English

محمدرضا مرتضوی در پاسخ به موج؛

دولت با دستور سیاسی غلات کشور را تامین کند

رئیس کانون صنایع غذایی کشور، گفت: دولت به دنبال تامین غلات کشور با دستورهای سیاسی است این در حالی است که میزان خرید تضمینی گندم کمتر از هدفگذاری تعیین شده بود و ما از سال گذشته به دولت هشدار داده بودیم در سال 98 واردکننده گندم خواهیم بود.

دولت با دستور سیاسی غلات کشور را تامین کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس کانون صنایع غذایی کشور در نشست خبری در اتاق بازرگانی درباره رویداد بین المللی ایران گرین با اشاره به اینکه بازارهای مناسبی برای غلات در منطقه سی آی اس وجود دارد، گفت: در حال حاضر باید سیاست های مناسبی برای تولید غلات در کشور اندیشیده شود، با توجه به شرایط کشور به نظر می رسد در 10 سال آینده بازار پررونقی برای این محصول در کشور وجود داشته باشد.

محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه ارتباط بین بخش های تولید، فروش و تحقیقات در سمینار غلات و دانه های روغنی دیده شده است، افزود: وقتی صحبت از 17 میلیون تن کالا می شود که تقاضا برای آن پایدار است پیدا کردن راه هایی برای توسعه تجارت این محصول اهمیت بالایی دارد.

او با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات درست در بازار وجود نداشته باشد نمی توان خرید مناسبی داشت، تصریح کرد: در نظر داشتن قوانین و مقررات تجاری و شرایط اقلیمی آینده می تواند چشم انداز فعالیت این حوزه را روشن کند.

مرتضوی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه سیاست دولت چقدر تامین پایدار غلات را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: دولت تنها بر روی قیمت تضمینی گندم به عنوان یک ابزار نگاه می کند، این در حالی است که عوامل مختلفی همچون میزان بارش، رویش گیاهان و...روی میزان تولید اثر دارد، برای نمونه بهمن 97 در نامه ای محرمانه به دولت هشدار دادیم که کشور در سال 98 به واردات گندم نیاز دارد، زیرا ما بر مبنای بررسی های علمی میزان برداشت را پیش بینی کرده بودیم، اما دولت تنها با دستور سیاسی به دنبال وادار کردن کشاورزان به کشت یک محصول است، اما آیا دولت می تواند با دستور سیاسی مشکل اضافه برداشت آب های زیرزمینی را حل کند؟ 30 سال پیش کشورهای مانند اوکراین، روسیه و قزاقستان سهمی در بازار غلات نداشتند اما امروز بازیگران اصلی این بازار هستند زیرا آنها از همان زمان برنامه ریزی بلندمدت داشتند و در همان زمان هشدارهای ما به دولتمردان تاثیری نداشت، بنابراین امروز اگر دولت به دنبال تامین پایدار غلات در 20 سال آینده باید از همین الان برنامه ریزی کند که این موضوع را می توان با برگزاری کنفرانس ها و...بهبود بخشید. 

او با تاکید بر اینکه نزدیک به 60 درصد گندم کشور در داخل تامین می شود، اظهار کرد: وقتی شرکت های دولتی واردات کالاهای اساسی را در دست گرفته اند نه تنها این انحصار فسادزا است و از طرف دیگر یک خرید در زمان نامناسب از سوی شرکت پشتیبانی دام باعث شود محصول 30 درصد گرانتر از قیمت بازار تامین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه