English

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با موج مطرح کرد؛

واردات خودروهای اقتصادی نیازمند تصمیم گیری سران قوا

ولی ملکی گفت: موضوع واردات خودرو نیازمند تصمیم گیری از سوی سران سه قوه و ستاد تنظیم بازار است و مجلس به این مقوله ورود نمی کند، هرچند در شرایط کنونی موضوع واردات خودرو بدون خروج ارز از سوی انجمن واردکننده های خودرو پیشنهاد شده است.

واردات خودروهای اقتصادی نیازمند تصمیم گیری سران قوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر بازار خودرو به دلیل افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت خودرو با رکود همراه شده است، از طرف دیگر بسیاری از فعالان بازار و مردم نسبت به وضعیت بازار ابراز نگرانی می کنند که بازار کاملا انحصاری شده و این روند باعث شود تولیدات بی کیفیت و آسیب پذیری به بازار عرضه شود. از این رو پیشنهاد واردات خودروهای ایمن و ارزان قیمت را مطرح می کنند. البته در زمینه ساماندهی بازار خودرو نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کرده و مصوب کرده اند، اما جزئیات کامل این طرح هنوز منتشر نشده و در حال حاضر نیز برای بررسی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته شده است.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر ساماندهی صنعت خودرو هنوز توسط شورای نگهبان تایید نشده است، گفت: در این طرح نه تنها به موضوع صنعت خودروسازی در همه بخش های آن پرداخته شده، بلکه موضوع قیمت گذاری و واردات خودرو نیز لحاظ شده است.

ولی ملکی در پاسخ به این سوال که آیا پس از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات این محصول از سر گرفته می شود، اظهار کرد: موضوع واردات خودرو نیازمند تصمیم گیری از سوی سران سه قوه و ستاد تنظیم بازار است و مجلس به این مقوله ورود نمی کند، هرچند در شرایط کنونی موضوع واردات خودرو بدون خروج ارز از سوی انجمن واردکننده های خودرو پیشنهاد شده که می تواند با استفاده از منابع ارزی خارج از کشور یا سرمایه های خارجی باشد که این موضوع را نیز می توان در تصمیم گیری ها برای صدور مجوز واردات خودروهای اقتصادی لحاظ کرد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی در بحث صنعت خودرو موضوع اشتغال نیز مد نظر است، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از تولیدکننده های زنجیره صنعت خودرو توان تولید خود را از دست داده اند، اما با این حال همچنان نیروی انسانی خود را حفظ کرده اند. از این رو باید سیاستی برای ارتقای صنعت خودرو در نظر گرفته شود که در کنار افزایش تولیدات داخلی، سطح کیفیت محصولات نیز بالا برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، موضوع ساماندهی بازار خودرو تقریبا از یک سال پیش دوباره به صورت جدی مطرح شده و دلیل آن نابسامانی های بازار خودرو بوده که قیمت ها به صورت جهشی افزایش یافت و از طرف دیگر تولیدکننده های داخلی نیز قار به پاسخگویی به نیاز داخلی نبودند. پیش از این مهدی مقدسی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن در دفاع از اهمیت طرح ساماندهی بازار خودرو به خبرنگار موج گفته بود که در شرایط کنونی بخشی از هزینه های که به کشور تحمیل می شود مربوط به آلودگی ها و خسارت های ناشی از تصادفات و ... است، حال اگر زمینه تولید خودروهای هیبریدی فراهم شود یا خودروهای اقتصادی به کشور وارد شوند، از این هزینه های جلوگیری می شود و در راستای منافع ملی کشور خواهد بود.

بر اساس اطلاعات سال های گذشته در سال کمتر از 5 درصد بازار خودرو از طریق واردات تامین می شود که تقریبا شامل 70 هزار خودرو بود و در شرایط کنونی این بخش از بازار پاسخ داده نشده و از سوی تولیدکننده های داخلی نیز محصولی که بتواند جذابت کافی را ایجاد کند ارائه نشده است. بنابراین در حال حاضر بازار خودرو چشم‌انداز طرح ساماندهی خودرو است که آیا بار دیگر با واردات خودروهای اقتصادی بازار به تعادل خواهد رسید یا اینکه این روند ادامه خواهد داشت. البته به تازی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستوری به خودروسازها اعلام کرده که محصولات جدیدی باید به بازار عرضه شود، اما در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان بتوانند محصولات جدیدی عرضه کنند، زیرا در شرایط کنونی بخشی از قطعات مدل‌های قدیمی نیز از طریق واردات تامین می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه