English

موج گزارش می دهد؛

استراتژی های جدید ایران در بخش حمل و نقل هوایی

در حال حاضر تحریم ها بر صنعت هواپیمایی ایران نیز تأثیر گذاشته، از این رو ایران با توسعه حمل و نقل هوایی کوتاه برد به دنبال تغییر استراتژی برای کاهش اثر تحریم و افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه است.

استراتژی های جدید ایران در بخش حمل و نقل هوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر برخی از شرکت های هواپیمایی اروپا متأثر از فشار تحریم ها روند محتاطانه ای برای همکاری با ایران پیش گرفته اند، از این رو ایران مذاکراتی برای حل مشکلات سوخت هواپیما را آغاز کرده است، از طرف دیگر در استراتژی هواپیمایی خود تغییر رویه داده و از پروازهای مسافت طولانی به سمت پروازهای کوتاه برد سوق پیدا کرده است و در حال حاضر برای پروازهای کوتاه هواپیماهای ای تی آر پیش بینی کرده که به تازگی پروازهایی بین ایران و کشور آذربایجان را نیز فعال کرده است. با توجه به اینکه بعد از برجام چندین هواپیمای آی تی آر خریداری شده هیچ مشکلی در تأمین ناوگان این پروازها به کشورهای همسایه ندارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره توسعه همکاری ایران و کشورهای همسایه در زمینه حمل و نقل گفت: برای نمونه کمیته حمل و نقل ایران و ترکیه بعد از هفت سال فعال شده و تعاملات نه تنها در بخش های زیرساختی توسعه یافته، بلکه در پنج بعد حمل و نقلی هوایی، ریلی، جاده ای، دریایی و ترکیبی سیاست های جدیدی تدوین شده که در راستای افزایش تعاملات تجاری است.

شهرام آدم نژاد با بیان اینکه در دولت در زمینه توسعه حمل و نقل تعاملات مثبتی وجود دارد، افزود: بر مبنای سیاست های اخیر تسهیل حمل و نقل و تخلیه و بارگیری بهتر در دستور کار قرار گرفته است، از این رو در بخش های مختلف حمل بار و جابجایی مسافر با کشورهای همسایه تسهیل خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه توافقاتی با دولت ترکیه برای فعالیت ایرلاین های ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: پیش از این در نتیجه مشکلات تحریمی نقل و انتقال مالی به خوبی انجام نمی شد که توافق ها برای تهاتر این بدهی ها انجام شده است.

توسعه فرودگاه های محلی

در حال حاضر بیشترین مبادلات در چهار شکل حمل و نقلی بین ایران و ترکیه اتفاق می افتد، به گونه ای که روزانه بیش از 100 پرواز بین دو کشور به صورت رفت و برگشت انجام می شود که بخش عمده ای از آن گردشگران ایرانی هستند که در سال های اخیر مقصد خود را ترکیه انتخاب کرده اند و بخش دیگری از این پروازها برای سفرهای غیرمستقیم است، از طرف دیگر با افزایش تحریم ها روابط تجاری بین ایران و کشورهای بیشتر شده که کشور ترکیه از جمله کشورهای بوده که توانسته با انعقاد توافقنامه های تجارت ترجیحی سهم بیشتری از بازار ایران را در اختیار بگیرد.

رئیس سابق هیأت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در دنیا بسیاری از کشورها در سطح یک روستا فرودگاه ها را توسعه داده اند، گفت: این فرودگاه ها در حقیقت مأموریت دارند حمل و نقل های محلی را توسعه دهند، به گونه ای که در راه‌اندازی فرودگاه های کوچک هزینه برای فرد سرمایه گذاری که هواپیما می آورد، زیاد نیست. از طرف دیگر نرخ بلیت این فرودگاه ها باید به قدری پایین باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.

رحمت اله مه آبادی افزود: قرار نیست لزوماً این فرودگاه ها رویه های بتنی یا آسفالتی داشته باشند، یا اگر داشته باشند، لازم نیست با پی سی های بالا و گران ساخته شوند، از این رو می توانند به صورت باندهای چمنی یا خاکی راه اندازی شوند که انقلابی در دیدگاه فرودگاهی باشد و در اشتغال زایی و افزایش امید به زندگی مناطق مختلف کشور مؤثر باشد که در نهایت به توسعه صنعت هوانوردی کشور نیز کمک خواهد کرد، حتی می تواند نقطه آغازی برای ساخت هواپیما در کشور باشد.

براساس این گزارش ایران به دنبال راهبردهای تجاری با کشورهای همسایه سیاست های جدید در بخش حمل و نقل  تعریف کرده است که می تواند به سادگی فشار تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه