English

افزایش ۶۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را تاثیرپذیر اعلام کرد و گفت قیمت بازار مسکن نسبیت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری موج، «علی چگنی» روز دوشنبه دوم مهرماه در نشست خبری هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران گفت که قیمت مسکن در مدت چهار سال ثابت بوده است اما از به دلیل رشد نقدینگی، قیمت مسکن هم افزایش داشته است که این امری طبیعی است. این در حالی است که در برخی مناطق شهری، قیمت مسمت رشد صد در صدی داشته است.

او تاکید کرد: شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها در بازارهای رقیب ارز و طلا در رشد قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار بود و افزایش چندین برابری قیمت مصالح ساختمانی در رشد قیمت مسکن در کشور بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: بخش مسکن زنجیره پایین و بالا دستی دارد و رشد آن بر رونق اقتصادی کشور تاثیرگذار است.

«افزایش صدور پروانه های ساختمانی و معاملات نشان می دهد که ارزش افزوده مسکن مثبت شده و این بخش از رکود خارج و وارد رونق شده است.»

چگنی یادآور شد: با این حال قیمت مسکن در ماه های گذشته رشد قابل توجهی داشته است اما بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد، مگر اینکه در بازارهای رقیب شاهد تحولات دیگری باشیم.

وی گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت مسکن به طور متوسط در شهر تهران و سایر شهرهای کشور 40 درصد و بدون احتساب تهران به طور متوسط 30 درصد افزایش داشته است.

راه اندازی سامانه املاک و اسکان از سوی شهرداری 

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت سامانه املاک و اسکان کشور گفت: قانون راه اندازی این سامانه ملی را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کرده اما جمع آوری اطلاعات این بخش برای ورود اطلاعات مورد نیاز به این سامانه بسیار فراتر از دولت است و همه دستگاه های اجرایی، شهرداری ها و قوه قضاییه در این زمینه باید همکاری کنند.

چگنی افزود: با این حال برای راه اندازی این سامانه تاکنون 70 جلسه با مسئولان دستگاه های اجرایی جلسه برگزار شده و اکنون راه اندازی این سامانه به سازمان ملی زمین و مسکن محول شده است در حالی که وزارت راه و شهرسازی به هیات دولت پیشنهاد داده که این سامانه باید توسط شهرداری ها راه اندازی شود.

وی گفت: شهرداری ها برای اخذ عوارض به آخرین اطلاعات واحدهای تجاری و مسکونی دسترسی دارند و اگر این پیشنهاد در دولت و سپس در مجلس تصویب شود در این صورت شهرداری ها مسئول راه اندازی این سامانه در کشور خواهند بود و دریافت مالیات از خانه های خالی بخشی از عملکرد این سامانه خواهد بود.

اجرا نشدن مسکن اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی دولت

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن اجتماعی گفت: همیشه دولت ها به تامین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه توجه دارند و اجرای طرح مسکن اجتماعی در برنامه ششم توسعه و مصوبه دولت است اما تاکنون به علت کمبود منابع مالی دولت، هیچ اعتباری برای اجرای این مصوبه اختصاص نیافته است.

چگنی با اشاره به استقبال خریداران از تسهیلات بانک مسکن اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مسکن در کشور، وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش سود تسهیلات را ارائه داده است که اگر به قطعیت برسد در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد، هرچند که سیاست اصلی دولت در این بخش اجرای طرح بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از برگزاری هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران در روزهای هفتم و هشتم مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این همایش موضوعاتی چون راهکارهای تسهیل دسترسی به مسکن مناسب، وضعیت بازار مسکن در کشور و راهکارهای تامین مالی در این بخش مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه