English

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

نقش مناطق آزاد در اقتصاد فراتر محدودیت ها

بیژن پناهی زاده گفت: در حال حاضر محدودیت های تحریمی علیه کشور ایجاد شده که مناطق آزاد کشور می توانند فراتر از این محدودیت ها به دور از بروکراسی اداری در تسهیل اقتصاد و رونق کشور نقش ایفا کنند.

نقش مناطق آزاد در اقتصاد فراتر محدودیت ها

یک عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در مناطق آزاد رسالت شکل گیری تقویت اقتصاد بر محور جذب سرمایه بوده است، گفت: این مناطق باید بتوانند سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کنند و تبادلات تجاری را با اولویت صادرات تقویت شود، البته در سال های گذشته این هدف چندان محقق نشده است، چراکه دولت در ارائه تسهیلات برای ایجاد زیرساخت ها در این منطقه ضعیف عمل کرده است.

بیژن پناهی زاده با بیان اینکه قیمت ارز امروز بسیار بالا رفته است، افزود: در شرایط کنونی باید از ظرفیت های مناطق آزاد بیشتر استفاده کرد، به عبارت دیگر امروز ایران در بخش انرژی و معدن از مزیت های بالایی برخوردار است که باید از این پتانسیل ها برای افزایش تولیدات استفاده کند، از طریف دیگر مناطق آزاد بروکراسی اداری همچون سرزمین اصلی را ندارد و معافیت های مالیاتی و ... نیز به سرمایه گذاران ارائه می دهد که دولت با تسهیل و تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در این بخش زمینه ایجاد صنایع بیشتر در این مناطق را باید فراهم کند.

او با تاکید بر اینکه نباید صادرات کالا در ایران، برابر با صادرات انرژی و ... باشد، اظهار کرد: این ظرفیت مناطق آزاد در کنار منابع داخلی باید در راستای ایجاد ارزش افزوده در این تولیدات باشد، از این رو دولت باید زمینه رونق اقتصادی را در مناطق آزاد فراهم کند و این موضوع تابع ارائه مشوق های مناسب است. به عبارت دیگر همین موضوع زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را به وجود می آورد و این تعاملات باعث می شود تا چسبندگی اقتصادی بیشتری بین مناطق اقتصادی ایران و همسایگان به وجود آید و فشار اقتصادی آمریکا تا حدودی کاهش یابد، بنابراین می توانیم از ظرفیت های مناطق آزاد برای توسعه تعاملات در مناطق آزاد بین ایران و سایرکشورها استفاده کرد.

براساس این گفتگو، ایران از ظرفیت های بالایی در زمینه منابع طبیعی و نیروی انسانی برخوردار است که باید با محور قراردادن این مزیت ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از فشارهای تحریمی کشور بکاهد و با تسهیل کردن فرایند سرمایه گذاری زمینه رونق اقتصادی را از همین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم کند. به عبارت دیگر منطقه آزاد، با ایجاد مشوق ها و معافیت های متنوع سعی دارند که سرمایه گذاری خارجی را جـذب و آن را در تولیـد کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار دهند. سپس با صادرات این کالاها کشور از آثار و مزایای مثبـت صـادرات و تجارت نظیر ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه منطقه ای و... کشور را از منافع آن برخوردار کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه