English

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

۶۰ درصد هزینه تولید برنج کاهش یافت/ خسارت ۱۰ میلیارد تومانی سرمازدگی بخش کشاورزی

کامبیز عباسی گفت: در حال حاضر مکانیزاسیون در بخش کشاورزی باعث کاهش 60 درصدی هزینه تولید برنج و کاهش ضایعات برداشت غلات شده است.

60 درصد هزینه تولید برنج کاهش یافت/ خسارت 10 میلیارد تومانی سرمازدگی بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون مهمترین فاکتور توسعه کشاورزی است، گفت: ماشین فراتر از یک نهاده است که سایر نهاده ها را مدیریت خواهد کرد و در کنار آن باید خاک، آب و...را مدیریت کنیم. مکانیزاسیون در دولت یازدهم در تمام زیربخش های کشاورزی فعال شده است.

کامبیز عباسی با بیان اینکه 35 درصد افزایش محصولات کشاورزی ناشی از مکانیزاسیون بوده است، افزود: مکانیزاسیون علاوه بر ایجاد صرفه اقتصادی، تولید را نیز افزایش می دهد.

او با اشاره به اینکه 6500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در 5 سال گذشته در بخش مکانیزاسیون انجام شده است، تصریح کرد: پیش از دولت یازدهم ماست و برداشت برنج با دست بود و امروز 80 درصد مزارعه برنج مکانیزه شده است که باعث کاهش 50 تا 60 درصد هزینه تولید برنج شده است و ضایعات برنج از 12 درصد به 1 درصد رسیده است.

عباسی با تاکید بر اینکه 75 درصد کشت گندم مکانیزاسیون است، تصریح کرد: برداشت مکانیزاسیون گندم به 90 درصد رسیده است و ضایعات گندم از 7 درصد به 4 درصد رسیده است. همچنین 99 درصد ذرت در کشور به صورت مکانیزاسیون انجام می شود.

او درباره باغبانی گفت: مکانیزاسیون باغات رشدی 130 درصدی داشته که است که در تاریخ باغبانی کشور بی سابقه است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه 2 میلیون هکتار اراضی تحت کشاورزی حفاظتی قرار گرفته است، تصریح کرد: این مسئله باعث شده 19 درصد گندم آبی و 15 درصد گندم دیم و 14 درصد تولید جو، کلزا حدود 20 درصد و ذرت حدود 30 درصد با روش کشاورزی حفاظتی یا بدون شخم زدن یا کم شخم زدن تولید می شود. در حال حاضر هدفگذاری ما تولید 45 درصد محصولات کشاورزی با روش کشاورزی حفاظتی است.

او با اشاره به اینکه 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت آسیب سرمازدگی است، تصریح کرد: این اتفاق 10 هزار میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی و باغات ایجاد می کند،  از این رو به دنبال تکنولوژی ضد سرمازدگی و تگرگ برویم و سامانه ضد تگرگ توپ صوت خریده ایم که متعلق به روسیه است و اینگونه عمل می کند که با پرتاپ آن  مانع از کلونی شکل گیری تگرگ می شود.

او با تاکید بر اینکه به بخش مکانیزاسیون ارز  4200 تومانی دریافت می کند، گفت: تامین لاستیک برای بخش کشاورزی به مراتب مهمتر است و سالانه 300 هزار حلقه لاستیک نیاز دارند که لاستیک های این بخش 20 تا 30 درصد افزایش یافته است و به بخش صنعت پیشنهاد کرده ایم که سهمیه ای را برای این بخش در نظر بگیرد، زیرا امروز قیمت لاستیک در بازار دو برابر افزایش یافته و باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

او با تاکید بر اینکه در بخش سوخت کشاورزان نیز مشکلاتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر 450 هزار دستگاه کمباین و تراکتور در کشور داریم که باید برای آنها کارت سوخت صادر شود.

او با نگاهی به تفاهمنامه ای که در بخش کشاورزی با سازمان استاندارد انجام شده، اظهار کرد: سالانه هزار نوع ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی را با کمک شرکت های دانش بنیان مورد آزمایشگاه قرار داده ایم به همین دلیل در حوزه استاندارد سازی  تجهیزات آبیاری مورد تایید سازمان استاندارد قرارگرفته ایم.

او با اشاره ای به نمایشگاه بین المللی تهران در بخش ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های آبیاری گفت: در این نمایشگاه 170 شرکت داخلی حضور دارد و آخرین تکنولوژی ها به نمایش خواهد گذاشته شد و شرکت ها و انجمن های بین المللی ابراز علاقه برای حضور کرده اند.

نمایشگاه بین المللی تهران در بخش ماشین آلات ، نهاده ها و سیستم های آبیاری قرار است از 21 تا 24 دی ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه