English

رئیس انجمن غلات ایران:

دولت گندم را به قیمت تمام شده نمی خرد

رئیس انجمن غلات ایران گفت: دولت گندم را به قیمت تمام شده نمی خرد و این سبب شده ۲۰ تا ۳۰ درصد کشاورزان گندمشان را تحویل ندهند و در انبار نگهدارند.

دولت گندم را به قیمت تمام شده نمی خرد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد حسن طلعتی رئیس انجمن غلات ایران در میزگردی با حضو معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: دولت گندم را به قیمت تمام شده نمی خرد و این سبب شده ۲۰ تا ۳۰ درصد کشاورزان گندمشان را تحویل ندهند و در انبار نگهدارند.

طلعتی با اشاره به افزایش قیمت‌ ها و تورم 40 درصدی در بخش‌های مختلف مرتبط با تولید گندم گفت: اگر دستگاه متولی که وزارت جهاد کشاورزی است تورم را در محاسبه قیمت لحاظ می‌کرد قیمت حاصل 2500 یا 2800 تومان می‌شد و اگر بخواهیم گندم را از خارج وارد کنیم با ارز نیمایی بیش از 3 هزار تومان درمی آید.

او با اشاره به جلساتی که برای اصلاح قیمت داشته اند تاکید کرد که کشاورزان دنبال افزایش سالانه قیمت نیستند. 

قدرت حیدری معاون برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی هم با اشاره به روند رو به رشد تولید گندم گفت: در سال 98 پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی تولید 14 میلیون گندم بود بعد اصلاح شد به 12 میلیون تن و باز اصلاح شد به رقم 11 میلیون تن بازگشت.

 وی افزود: ما آمادگی کامل داشتیم برای خرید این میزان گندم و به رغم همه تنگنا‌های مالی، مبلغش هم فراهم شد منتهی کلا حدود 8 میلیون تن خرید کردیم.

معاون برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی علت کاهش خرید گندم را کاهش تولید به علت تغییر شرایط آب و هوایی دانست.

حیدری در خصوص پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم هم با اشاره به این که طبق قانون متولی تعیین قیمت وزارت جهاد کشاورزی است افزود: طی 10 سال اخیر هر سال نرخ خرید تضمینی گندم 15 درصد افزایش یافته است، منتها نباید فقط افزایش نرخ ارز را معیار قرار دهیم، زیرا در نهایت فشار مضاعفی را بر مصرف کننده وارد خواهد کرد و  در این شرایط فقط افزایش قیمت نمی‌تواند به کشاورز کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی