English

فاطمه حسینی در مجمع عمومی اجلاس بین‌المجالس جهانی:

توسعه علم، دانش و فناوری شاخص‌ مهم همزیستی مسالمت آمیز است

رییس هیات پارلمانی ایران در اجلاس IPU با اشاره به مشارکت فعال زنان ایرانی در زمینه‌های علمی گفت که پتانسیل دانش و فناوری‌های نوین، ظرفیت گفت‌وگو و تعامل را افزایش می‌دهد.

توسعه علم، دانش و فناوری شاخص‌ مهم همزیستی مسالمت آمیز است

به گزارش خبرگزاری موج، متنی از سخنرانی سیده فاطمه حسینی در مجمع عمومی 139 مین اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس،​ دبیر کل محترم، خانم‌ها وآقایان

مایلم خرسندی خود را بابت حضور در این نشست و همفکری و تعامل با شما ابراز دارم و امیدوارم نتیجه این نشست در همکاری‌های ما به منظور ارتقای صلح، امنیت بین‌المللی و همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه پایدار نقش موثرتری ایفا نماید و مسیر جدیدی را برای تعاملات بعدی میان مجالس و ملت‌های ما فراهم سازد.

حضار محترم

توسعه علم، دانش و فناوری موجب کوچکتر شدن جهان از عوامل موثر بر پدیده جهانی‌شدن است. این عوامل هم اکنون به عنوان شاخص‌های مهم همزیستی مسالمت آمیز در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است. اینکه نوآوری و تکنولوژی چگونه می‌توانند در راستای توسعه جوامع بشری خدمت کنند باب افق‌های جدیدی را پیشروی ما باز می‌کند.

خانم‌ها و آقایان

ضروری می‌دانم که با غنیمت شمردن این فرصت، بار دیگر بر اصول منشور ملل متحد ازجمله تعهد کشورها به عدم مداخله در امور یکدیگر تاکید نمایم. پرواضح است که از جمله آثار فناوری‌های نوین ارتباطی، کمرنگ شدن مرزهای سیاسی میان کشورها است که از آثار غیرقابل اجتناب جهانی شدن در عرصه بین‌المللی نیز می‌باشد. با این وجود، چنانچه این فناوری‌های نوین ابزاری به منظور دخالت درامور داخلی کشورهای مستقل از طریق شکل‌دهی به افکار عمومی سایر کشورها، ایجاد جو نارضایتی و انتشار اخبار معجول گردد، به شدت محکوم است. همچنین لازم است که مسئولیت بین المللی این کشورها از طریق پارلمان‌های‌شان به آنها یادآوری شود.

باید توجه داشته باشیم که پیشرفت‌های فناوری‌های ارتباطی در عصر حاضرعمدتا در کشورهای توسعه یافته تواید شده است و این فناوری‌ها در کشورهای درحال توسعه عمدتا وارداتی هستند. از سوی دیگر تولید محتوا نیز عمدتا در کشورهای در حال توسعه با ضعف روبرو است بنابراین این موضوع، چالشی مضاعف بر واردات فناوری است.

لازم است پارلمان‌ها، با وضع قوانین و نظارت، بستر رشد فناوری‌های ارتباطی و نیز حمایت از تولیدکنندگان محتوا را فراهم کنند و فضا را برای قرارگیری تکنولوژی و نوآوری‌های ارتباطی در خدمت توسعه کشورهایشان مهیا سازند.

در دنیای کنونی، توسعه علمی بدون همکاری و تشریک مساعی غیرممکن است. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از دیرباز مهد تمدن و علم بوده است، در حال حاضر از کشورهای پیشرو به لحاظ رشد علمی است. سهم دانشمندان ایرانی در تولید و انتشار مقالات معتبر در علوم و فناوری و مشارکت با نویسندگان از کشورهای گوناگون قابل توجه است.

در این میان مایلم یادی کنم از پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دان و نخستین دانشمند زن برنده جایزه فیلدز در ریاضیات که نمونه درخشانی از تلاش های دختران و زنان ایرانی در علم و جابجا کردن مرزهای کلیشه‌ای است. پارلمان‌ها در زمینه فراهم سازی بستر رشد و مشارکت فعال دختران در زمینه های علمی جایگاه مهمی دارند که خوشبختانه در ایران امروز در عرصه‌های علمی چشمگیر است.

همچنین پرواضح است که پتانسیل دانش و فناوری های نوین ظرفیت گفت و گو و تعامل را افزایش می دهد و بر گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها و درک متقابل تاثیر مستقیم دارد. علم و فناوری ازجمله عوامل موثر بر یکپارچگی و همگرایی کشورها هستند که در قالب همکاری های بین المللی میسر شده و به صلح و امنیت بین المللی و توسعه پایدار منجر می گردند. پارلمان های کشورها می توانند با وجود بستر همکاری های علمی، نقش موثری در ایجاد این همگرایی مسان کشورها و ارتقای گفت‌وگوهای منطقه ای بین المللی ایفا کنند.

شاید بارزترین شکل این اقدامات پارلمانی، تصویب برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) باشد که ضمن حفظ منافع تحقیق و توسعه صنعت هسته ای ایران، ​پایبندی کشورمان به توسعه صلح آمیز این فناوری را نیز به دنیا نشان داد. با این حال اعمال تحریم های ظالمانه و خروج از برجام توسط دولت آمریکا بار دیگر رویکردهای چندجانبه گرایانه را در برابر یکجانبه گرایی قرار داده است.

در پایان مایلم تاکید نمایم که اینجا محل گفت و گو و تعامل است و نه تریبونی برای اتهام زنی و تفرقه افکنی. ما اینجا جمع شده ایم تا ارزشهای جهانی و اصول و آرمان های بشری را پژواک دهیم. جهان امروز دشواری‌هایی را می گذراند؛ از چالش های اقلیمی، ​تهدیدات علیه تمامیت ارضی برخی کشورها، جنگ و خونریزی تا تحریم و یکجانبه گرایی. پس بیایید همبستگی و همکاری را در عمل و نه در شعار، ترویج کنیم.

جهان را برای همه جهانیان بخواهیم.

متشکرم.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی