English

عضو انجمن صنفی صنعت طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری موج؛

پیش بینی نوسانات در بازار طلا و جواهرات

عباداله محمدولی گفت: در حال حاضر بازار طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده و به نظر می رسد این روند تا چند ماه آینده ادامه یابد و تغییر قیمتی چندانی نداشته باشیم.

پیش بینی نوسانات در بازار طلا و جواهرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار طلا و سکه از جمله بازارهایی بود که در زمان تحریم ها بیشترین نوسان را داشت که تحت تاثیر افزایش قیمت دلار بود و همزمان با تغییرات بازار ارز نرخ صعودی به خود می گرفت، البته در یک بازه زمانی متاثر از افزایش قیمت طلا در بازار جهانی با وجود اینکه نرخ ارز در ایران تغییر چندانی نداشت، قیمت طلا در ایران صعودی بود. در مجموع بازار فلزات گرانبها تحت تاثیر قیمت نفت و برابری نرخ دلار با سایر ارزهای قدرتمند نیز هست. به طوری که وقتی قیمت نفت بالا می رود نوعی انتظار تورمی در بازار ایجاد می کند که روی قیمت طلا نیز تاثیر می گذارد. در حال حاضر نیز بازار نفت جهانی از تعادل نسبی برخوردار است و پیش بینی می شود تا چند ماه آینده تغییر چندانی به وجود نیاورد، مگر اینکه در روابط بین المللی اتفاقات خاصی به ویژه در خاورمیانه رخ دهد.

عضو انجمن صنفی صنعت طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته سیاست های ثبات در نرخ ارز باعث کاهش نوسانات بازارهای تاثیر پذیر همچون طلا و جواهرات نیز شده است، گفت: در حال حاضر این ثبات تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود تا سال جدید میلادی کاهش یا افزایش شدید قیمتی در بازار به وجود نیاید.

عباداله محمدولی با بیان اینکه در ابتدای سال میلادی جدید ممکن است تقاضا برای خرید طلا در بازار جهانی افزایش یابد و در آن زمان شاهد تغییراتی در نرخ جهانی طلا باشیم، افزود: در شرایط کنونی قیمت طلا در بازار جهانی از ثبات برخوردار است و در بازار ایران نیز در صورتی که تغییری در نرخ ارز به وجود نیاید همین ثبات ادامه خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه بازار سکه و طلا و جواهرات نسبتا متفاوت هستند، تصریح کرد: در شرایط کنونی خرید طلا و جواهرات با رکود شدیدی همراه است و بسیاری از کارگاه های طلا فروشی فعالیت خود را متوقف یا کاهش داده اند و این موضوعی نیز متاثر از این است که پیش از این تقاضا برای مصنوعات طلا بیشتر بود و در شرایط کنونی تنها محدود به مراسم ها شده و حتی نسبت به گذشته خریدهای این بخش نیز کاهش یافته است.

محمد ولی با بیان اینکه در یک بازه زمانی تقاضا برای سکه افزایش یافت، تصریح کرد: وقتی ارزش ریال در برابر دلار کاهش یافت، مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت بازارهایی همچون سکه روی آوردند و نقدینگی بالایی به این بخش وارد شد که در کنار آن بازار سوداگری نیز رونق یافت و بعد از اینکه بازار از ثبات نسبی برخوردار شد، بخشی از نقدینگی از این بازار خارج شد و بیشتر نقدینگی های کوچک و مردمی در بازار طلا باقی ماند که ادامه روند ثبات در بازار طلا باعث می شود، برخی از مردم سکه های خود را به بازار عرضه کنند، زیرا در حال حاضر چشم انداز بازار با ثبات بوده و کمی روند نزولی نیز دارد، مگر اینکه اتفاقات تازه ای در بازار جهانی رخ دهد یا اینکه نرخ ارز در ایران بالا برود.

عضو انجمن صنفی صنعت طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه دولت برای ایجاد رونق در بازار راهی جز حمایت از تولید ندارد، اظهار کرد: تنها با افزایش گردش سرمایه ای تولید وافزایش تقاضای داخلی می توان تحرک در اقتصاد ایجاد کرد و هرچقدر جریان عرضه و تقاضا در کشور بالا برود شرکت ها از پویایی بیشتری برخوردار می شوند و به نوعی اشتغالزایی نیز بالا می رود که در نهایت می تواند در قدرت خرید مردم نیز موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند ماه گذشته که قیمت ارز از ثبات نسبی برخوردار شده سایر بازارهای موازی در ایران همچون سکه و طلا، مسکن و خودرو نیز روند کاهشی را آغاز کنند و میزان نوسانات به حداقل خود رسیده، هرچند بخشی از این بازارها همچنان گرفتار سوداگری هستند، اما به دلیل اینکه در مجموع اقتصاد مسیر باثبات تری را پیموده، تغییرات کمتری نیز در این بازارها به وجود آمده و اگر در شش ماهه دوم سال نیز این سیاست از سوی دولت ادامه پیدا کند شاهد کاهش قیمت یا ثبات در برخی کالاها خواهیم بود، زیرا تورم سال گذشته بیشتر کاذب بوده که در نتیجه تقاضای دلال ها و نرخ ارز به وجود آمده بود و بخشی از تقاضاهای مردمی نیز که برای حفظ سرمایه در این بازارها ایجاد شده بود هم اکنون از بین رفته و همان ها به عرضه کننده محصول تبدیل شده اند که به نوعی مازاد عرضه نسبت به تقاضا به وجود آمده که اثر آن نیز کاهش قیمت است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه