English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

پیش بینی قیمت دلار/نمودار قیمت ارز سینوسی نخواهد بود

ارزیابی روند تغییرات قیمت دلار در چند ماه اخیر به ویژه از آبان ماه که مرحله دوم تحریم های آمریکا اعمال شد، کندی تغییرات قیمت نشان می دهد که بانک مرکزی کنترل جدی روی قیمت ارز داشته و به نظر می رسد تا زمانی که درآمد ارزی کشور در همین سطح باقی هست، قیمت دلار نیز در دامنه 10 هزار تومان ثابت بماند و حتی احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد.

پیش بینی قیمت دلار/نمودار قیمت ارز سینوسی نخواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت دلار اگر چه در یک بازه زمانی در خلاء حضور دولت در تامین ارز مورد نیاز بازار به 20 هزار تومان رسید، اما پس از آن در ابتدای پاییز بانک مرکزی با تزریق ارز مورد نیاز پیش از اینکه مرحله دوم تحریم های آمریکا تاثیر گذار شود، بازار ارز را آرام کرد و در این مسیر با برخورد قضایی با تخلفاتی که از سوی برخی صرافی ها رخ داده بود، بازار به طور کامل تحت کنترل دولت قرار گرفت. در این برنامه کنترلی دولت نرخ ارز حدود 10 هزار تومن تعیین شده بود و در تغییرات بازار در چند ماهه اخیر بر این موضوع صحه گذاشته و بیشتر روزها قیمت بین 10 تا 11 هزار تومان بوده و افزایش با شیب تند بیشتر موقتی بوده است.

در واقع دورخیز دولت برای کنترل دائمی ارز همان ابتدای آبان بود که  قیمت ارز روند نزولی خود را از قیمت 13 تومان آغاز کرد و قیمت ها در حدود 11 هزار تومان برای دو هفته ثابت شد و بعد از اجرای مرحله دوم تحریم ها این روند کنترلی شدید تر شد و بانک مرکزی با همراهی بانک ها و صرافی توانست در هفته پایانی آبان قیمت ارز را به مرز 10 هزار تومان نزدیک کند. هر چند این قیمت تنها برای چند روزی روی تابلوی صرافی ها درج و بعد از آن تا یک هفته، روزانه تابلوهای متفاوت قیمتی از 12 تا 13 هزار تومان جایگزین می شد، اما پس از آن تامین ارزی دولت برای فروکش کردن تب تقاضای بازار بیشتر شد و در هفته پایانی آذر ماه قیمت ها حدود 10 هزار تومان بود، حتی در مقطعی چند روزه قیمت ارز به زیر 10 هزار تومان نیز رسید، اما در ادامه با آغاز سال نو میلادی قیمت بار دیگر به مرز دوازده هزار تومان نزدیک شد.

به طور کلی روند تغییر قیمت در سه ماهه اخیر می تواند الگویی برای پیش بینی قیمت دلار برای ماه های آینده باشد، برخی از کارشناسان نیز با ارزیابی شرایط اقتصادی کشور معتقدند همین الگو حفظ شود. مرتضی میرزایی کارشناس امور بانکی با اشاره به اینکه نوسانات بالای قیمت ارز تبعات زیادی برای اقتصاد کشور دارد، گفت: ثبات قیمت ارز حتی در قیمت 10 هزار تومان بهتر از نوسانات قیمت در یک دامنه گسترده است، به همین دلیل سیاست دولت برای این بازه زمانی همچنان تلاش بر ثبات نرخ ارز خواهد بود، زیرا در نوسان نرخ ارز نه تنها بنگاه های اقتصادی آسیب می بینند، بلکه بسیاری از سرمایه گذاران و بنگاه داران از آغاز پروژه توسعه ای و جدید خودداری می کنند و همین مسئله تبعاتی را برای اشتغال و تولید کشور خواهد داشت.

او با بیان اینکه افزایش قیمت و نوسانات نرخ ارز نیز آسیب های مالی جدی برای به بانک ها نیز دارد، افزود: در شرایط کنونی بسیاری از بانک ها سرمایه های خود را وارد عرصه بنگاه داری کرده اند که با افزایش قیمت دلار و نوسانات بالای آن، همان آسیب های را که یک بنگاه اقتصادی می بیند به آن ها نیز تحمیل خواهد شد. از طرف دیگر بسیاری از بانک ها پیش از این تسهیلاتی را با بازپرداخت طولانی مدت اعطا کرده اند که این نوسانات و کاهش ارزش پول ملی در کاهش ارزش سرمایه های بانکی نیز اثر خواهد گذاشت، از این رو مجموع این برآوردها حکایت از این دارد که دولت در بلندمدت به دنبال کنترل قیمت ارز خواهد بود، هرچند ممکن است در دوره های زمانی کوتاه مدت نوسانات بیشتر شود.

پیش بینی حداقل درآمد ارزی دولت

البته اینکه دولت در ادامه چه سیاستی را برای تعیین قیمت ارز در پیش بگیرد، به درآمدهای نفتی و تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور بستگی دارد، طبق اعلام خزانه داری آمریکا کشورهای همچون ترکیه، هند، کره، چین، ژاپن در یک بازه زمانی چند ماه از ممنوعیت واردات نفت ایران معاف هستند، اما در چند ماه آینده باید جایگزینی برای واردات نفت ایران پیدا کنند که در آن زمان تکلیف سیاست های ارزی دولت نیز تعیین خواهد شد.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به اصلاحاتی که در لایحه بودجه سال 98 انجام شده است، گفت: دولت پیش از اینکه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند با تغییرات قیمت نفت در بازار جهانی، پیش بینی های بودجه را مورد بازنگری قرار داد تا براساس تغییرات جدید، قیمت درآمدها و هزینه ها را منطقی تر پیش بینی کند، هرچند مجلس شورای اسلامی نیز می تواند در ادامه با تغییرات قیمت نفت اصلاحات لازم را انجام دهد تا براساس درآمد واقعی دولت تخصیص ها پیش بین شود، اما به طور کلی پیش بینی های کنونی بودجه کاملا با واقعیت های بازار منطبق بوده است.

ابوذر ندیمی با تاکید بر اینکه درآمد ارزی دولت در سال 98 براساس کف پیش بینی ها تدوین شده است، افزود: به طور قطع درآمد ارزی پیش بینی شده در بودجه 98 به طور کامل محقق خواهد شد، چراکه در این بخش درآمد ارزی نفت و مشتقات نفتی باهم دیده شد که بر مبنای آن صادرات ایران به صورت میانگین در روز 1.5 میلیون بشکه خواهد بود.

بنابراین براساس پیش بینی های دولت اگر روند درآمدهای ارزی وابسته به نفت، به همین منوال پیش برود، قیمت ارز نیز تغییر چندانی نخواهد داشت و دولت می تواند قیمت ارز را در بلند مدت حتی پایین تر از 10 هزار تومان نیز تععین، تا به مرز 7 هزار تومان نیز برسد، زیرا به نظر می رسد قیمت دلار در بودجه 98 کمتر از 6 هزار تومان خواهد بود، اما نباید از تاثیر عوامل پیش بینی نشده در اقتصاد به ویژه فاکتورهای بین المللی غافل بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    هر زمانی سهم شناور دست مردم زیاد میشه باید از ریزشهای وحشتناک اون سهم ترسید. ریزش دلار تا کانال 5 هزار تومان کاملا با حذف نقدینگی زیاد توسط مسکن طلا و خودرو بسیار بسیار محتمل است.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه