English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تعزیرات ورود کند/افزایش سهوی یا عمدی قیمت گذاری در دیجی کالا؟!

این روزها با گسترش فناوری و وابستگی مردم به اینترنت مبنای بسیاری از قیمت گذاری ها سایت های فروش آنلاین هستند و برخی از این فروشگاه های آنلاین با تعیین قیمت های از قیمت مصوب متفاوت خواسته یا ناخواسته زمینه بروز تورم کاذب را در بازار ایجاد می کنند.

تعزیرات ورود کند/افزایش سهوی یا عمدی قیمت گذاری در دیجی کالا؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند ماه اخیر به دلیل اینکه قیمت همه کالاها با تفاوت نرخ ارز بالا رفته است، بسیاری از فروشنده ها جنس قدیمی خود را با قیمت های روز به فروش می رسانند، هرچند این مشکل جدیدی نیست و از ماه ها پیش حتی برای کالاهای که برچسب قیمت نیز داشتند، این اتفاق رخ داده بود و شاهد تفاوت قیمت فروش و قیمت روی کالا بوده ایم، بی توجهی دستگاه های نظارتی به این موضوع باعث شده است، حتی بسیاری از سایت های فروش اینترنتی  نیز از این فرصت استفاده کنند و اجناس خود را با قیمت های متفاوت و معمولا بالاتر از قیمت واقعی در بازار ارائه کنند.

در واقع امروز شاهدیم که برخی کالاها با وجود اینکه قیمت مصوب دارند و در سایت شرکت نیز به صورت مستقیم قیمت آنها اعلام شده است و حتی می توان از فروشگاه های آنلاین آنها خرید انجام داد، با این حال از سوی برخی سایت های فروش آنلاین همچون دیجی کالا حتی تا دو برابر قیمت مصوب اجناس عرضه می شوند و این مساله باعث بروز تورم کاذب در بازار آن کالا می شود و در نهایت می تواند بر تمام قیمت آن کالا در بازار تاثیر بگذارد.

بارز

برای نمونه شرکت لاستیک سازی بارز قیمت هر جفت لاستیک پی 660 پی اس آر 175/60را 302 هزار تومان تعیین کرده است، اما همین کالا با همان سایز در سایت دیجی کالا با قیمت 538 هزار تومان به فروش می رسد و این یعنی ایجاد تورم کاذب. هرچند این شرکت مدعی است که در تعیین قیمت ها نقشی ندارد و هر یک از مشتریان قیمت ها را به صورت رقابتی تعیین می کنند و قیمت گذاری ها توسط فروشندگان کالا در سایت انجام می شود، اما واقعیت این است در شرایط کنونی که هرگونه قیمت گذاری خارج از چارچوب قانونی فضای روانی در بازار ایجاد می کند، عدم نظارت این سایت می تواند مشکلاتی را در بازار تمام کالاها ایجاد کند، زیرا این رویه تنها مربوط به بازار لاستیک نیست و در اکثر کالاهای عرضه شده در این سایت همین مشکل وجود دارد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که وقتی کالایی قیمت مشخصی در بازار دارد ثبت قیمتی بالاتر از قیمت بازار در فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا توجیه مناسبی برای عدم نظارت بر قیمت ها نیست. همانطور که چندی پیش نیز اخبار مرتبط با این شیوه قیمت گذاری دیجی کالا را مجبور به انتشار اطلاعیه ای کرد که این شیوه قیمت گذاری شائبه بسنده کردن دیجی کالا به انتشار یک اطلاعیه را بیشتر می کند.

بارز...دیجی

 

همچنین لاستیک مدل KB77 شرکت کویر تایر با قیمت حلقه ای 196 هزار تومان به صورت آنلاین در سایت این شرکت به فروش می رسد، در حالی که همین لاستیک با ویژگی های مشترک با قیمت هر دو حلقه 733 هزار تومان(حلقه ای 366 هزار تومان) با تفاوت قیمتی فاحش در سایت دیجی کالا قیمت گذاری شده است.

کویر تایردر حال حاضر تمام مدل های لاستیک در سایت های تولید کننده وجود دارد و هیچگونه محدودیتی از نظر تولید و عرضه وجود ندارد، اما شاهد تفاوت قیمت در فروشگاه های اینترنتی هستیم.

دیجی کالا

آیا دلیلی پشت این قیمت گذاری ها هست؟

چند وقتی است فروشگاه اینترنتی ای با تبلیغ فروش تایر دولتی اینترنتی بازار فروش تایر در سایت خود را داغ کرده است. حال نقش فروشگاه های اینترنتی در این افزایش فروش چیست؟ 

کالازینو

چند وقتی است که اکثر افراد برای کسب اطلاع از قیمت ها با جستجو کالای مورد نظر در اینترنت محدوده قیمتی جنس مورد نظر خود را پیدا می کنند. با توجه به اینکه معمولا شرکت های تولید کننده ما از لحاظ کار کردن بر روی سایت های اینترنتی خود فعالیت اندکی دارند در صفحات اول موتورهای جستجو جایی ندارند؛ همین امر باعث می شود فروشگاه های اینترنتی در صفحات اول باشند و دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی معمولا در هنگام جستجو در موتور جستجوی گوگل لینک اول باشد و تحلیل های فنی نشان می دهد اکثر مردم جستجویشان در همان لینک اول خاتمه می یابد. حال باید ارتباط این قیمت گذاری ها را با فروش و تبلیغات پر شائبه برخی سایت ها که با استفاده از کلماتی مانند تایر دولتی مشتری را ترغیب به خرید می کنند واضح تر دید.

وقتی اختلاف قیمت یک سایت فروش اینترنتی با  فروشگاه اینترنتی پر سر و صدایی مانند دیجی کالا 170 هزار تومان در هر حلقه تایر باشد مشتری ترغیب به خرید از آن فروشگاه گمنام خواهد شد و این مورد و موارد مشابه جای خالی نظارت بر قیمت گذاری های آنلاین را بیش از پیش پررنگ می کند.

بیانیه دیجی کالا برای کنترل بر روی قیمت ها بیانیه ای برای هیچ؟!

به گزارش موج، چندی پیش به دلیل شیوه های قیمت گذاری در دیجی کالا کاربران فضای مجازی و رسانه ها انتقاداتی به این فروشگاه وارد دانستند تا جایی که این فروشگاه لازم دانست اطلاعیه ای صادر کند و از استفاده از ابزارهای نظارتی تازه برای کنترل قیمت ها حرف به میان آورد.

دیجی‌کالا اعلام کرد با هدف حمایت از مشتریانش ابزارهای نظارتی تازه‌ای را برای کنترل قیمت‌های فروشندگان در پلت‌فرم مارکت‌پلیس به کار گرفته است.

متن کامل بیانیه:

 ” دیجی‌کالا در راستای مهم ترین اصل خود، مشتری‌محوری، در حال بهبود و توسعه‌ی ابزارهای نظارتی و کنترل بیشتر بر قیمت‌های فروشندگان در پلتفرم مارکت‌پِلیس (Marketplace) است که بخشی از این ابزارها هم اکنون اجرایی شده‌اند. این ابزارها با تکنیک‌های داده‌کاوی (Data Mining) توسعه پیدا کرده‌اند و  برای حفظ تجربه‌ی با اطمینان خرید مشتریان  در شرایط فعلی اقتصادی، ضروری هستند.

دیجی‌کالا در حال حاضر با 15 هزار فروشنده در سطح کشور همکاری می‌کند و این فروشندگان بیش از 700 هزار نوع کالا در پلتفرم مارکت‌پِلیس به طور مستقیم عرضه می‌کنند. کنترل و نظارت بر این تعداد کالا در دسته‌های محصولی مختلف و متنوع در شرایط پرتلاطم قیمتی با ابزارهای کنترل دستی و تنها استفاده از نیروی انسانی، به شدت دشوار و پیچیده است. از این روی طراحی این ابزارهای هوشمند آغاز شده است تا خطاها در کنترل و نظارت به حداقل ممکن کاهش یابد.

هم‌اکنون کالاها در دیجی‌کالا به سه گروه تقسیم شده‌اند:

1. کالاهایی که روی آن‌ها قیمت مصرف‌کننده درج شده است: تا کنون 20 هزار نوع از این کالاها شناسایی شده‌ (این آمار روزانه در حال افزایش است)  و امکان ثبت قیمت‌ بیشتر از قیمت درج شده روی محصول برای هیچ فروشنده‌ای ممکن نیست. این کالاها در وب‌سایت دیجی‌کالا با ذکر عبارت «قیمت مصرف‌کننده» از بقیه متمایز شده‌اند. مواد غذایی و محصولات تند مصرف نمونه‌ای از این گروه کالایی است.

2. کالاهایی که قیمت روی آن‌ها درج نشده است اما لیست قیمت قطعی و به‌روز از طرف واردکنندگان  رسمی، تولیدکنندگان یا اتحادیه‌های مربوطه برای آن‌ها وجود دارد. برای این گروه از کالاها نیز، قیمت‌های موجود در لیست به عنوان حداکثر قیمت مجاز در نظر گرفته شده است و هیچ فروشنده‌ای در پنل خود مجاز نیست که قیمتی بیشتر از آن  برای این گروه از کالاها تعیین کند. محصولات برخی از  برندهای معتبر  لوازم خانگی در این دسته قرار می گیرند. برای گسترش این لیست‌ها به کمک اتحادیه‌ها و سایر نهادهای نظارتی نیازمندیم.

3. دسته‌ی سوم کالاهایی هستند که نه قیمتی بر آن‌ها درج شده است و نه لیست قیمت قطعی برای آن‌ها وجود دارد. با بهره گیری از تکنیک‌های تشخیص تغییرات قیمتی نامتعارف (Price Anomaly Detection) و قوانین طراحی شده، از افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمت‌ها توسط فروشندگان برای این گروه از کالاها جلوگیری خواهد شد. این روش در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد و به مرور زمان دقت آن افزایش و خطاها کاهش می‌یابد.

تلاش داریم با به کارگیری تمامی امکانات داخلی و ظرفیت علمی و فنی کشور ابزارهای نظارتی جدید را  برای کنترل دقیق‌تر قیمت‌ها در بخش مارکِت‌پلیس توسعه دهیم. تجربه‌ی با اطمینان خرید برای کاربران، حتی در شرایط پرچالش اقتصادی، اصل تخطی‌ناپذیر  دیجی‌کالاست و بدین منظور  مجموعه‌‌ای از ‌ اقدامات برای همین شرایط  طراحی شده که همزمان با اجرایی شدن آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهند شد. برای توسعه‌ی بیشتر این ابزارها و بهبود فرآیندهای کنترلی به کمک و ایده‌های دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و استارت‌آپ‌ها نیازمندیم و از پیشنهادهای جدید و نوآورانه استقبال می‌کنیم. “

بر طبق بیانیه دیجی کالا فروشندگان نمی توانند برای کالاهایی که قیمت مصوب دارند، قیمتی بیشتر از قیمت های موجود در لیست که به عنوان حداکثر قیمت مجاز در نظر گرفته شده است ثبت کنند. حال باید پرسید این قیمت های تقریبا دو برابری چگونه و با چه مکانیزمی بر روی سایت دیجی کالا ثبت شده است؟ و این قیمت گذاری های ناصحیح چه تاثیری بر بازار این نوع کالاها خواهد گذاشت؟ 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مشتری قدیم دیجی کالا

    کلا برخی قیمت هاش و حدود یک سالی هست که الکی میزنه بماند که جنس بی کیفیت میده اون چیزی که می خوای نیست و ....

  • محمد میر

    تخفیف های دیجی کالا هم واقعا شگفت انگیزه
    قیمتش با تخفیف هم گرونتر از بازاره

  • اکبری

    دیجی کالا و امثالهم دزدایی هستن که از سادگی مردم کمال سوء استفاده رو می برن. من خودم به شخصه هیچوقت از فروشگاههای اینترنتی خرید نمیکنم چون وقتی خرید حقیقی از در مغازه انجام میدی سرتو کلاه میذارن اینکه دیگه یه چیز مجازیه و معلوم نیست اصلا اونور خط چه کسی نشسته!

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه