English

گیوزاد؛

ایران به شرق آفریقا، صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد

گیوزاد گفت: موفقیت چشم گیر ایران در آفریقا در سال های گذشته باعث بروز چالش های شده بود و کشورهای دیگر از طریق نفوذ در آن مناطق به دنبال محدود کردن روابط ایران با این قاره بودند.

ایران به شرق آفریقا، صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه در همایش شرق آفریقا با اشاره به اینکه 1 میلیارد و 300 میلیون جمعیت دارد، گفت: در این منطقه 18 سازمان منطقه ای فعالیت دارند.

گیوزاد با بیان اینکه بلوک اقتصادی شرق آفریقا از 6 کشور تشکیل شده است، افزود: ایران از مجموع 54 کشور آفریقایی با 48 کشور همکاری اقتصادی دارد.

او با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ایران تمایل به حضور در عرصه های جهانی است، تصریح کرد: روابط ایران و آفریقا دیرینه است که از سال های دور در شرق آفریقا همکاری داشته اند.

او با تاکید بر اینکه پس از انقلاب سیاست خارجی ایران با آفریقا به چند دوره تقسیم می شود، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب از گروه ها و جنبش های آزادی بخش حمایت کردند و این سیاست مورد حمایت دولت های آفریقایی قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه ایران مورد احترام آفریقا است، گفت: پس از انقلاب روابط ایران با آفریقا توسعه یافت و در بیست کشور سفارتخانه تاسیس شد.

رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی مانع از موفقیت تجارت با آفریقا شد، گفت: پس از جنگ توجه به سایر نقاط باعث شد کمتر به آفریقا توجه شود و بعد از آن صدها تفاهمنامه با آفریقا منعقد شد اما به دلیل نوپا بودن صنایع در ایران و ضعف بخش خصوصی مانع از توسعه همکاری با آفریقا شد. با این حال هم اکنون در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرق آفریقا صادرات داریم.

گیوزاد با تاکید بر اینکه حضور تکنولوژی سازگار با آفریقا زمینه حضور شرکت های ایران در آفریقا فراهم کرد، تصریح کرد: پس از آن آمریکا به دنبال رصد فعالیت های ایران در آفریقا رفت و در نهایت روابط ایران و آفریقا را امنیتی کردند و محدود کردن روابط ایران با آفریقا را در دستور کار قرار دادند.

او با تاکید بر اینکه تغییر رهبران انقلابی در آفریقا باعث ایجاد نگاهی توسعه ای در این منطقه شد، تصریح کرد: موفقیت چشم گیر ایران در آفریقا در سال های گذشته باعث بروز چالش های شده بود و کشورهای دیگر از طریق نفوذ در آن مناطق به دنبال محدود کردن روابط ایران با این قاره بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    به اروپا امریکا هم می تونیم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه