English

۱۳.۵ درصد یورو ایرانی اسکناس ۵۰۰ یورویی است

براساس آخرین تصمیم اتحادیه اروپا اسکناس 500 یوریی از چرخه معاملاتی 17 کشور اروپایی حذف می شود، خبرها حاکی از آن است که 13.5 درصد از منابع یوریی ایران اسکناس 500 یورویی است.

13.5 درصد یورو ایرانی اسکناس 500 یورویی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون بانک مرکزی یکی از کشورهای اروپایی اعلام کرده است، اروپا به دنبال جمع آوری اسکناس های  500 یورویی از سطح بازار است، این اقدام از چند ماه پیش در دستور 17 کشور اروپایی بوده است، بر مبنای این تصمیم برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از 7 بهمن 97 چاپ اسکناس های 500 یورویی را متوقف کرده بودند 2 بانک مرکزی آلمان و اتریش 26 اوریل یعنی6 اردیبهشت چاپ آن را متوقف کرده اند. اسکناس های 500 یورویی موجود در بازار هنوز ارزش قانونی خود را حفظ کرده و در پرداختی ها نیز استفاده خواهد شد در چرخه مالی بانک ها و صرافی ها جریان خواهد داشت، اما در نهایت با توقف چاپ اسکناس در آینده نه چندان دور این اسکناس از چرخه مالی حذف خواهد شد.

به گفته منابع آگاه 13.5 درصد از یوروی موجود در بازار ایران، اسکناس 500 یورویی است، البته در ماه های گذشته به دلیل اینکه ایران به دنبال مقاوم سازی منابع ارزی خود در برابر دلار بوده استو مبادلات مالی بین بانکی نیز با چالش های زیادی همراه بوده از یورو بیشتر برای معاملات استفاده کرده است. طبق گزارش موسسه های مالی بین المللی، ایران در سال 97 معادل 100 میلیارد یورو ذخیره ارزی داشته است که بخش عمده ای از آن به صورت یورو در کشور موجود است.

در پی دستورالعمل سال 2016 اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی، تولید اسکناس های 500 یورویی از امسال (2019) متوقف و اسکناس های موجود در بازار نیز بتدریج جمع آوری می شود. این اقدام در راستای مبارزه با مافیا و قاچاقچیان انجام می شود که گردش مالی خارج از سیستم بانکی دارد و با استفاده از این اسکناس می توانند حجم بالایی از معاملات با رقم های بالا انجام دهند بدون اینکه نیاز به استفاده از گردش مالی بانکی داشته باشند.

واحد پول یورو امروزه در 17 کشور اتحادیه اروپا شامل 27 عضو آن یعنی آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند از ابتدی سال 2002 رسماً به عنوان جایگزین پول رسمی استفاده د و هم اکنون در کشورهای استونی، اسلواکی، اسلوونی، قبرس، مالت، رومانی و لتونی نیز در جریان است. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه