English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

پیش بینی قیمت طلا/ رشد ۱۱ درصدی قیمت طلا

در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی رشد 11 درصدی قیمت طلا را نسبت به روزهای با ثبات چند ماه پیش شاهد بوده ایم. به گفته کارشناسان این افزایش قیمت در نتیجه تقاضای دلار شرکت های بین المللی در تسویه حساب های پایان سال میلادی، کاهش قیمت نفت و افت ارزش سهام برخی بازارهای سرمایه است و پیش بینی می شود، تا چند هفته آینده ادامه داشته باشد.

پیش بینی قیمت طلا/ رشد 11 درصدی قیمت طلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند روز اخیر به موازات تغییر قیمت طلا در بازار جهانی قیمت طلا در ایران نیز آفزایش یافته است، البته تغییر قیمت بازار جهانی در نتیجه افزایش کاهش قیمت نفت و بالا رفتن تقاضای خرید در ماه منتهی به کریسمس بوده است، اما در ایران افزایش قیمت طلا فراتر از این عوامل بوده و قیمت طلا تحت تاثیر نوسانات داخلی قیمت دلار نیز قرار گرفته است. به عبارت دیگر پس از اینکه برابری ریال در مقابل دلار در بازار جهانی تا حدودی ترمیم شد، دولت میزان دخالت خود در بازار را کاهش داد و به نظر می رسد در نوسانات چند روز اخیر نیز که متاثر از تغییر قیمت جهانی نفت و ... بوده دولت در بازار دلار داخلی دخالتی نداشت و همین مسئله باعث شد تقاضا بر عرضه غلبه کند و در نهایت افزایش قیمت دلار به بازار طلا نیز سرایت کرده است، به گونه ای که قیمت سکه طرح قدیم از 3 میلیون و 280 هزار چند روز پیش به 3 میلیون و 550 هزار رسید و طرح جدید نیز از 3 میلیون و 450 هزار تومان روزهای ثبات به 3 میلیون و 680 هزار تومان رسید. البته بازار طلا همواره با نوساناتی همراه است این قیمت مربوط به صبح روز 5 شنبه است.

یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به دلایل تغییر قیمت دلار و طلا در چند روز اخیر گفت: طبق پیش بینی ها معلوم بود زمانی که شرکت ها در ماه های پایانی سال میلادی برای تسویه حساب های خود ارز بیشتری از بازار تقاضا می کنند قیمت ها نیز دستخوش تغییر قرار می گیرد. در واقع  این افزایش قیمت ارز ناشی از همین تقاضای ارز در بازار جهانی بوده است که از دو روز پیش این افزایش قیمت محسوس شده است و پیش بینی می شود تا چند روز آینده نیز این افزایش تقاضا همچنان ادامه داشته باشد.

عباداله محمدولی با اشاره به اینکه پیش از این کارشناس ها نیز افزایش قیمت در این ماه را پیش بینی کرده بودند، افزود: دیروز جلوی صرافی ها خیلی شلوغ بود و این ناشی از تغییر رویکرد متقاضیان ارز و طلا است، زیرا در هفته های گذاشته بیشتر به دنبال عرضه دلار و طلا بودند و امروز به نظر می رسد مشتریان بیشتر به دنبال خرید سکه و دلار بودند .

او با تاکید بر اینکه این روند افزایش قیمت دلار و طلا بیست روزی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: به نظر می رسد بعد از سه هفته روند نزولی قیمت ها بار دیگر شاهد باشیم، چراکه این روند صعودی غیر مترقبه بوده و حاکی از تقاضای بیشتر از عرضه بوده است.

محمدولی با نگاهی به دلایل کاذب و واقعی افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز گفت: گاهی سرمایه گذاران برای حفظ ارزش منابع مالی خود از شگردهای مختلفی استفاده کنند و شوک ها را به ارز وارد می کنند، اما افزایش قیمت در دو روز اخیر ناشی از این موضوع نبوده و متاثر از تقاضای شرکت ها برای ارز بوده است که به دنبال تسویه حساب های پایان سال بوده اند.

او درباره کسب و کارهای دیگر بازار طلا نیز اظهار کرد: بازار مصنوعات طلا همچنان با رکود همراه است و دولت و مردم باید تلاش کند زمینه عبور از ایران بحران فراهم  شود، تا درآینده به تعادل برسیم. در واقع باید به مردم از طریق برنامه های دولت سیگنال های داده شود که اعتماد آن ها جلب شود. البته این موصوع وقتی حاصل می شود که فرد وقتی به بازار می رود تا محصولی را خریداری کند قیمت را با ثبات ببیند نه اینکه هر روز با تورم قیمت ها روبرو شود. از طرف دیگر تولید، صادرات و اشتغال که سال هاست نادیده گرفته شده باید مورد دولت توجه قرار گیرد، چراکه راهی جز رونق اقتصاد از طریق تولید و صادرات نداریم.

محمد ولی درباره وضعیت تقاضای این بازارها گفت: قیمت سکه و طلای آبشده متاثر از افزایش قیمت ارز است و تقاضا نیز براساس نوسانات تغییر می کند و تقاضا برای بازار مصنوعات طلا تغییری نکرده است. در واقع قیمت طلا براساس کف قیمت همه ارزها در نظر گرفته می شود که امروز بیشتر تغییرات قیمت مربوط به دلار، یورو و درهم بوده و همه این تغییرات در تعیین قیمت طلا موثر بوده است.

افزایش قیمت طلا در نتیجه تغییر قیمت جهانی

بازار طلا همچون ارز نوسانات زیادی را در 9 ماهه اخیر در کشور پشت سر گذاشته است که بخشی از ناشی از تغییرات اقتصاد در داخل کشور و در نتیجه محدودیت تحریم ها بوده است، اما در همین مدت بازارهای جهانی نیز تغییراتی داشته اند که در قیمت ها اثر گذار بوده، اما از آنجایی که نوسانات قیمت در داخل بیشتر از بازارهای جهانی بوده است مانع از این شده که در ماه های گذشته افزایش قیمت ناشی از تغییر بازار جهانی در ایران به چشم بیاید.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به دلایل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر گفت: بازار جهانی در روزهای پایانی سال میلادی امسال نسبت به سال های گذشته نوسانات بیشتری داشت، زیرا قیمت نفت کاهش یافت و حتی ارزش سهام نیز در بازار مالی آمریکا و اروپا کاهش داشته است، به طوری که قیمت طلا در یک هفته گذشته قیمت به بالاتری سطح خود در 15 ماه گذشته رسیده است،

محمد کشتی آرا با تاکید بر اینکه افزیاش نرخ ارز در بازار داخلی قیمت طلا را نیز بالا برده است، افزود: همین تغییر ارزش سهام در بازارهای بین المللی و تغییر قیمت دلار در داخل کشور باعث رشد 11 درصد رشد قیمت سکه و طلا در کشور نسبت به چند ماه گذشته شده است. البته باید توجه داشت که نوسانات ارزی که در بازار جهانی داشته ایم روی قیمت ارز در بازار ارز نیز تاثیر گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه در یک هفته اخیر تغییری در تقاضا به وجود نیامده است، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه آخر هفته ها سطح داد و ستددها کاهش می یابد تغییر قیمت ها تاثیری در تقاضا نداشته است و در مجموع با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای مصنوعات طلا به طور کامل از ماه ها پیش در رکود بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه