English

ضرورت شفاف سازی میزان خسارت آتش سوزی کارخانه کاله عراق

بر اثر آتش سوزی شرکت کاله عراق حدود 90 درصد این کارخانه لبنی تخریب شده و میزان خسارت وارده بیش از 80 میلیون دلار برآورد شد که با توجه به این میزان خسارت نیاز به شفاف سازی است تا رقم دقیق این خسارت برآورد شود.

ضرورت شفاف سازی میزان خسارت آتش سوزی کارخانه کاله عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت کاله عراق هفتم خرداد ماه امسال دچار سانحه آتش سوزی شد که بر اثر این حادثه حدود 90 درصد این کارخانه لبنی تخریب شد و میزان خسارت وارده به گفته روابط عمومی این شرکت و همچنین وزارت صنعت و معدن و تجارت بیش از 80 میلیون دلار برآورد گردید.

برخی مدعی هستند با توجه به اینکه این برند در کشور عراق رقبای زیادی از کشورهای عربستان، ترکیه، کویت و حتی دیگر شرکت های ایرانی داشت امکان اینکه این اتفاق عمدی باشد وجود دارد.

*آتش سوزی 100 درصد عمدی بود

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل کارخانه کاله در گفتگویی از عمدی بودن آتش‌ سوزی کارخانه این برند ایرانی را در کربلا خبر داد و گفت: اتفاقی که برای کاله افتاد به این صورت است که اول انبار کارتن آتش می‌ گیرد؛ بعد از آن زیر کارتن‌ ها سه تا از پالت‌ ها منفجر می‌ شود و آتش به پنل‌ ها سرایت کرده و کل کارخانه آتش می‌ گیرد. در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون دلار زیان این آتش‌ سوزی است.

سلیمانی اظهار داشت: تصمیم گرفتیم؛ این کارخانه را هر چه سریع‌تر از نو بسازیم؛ البته از همان اول تصمیم ما این بود که اسکلت باقی مانده را تخریب کنیم و دوباره کار ساخت را آغاز کنیم ولی آتش‌ نشانی عراق اجازه نمی‌ داد که ما اسکلت مانده را خراب کنیم چرا که در حال تحقیق بر روی حادثه بود.

وی درباره حجم تولید شرکت کاله در عراق گفت: محصولاتی که تا الان در عراق تولید می‌ کردیم حدود ۵۰۰ تن بوده است. این تولیدات شامل حدود ۳۰۰ تن ماست، ۲۰۰ تن دوغ و ۱۰ تن فراورده گوشتی بود. ما سریعا کار را شروع می‌ کنیم. روش کار این‌ طور بود که ۵۰ درصد محصول مورد نیاز بازار عراق را از ایران صادر می‌ کردیم و ۵۰ درصد هم آنجا تولید می‌ شد. ولی در شرایط فعلی تا تکمیل این کارخانه در عراق دوباره همه محصولات مورد نیاز عراق را از ایران صادر می‌ کنیم.

سلیمانی با تاکید بر اینکه این آتش‌سوزی ۱۰۰ درصد عمدی بوده است، توضیح بیشتر در این زمینه را به بعد از بررسی‌ های بیشتر موکول کرد.

به گفته سلیمانی، مشکلات بازار در عراق طبیعی است و برای ما ارزش دارد که مشکلات عراق را تحمل‌کنیم. امروز اگر ۸۰ میلیون دلار در این سانحه از دست رفت، باید بازار ۸۰ میلیارد دلاری را حفظ کنیم اما متأسفانه ایران صادرکننده ندارد تا از همه ظرفیت‌های این بازار استفاده کند.

 میثم زالی دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از راه اندازی مجدد کارخانه کاله عراق خبر داد و گفت: کارخانه فرآورده های لبنی کالا در عراق که روزانه 10 تن انواع محصولات لبنی را روانه بازار عراق می کرد، دو سال از فعالیتش در کشور عراق می گذرد.

*خسارت اعلامی کاله چقدر صحت دارد؟

محمدرضا سبز علیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نیز در خصوص این خبر گفت: از همان روزی که خبر آتش سوزی این کارخانه رسانه ای شد، برخی از مسئولین عراقی و ایرانی از هر دو بخش خصوصی و دولتی با اینجانب تماس گرفته و جویای صحت و سقم اعداد و ارقام منتشره در زمینه خسارت وارده شده به کارخانه کاله عراق شدند که پاسخ به آنان بدون تحقیق و بررسی و وجود اطلاعات دقیق سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه خسارت حدود ۱۰۰ میلیون دلاری به این کارخانه و اعلام چنین خبری، کمی دور از ذهن و غیر قابل باور می باشد، گفت: ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار امروز که چیزی بین ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان است حدوداً می شود ۱۳۵۰ میلیارد تومان، در صورتی که کارخانه کاله در عراق بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد این مبلغ یعنی حدود۳۵۰ میلیارد تومان ارزش نداشته است!!

حال شاید استدلال آقایان بر این باشد که زمان سرمایه گذاری جهت ساخت این کارخانه، نرخ دلار زیر قیمت ۱۰ هزار تومان بوده که در این ارتباط باید تاریخ دقیق سرمایه گذاری و افتتاح کارخانه نیز اعلام شود تا نرخ دلار در آن روز مشخص و محاسبه گردد. بطور مثال اگر فرض کنیم که دلار در زمان سرمایه گذاری جهت ساخت کارخانه کاله در عراق ۵۰۰۰ تومان بوده، پس با این احتساب مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ آن روز می شود حدود۵۰۰ میلیارد تومان که ما همین رقم را صحیح می دانیم و می گوئیم که جهت ساخت کارخانه کاله در کربلای عراق مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ ۵۰۰۰ تومان سرمایه گذاری شده است، یعنی حدود۵۰۰ میلیارد تومان!!

علیپور اظهار داشت: باتوجه به اعداد و ارقام فوق، حال بحث دیگری پیش می آید و آن اینکه اولاً آن کارخانه خوب کار می کرده و سود خوبی هم داشته، دوماً، با عنایت به سودآور بودن آن واحد تولیدی در عراق، از زمان افتتاح کارخانه یعنی طی دو سال گذشته چه میزانی از مبلغ سرمایه گذاری شده و ارزش این کارخانه تولیدی به خزانه سرمایه گذار برگشته است؟  

از همه مهمتر اینکه طبق انتشار خبری در خبرگزاری های معتبر ایران و عراق و آن هم به نقل از مسئولین وزارت کشور عراق، صراحتاً اعلام گردیده که این آتش ‌سوزی مهار شده اما ۲۵درصد از بخش های مهم این کارخانه بطور کامل طعمه حریق شده است!!

سبزعلیپور تصریح کرد: اگر به گزارش وزارت کشور عراق استناد کنیم باید بگوئیم که ۲۵ درصد کارخانه سوخته و ۲۵ درصد مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار میشود ۲۵ میلیون دلار، پس چرا خسارت وارده را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام می کنید؟ اما اگر منظور آقایان این است که ۲۵ درصد کارخانه که سوخته حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشته!! که در آن صورت باید کل سرمایه گذاری در این کارخانه مبلغی معادل ۴۰۰ میلیون دلار باشد که این مبلغ با دلار ۵۰۰۰ تومان می شود ۲۰۰۰ میلیارد تومان!! و با نرخ دلار امروز یعنی ۱۳۰۰۰ تومان میشود هم ۵۲۰۰ میلیارد تومان که این اعداد با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه بیان داشت: بطور قطع در محاسبه و اعلام این اعداد و ارقام اشتباهاتی صورت گرفته و بطور قطع در این میان یک صفر اضافی ذکر شده است!! یعنی شاید سرمایه گذاری در آن کارخانه و یا خسارت وارده به آن واحد تولیدی چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار بوده نه ۱۰۰ میلیون دلار!!

*بازسازی کارخانه کاله در عراق به چه قیمتی؟

به گزارش موج، چند وقتی است که از آتش سوزی کارخانه کاله در عراق می گذرد و نظرات متفاوتی در این رابطه در رسانه ها و مجامع صنعتی به گوش می رسد. این نظرات که از میزان خسارت وارده به این کارخانه شروع می شود و به سمت احداث مجدد کارخانه کاله در عراق پیش می رود. حتی برخی کارشناسان صنعت لبنی به دلیل عدم تامین شیر در کشور عراق و ارسال شیر از ایران برای تولیدات محصولات لبنی کاله در عراق را منطقی ندانسته و با توجه به اینکه بالای 80 درصد شیر را آب تشکیل می دهد این اقدام را اقدامی مناسب نمی دانند. اما مطمئنا در شرایط اقتصادی کنونی و تروریست اقتصادی آمریکا علیه ایران، گسترش تجارت در زمینه های مختلف به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد؛ اما مهمترین موضوع مورد بحث در این بازسازی شفاف سازی کامل نسبت به میزان خسارت وارده، میزان دقیق سرمایه گذاری ریالی کاله در عراق و .... است که یا صورت نگرفته یا اگر بررسی شده جهت تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی صحیحی اتفاق نیفتاده است. بنابراین قبل از هر اقدامی باید میزان خسارت وارده دقیق و بدون لایه ها پنهان محاسبه شده و بعد از آن گام های بعدی برداشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • دكتر رضايى

    باسلام
    گزارش بجا و مناسبى بود، ضمن قدردانى از نويسنده اين گزارش لازم به ذكر است كه به نظر اينجانب نيز، عدد اعلام شده از سوى شركت كاله آن هم براى كشورى همچون عراق بسيار ناپخته و غير قابل قبول ميباشد و به همين خاطر اظهارات دقيق و كارشناسى شده جناب آقاى دكتر سبزعليپور رياست محترم مركز تجارت جهانى ايران را كاملاً صحيح و قابل قبول ميدانم و از اينكه ديدم حداقل سازمانى در ايران وجود دارد كه مسائل اقتصادى را بطور دقيق مورد كارشناسى قرار ميدهد، خوشحال شدم. نهايتاً شايسته بر اين است تا شركت كاله اعداد و ارقام اعلام شده خود را مجدداً بازبينى و ارقام صيحيح را به رسانه ها اعلام نمايد.
    با سپاس مجدد از گردآورنده اين گزارش و مسئولين مركز تجارت جهانى ايران

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی