه پذیرش و توسعه آن محقق می شود، هرچند در حوزه دانشگاهی نیز تاکنون در زمینه رمزارزها اختلاف نظر وجود داشت، اما در حال حاضر با مشارکت سازمانی موضوع تبدیل پول در حال انجام است.

تاریخچه فناوری در ایران

امیدعلی مسعودی دانشیار دانشگاه سوره با اشاره به اینکه برخورد ما فناوری ها سه گانه است، گفت: نخستین برخورد ایرانی ها با فناوری ورود توپ جنگی در زمان نادرشاه بوده و بعد از آن در جنگ چالدران به دلیل اینکه عثمانی از این تکنولوژی استفاده کرده اند، شکست خوردیم، پس از آن تلاش های برای توسعه این فناوری در کشور آغاز شد اما با امتناع گروهی مواجه شد و در نهایت پذیرش فناوری اتفاق افتاد، این روند توسعه فناوری همچنان ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه فناوری به سرعت رشد می کند، افزود: پس از اینکه فناوری در ایران مورد پذیرش قرار گرفت دیگر تلاشی برای همراه شدن با تغییرات آن انجام نمی شده و همین مسئله مشکل ساز است.

مسعودی با بیان اینکه امروز نمی توانیم از فناوری گریزان باشیم، اظهار کرد: باه دلیل توانمندی که در بخش بلاکچین وجود دارد اینترنت اشیا زیرمجموعه این بخش قرار دارد، از طرف دیگر بلاکچین می توان دارایی ها را به صورت منابع دیجیتالی قابل انتقال تبدیل کرد و در نهایت حاکمیت سیاسی نمی تواند آن را تغییر دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه