English

نیره پیروز بخت؛

صنعت گردشگری از خودروسازی پیشی گرفته است

به گفته رئیس سازمان استاندارد ایران صنعت با قرار گرفتن در رتبه سوم صادرات جهانی، پس از مواد شیمیایی و سوخت، از صنایع مهمی مانند خودرو و صنایع غذایی پیشی گرفته است.

صنعت گردشگری از خودروسازی پیشی گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نیره پیروز بخت رئیس سازمان استاندارد ایران در روز جهانی گردشگری اعلام کرده است که« آمارهای منتشره توسط UNWTO سازمان جهانی گردشگری 1.4 میلیارد سفر و 1.7 تریلون دلار درآمد حاصل از آن را در سال 2018 میلادی نشان می دهد. آماری که نشانگر سهم قابل توجه گردشگری از تجارت جهانی است، به گونه ای که این صنعت با قرار گرفتن در رتبه سوم صادرات جهانی، پس از مواد شیمیایی و سوخت،  از صنایع مهمی مانند خودرو و صنایع غذایی پیشی گرفته است. از این رو بدون شک، توجه به کیفیت خدمات مورد ارائه در صنعتی که در این جایگاه قرار دارد از منظر حمایت از حقوق مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. امری که با استانداردسازی محقق خواهد شد. تاسیس کمیته 228 ایزو درسال 2005 برای تدوین استانداردهای گردشگری اقدامی موثردر راستای نیل به این هدف بوده که با مشارکت کشورهای  مختلف ، گامهای ارزشمندی در تدوین استانداردهای گردشگری برداشته و جایزه لارنس دی آیکر ایزو را نیز دریافت کرده است. کشور ما با قدمت چندهزار ساله، آثار باستانی بی نظیر مانند تخت جمشید (پرسپولیس) در شیراز، بادگیرهای منحصر به فرد در یزد، ابنیه تاریخی در اصفهان،  ساختمان های خشت و گلی هزارساله ارگ بم در کرمان، خانه های تاریخی کاشان و صدها مکان دیدنی دیگر در شهرها و روستاهای کشور، همراه با آداب و رسوم، سنتها و فرهنگ جوامع ساکن در این مناطق، مقصدی جذاب برای گردشگران جهان به شمار می رود و بر این عقیده ایم که استاندارد بودن خدمات گردشگری برایجاد خاطره دلپذیر سفر ولذت بردن هر چه بیشتر گردشگران از این جاذبه ها خواهد افزود. بنابراین سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، مفتخر است که از ابتدای تاسیس کمیته 228 با عضویت فعال در این کمیته، در تدوین استانداردهای مورد نظر مشارکت داشته و اینک با عهده دار شدن مسئولیت گروه کاری رستورانها و مدیریت دو پروژه هتلهای میراثی و سفره خانه های سنتی، در این امر مهم سهیم است. پتانسیل بالای کشورمان از نظر داشتن جاذبه های متعدد گردشگری، 24میراث ثبت شده جهانی در سازمان یونسکو، نزدیک به 100 سال قدمت استانداردسازی و همچنین شهرت مردم ایران به میهمان نوازی، ما را بر آن میدارد که تلاش کنیم با مشارکت موثر در تدوین استاندارد های بین المللی گردشگری نقشی تاثیرگذار در این عرصه ایفا کنیم.»

اهمیت توجه به استاندارد سازی و کیفیت مواد غذایی به عنوان یکی از مولفه های سفر این از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه  در سال 2012 در کمیسیون کدکس مواد غذایی گزارشی مبنی بر بروز حدود 600 میلیون مورد بیماری ناشی از  غذا و 420 هزار مرگ و میر سالیانه در سراسر دنیا به عنوان تهدیدی برای سلامت انسان ها ارایه شد که به دنبال آن موضوع تامین الزامات ایمنی مواد غذایی به عنوان اهداف برنامه استراتژی کدکس در تدوین استانداردهای کدکس مورد تاکید قرار گرفت. پیش نویس بیانیه ای با موضوع ادغام ایمنی مواد غذایی در سیاست های ملی و منطقه ای به عنوان وسیله ای برای دستیابی به اهداف  برنامه توسعه پایدار تهیه شد. در این پیش نویس به افزایش مشارکت همه کشورها در تدوین استاندارد های کدکس Codex،تقویت همکاری متقابل برای حل مشکلات در سیستم های پایدار تولید غذا و اطمینان از دسترسی به غذاهای سالم، کافی و مغذی  با توجه به ترجیح  مصرف کننده ، تاکید شد. 

سازمان ملی استاندارد ایران طی مکاتبه ای با کمیسیون کدکس، تقاضای اضافه نمودن عبارتی در بیانیه مذکور مبنی بر عدم دخالت و تاثیر مناسبات و اختلافات سیاسی کشورها بر الزامات تامین ایمنی مواد غذایی جوامع و ملت ها را مطرح نمود و مورد تاکید قرارداد. این موضوع در اجلاسیه های مرتبط مورد تایید کشورهای عضو و در بیانیه مذکور مد نظر قرار گرفت. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی