English

طبقه بندی بین المللی۳۸۹ شغل در بخش کشاورزی

معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور۳۸۹ شغل در بخش کشاورزی، شناسایی، طبقه بندی و کدگذرای بین المللی شده است.

طبقه بندی بین المللی۳۸۹ شغل در بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب گفت: نظام صنفی کشاورزی همسو با سیاست ها و برنامه های دولت در جهت نظم بخشی به شاغلان و مشاغل بخش کشاورزی تشکیل گردیده است. یکی از اثرات مهم تشکیل نظام صنفی کشاورزی توجه به موضوع شناسایی، احصا، استانداردسازی و کدگذاری مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی در تمامی حوزهای مرتبط به آن است.

حسین شیرزاد افزود: از اقدامات مهم نظام صنفی کشاورزی، صدور پروانه فعالیت شغلی برای کشاورزان در راستای هویت بخشی و ساماندهی بهره برداران می باشد. به منظور هماهنگی و تطبیق پروانه فعالیت صادره توسط نظام صنفی برای تولید کنندگان و بهره برداران، سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به بررسی و شناسایی انواع طبقه بندی ملی بر اساس الگوی بین المللی از جمله طبقه بندی بین المللی مشاغل ISCO، طبقه بندی فعالیت های اقتصادی ISIC، طبقه بندی استاندارد بین المللی آموزشISCED، طبقه بندی محوری محصولاتCPC  و ... نمود و ضمن برگزاری جلسات متعدد با مرکز آمار ایران، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ، ضمن طراحی پروانه فعالیت، کدگذاری ISIC را برای صدور پروانه فعالیت به دلیل دارا بودن ساختاری منسجم و یکدست برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی، داشتن کارآیی در آمار و تحلیل اقتصادی و اینکه این طبقه بندی برای هدفهای اداری همچون صدور پروانه کسب و کار و غیره مناسب بود برای کد گذاری پروانه فعالیت انتخاب کرد.

وی اظهار کرد: در ادامه کارگروه های تخصصی با حضور نمایندگان بخش تخصصی جهت شناسایی و طبقه بندی فعالیت های اقتصادی مرتبط به هر بخش و معاونت تشکیل گردید، تا در صدور پروانه فعالیت هماهنگی و تعامل با بخش های تخصصی جهت به رسمیت شناختن پروانه های فعالیت بعمل آید. در فرایند شناسایی، طبقه بندی و کدگذاری فعالیت های اقتصادی ابتدا درخواست اعلام نیاز از طرف بهره بردار جهت دریافت پروانه فعالیت به نظام صنفی کشاورزی شهرستان صورت گرفته و سپس به دفتر صنوف وتشکل های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام و دفتر تشکلها و صنوف با هماهنگی بخش تخصصی مربوطه نسبت به کدگذاری فعالیت پیشنهادی استان اقدام می کند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در همین راستا تاکنون بالغ بر 389 عنوان شغلی در زیربخش های امور دام42 شغل، زراعت 23 شغل، باغبانی38 شغل، شیلات و آبزیان58 شغل، منابع طبیعی45 شغل، دامپزشکی36 شغل، خدمات فنی و مکانیزاسیون87 شغل، صنایع تبدیلی و تکمیلی 52 شغل و تجارت الکترونیک 8 شغل شناسایی، احصا و کدگذاری شده اند، این کدهای شغلی در صدور پروانه فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند. این کد گذاری بر اساس نظام کدگذاری و طبق بندی مشاغل که تحت عنوان آیسیک (ISIC )خوانده می شود انجام می گیرد.  ISIC یک نظام طبقه بندی مرجع برای دسته بندی مشاغل می باشد و توسط کمیسیون اجتماعی اقتصادی سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار می گیرد. 

این مقام مسئول در پایان، شناسایی و کد گذاری مشاغل را گامی در جهت تحقق استانداردسازی مشاغل کشاورزی، ایجاد امکان در کنترل و نظارت و تحقق تولید محصول سالم و رعایت حقوق مصرف کنندگان عنوان کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی