English

اعتراض کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به استاندارد سخت نهاده های دامی

در جلسه امروز کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت استاندارد واردات نهاده های دامی مورد ارزیابی قرار گرفت که برخی کارشناسان کشاورزی معتقد هستند استاندارد نهاده های دامی سختگیرانه و غیر ضروری است.

اعتراض کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به استاندارد سخت نهاده های دامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در نشست وزیر جهادکشاورزی و سازمان استاندارد با حضور نیره پیروزبخت رییس این سازمان، کارشناسان وزارت بهداشت و کارشناسان سازمان دامپزشکی حضور داشتند و در این جلسه استانداردهای واردات محصولات کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفت. کارشناسان سازمان استاندارد معتقدند بخشی از برنج تولیدی کشور تایلند دارای  ارسنیک است و باید تنها اجازه واردات به برنج های بدون ارسنیک داده شود، حجتی وزیر کشاورزی معتقد است ضمن رعایت ضوابط نباید در میزان حجم واردات مجاز تغییری  ایجاد شود.

همچنین در این نشست روی ریسک دسترسی (risk assessment) واردات نهاده های دامی بحث شد که کارشناسان معتقدند افلاتوکسین 5 پی پی برای ایران مناسب است و نمی توان با 20 پی پی اتحادیه اروپا به نهاده های دامی اجازه واردات داد، زیرا در اروپا دام ها از نهاده های تازه استفاده می کنند، اما در ایران نهاده های دامی همچون ذرت در سیلوهای فرسوده ای جنوب نگهداری می شود افزایش پی پی افلاتکسین ممکن است به افزایش سرطان منجر می شود. بنابراین هیچ لزومی به افزایش افلاتوکسین برای واردات نهاده های دامی در کشور وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اعتراض به این ادعا اعلام کردند: «افزایش سرطان در ایران هیچ ارتباطی با شیر ندارد و نباید با تکیه بر اطلاعات ناقص سیاه نمایی کرد.»

کارشناسان سازمان استاندارد در پاسخ به این موضوع اعلام کردند به طور قطع افزایش 5 برابری سرطان در ایران رابطه مستقیمی با شیر ندارد، اما اگر افلاتوکسین نهاده های دامی بالا باشد ممکن است به افزایش سرطان دامن بزند.

کارشناسان وزارت جهادکشاورزی معتقدند رطوبت سیلوها در اروپا بالاتر از ایران است و حتی بخشی از ذرت وارداتی اروپا از آرژانتین وارد می شود که در حال حاضر به دلیل استاندارد بالاتر ایران وارداتی از این کشور نداریم.

در این جلسه قرار است استانداردهای واردات نهاده های دامی و غذایی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد که به گفته کارشناسان وزارت جهادکشاورزی استانداردهای کنونی بسیار سختگیرانه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه