English

راهنمای خرید از فروشگاه اینترنتی؛

مزایا و معایب خرید از فروشگاه اینترنتی/ ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر در ایران

خرید اینترنتی نوعی خرید است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود و مردم می توانند خریدهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهند.

مزایا و معایب خرید از فروشگاه اینترنتی/ ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر در ایران

به گزارش خبرگزاری موج، فروشگاه های اینترنتی با به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه گذاشتند و باعث شد تا مردم بتوانند خریدهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهند. 

اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد و در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتکل ایجاد شد.

در فروشگاه اینترنتی که امروزه در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده‌است، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگی‌های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند و کالای درخواستی خود را به سبد خرید خود اضافه می کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود

فروشگاه‌ های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

اغلب پرداخت در این فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

 

روش پرداخت فروشگاه اینترنتی به دو صورت است:

پرداخت در محل به صورت نقدی 

روش اول پرداخت هنگام تحویل کالا است که پس از دریافت کالا به مشتری در محل تحویل کالا انجام می شود.

پرداخت آنلاین

روش دوم پس از اضافه کردن به سبد کالا توسط کارت بانکی مشتری انجام می شود.

 

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی:

  • عدم مراجعه حضوری به فروشگاه
  • کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی
  • تحویل کالا به آدرس منتخب مشتری (درب منزل یا محل کار)
  • ثبت سفارش در مدت زمان کوتاه
  • عدم نیاز به حمل کالای خریداری شده 
  • خیلی از فروشگاه های اینترنتی ضمانت تعویض کالا دارن

 

معایب خرید از فروشگاه اینترنتی

همانطور که خرید از فروشگاه های اینترنتی مزایای زیادی دارد،  در کنار این مزایا معایبی هم وجود دارد که مهم ترین معایب آن به شرح زیر است:

  • اگر کالای فیزیکی باشه، ممکنه ایراد هایی داشته باشه که بعدا فروشگاه اینترنتی مسئولیتش رو نپذیره !
  • پیش از خرید کالا هایی مثه لباس باید اونو لمس کنید چون ممکنه اون چیزی نباشه که تو عکس به نظر میاد . 
  • متاسفانه آدم کلاهبردار تو اینترنت زیاده و باید حواس تون رو جمع کنید و ازهر جایی خرید نکنید!

 

نکاتی که هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی باید توجه کرد:

نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی یک گواهینامه دیجیتاله که از طرف وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایرانی صادر میشه . پروسه گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی مثه هفت خان رستمه و هر کسی نمی تونه به این راحتی ها نماد اعتماد بگیره چون شرایط و مدارک خاصی نیاز داره. پس اگر یه فروشگاهی نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشه تا حد زیادی قابل اعتماد است. 

امکان پرداخت در محل COD

هر فروشگاهی که بخواد با شرکت پست ایران کار کنه باید مدارک کاملی از صاحب فروشگاه به اداره پست ارائه کنه. یعنی راه فرار نداره. بنابراین اگر فروشگاهی با اداره پست داره کار میکنه ، قابل اعتماد است.

شهرت فروشگاه اینترنتی مورد نظر

قطعا کسی که زیاد تبلیغات میکنه نمیتونه به این راحتی ها کلاهبرداری کنه! فروشگاه اینترنتی که در همه سایت ها تبلیغات میکنه ، اهدافی بزرگ تر از کلاهبراداری و دله دزدی دارد.

روش تماس با فروشگاه اینترنتی

یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید 3 روش ارتباطی رو برای مشتریان فراهم کنه : تلفن ثابت ، تلفن همرا و ایمیل . اگر فروشگاهی هر سه مورد رو فراهم کرد و در هر سه مورد به سرعت پاسخ داد قطعا قابل اعتماد است.

 

معرفی ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر در ایران

دیجی کالا:

اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است که در سال ۱۳۸۵ توسط برادران، حمید و سعید محمدی بنیان گذاری شد که به‌طور میانگین روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بازدیدکننده دارد. الگوی اصلی آن‌ها سایت آمازون بود که برترین فروشگاه اینترنتی در جهان است. هدف اصلی آن‌ها تولید محتوای تخصصی در حوزه محصول‌های دیجیتالی بوده است. رتبه کنونی دیجی کالا در الکسا  ۳  ایران و ۳۰۰ جهان است. سومین وب سایت از نظر بازدید در کل ایران هست که بعد از گوگل و آپارات قرار دارد.

دیجی کالا

 

بامیلو:

در سال ۲۰۱۴  توسط رامتین منزهیان با حمایت MTN گروپ و راکت اینترنت راه اندازی شد. در ابتدا با تبلیغات گسترده‌ای که در سایت‌های اینترنتی انجام داد، سعی در اخذ بخشی از بازار آنلاین ایران را داشت. در ابتدا هم به صورت تجارت الکترونیک شروع نمود؛ جایگاه خاصی را در این عرصه پیدا نکرد. در سال ۱۳۹۴ با موزندا که یک فروشگاه Market Place و موفقیت‌هایی را در این زمینه کسب کرده بود ادغام شد. بامیلو تقریبا اولین فروشگاه آنلاین کالایی به این صورت هست؛ ولی هنوز نتوانسته به جایگاه و پتانسیلی که این موضوع دارد برسد. در حال حاضر رتبه الکسای بامیلو در ایران ۱۸ و در جهان ۱۲۲۸هست. در نتایج جستجوی گوگل و کلمه کلیدی فروشگاه اینترنتی رتبه اول است.

بامیلو

 

دیجی استایل:

این فروشگاه دیجیتالی از زیرمجموعه‌های دیجی‌ کالا است که به صورت تخصصی روی پوشاک تمرکز کرده است. در این فروشگاه، پوشاک با برندهای معتبر خارجی در سه بخش مردانه، زنانه و بچگانه عرضه می‌شود و همچنین فستیوال و جشنواره‌های تخفیف فصلی هست. رتبه الکسای دیجی استایل در ایران ۱۵۳و در جهان ۵۶۴۳ که خیلی حایز اهمیت است. 

دیجی استایل

 

فروشگاه اینترنتی مدیسه:

این فروشگاه اینترنتی که در ابتدا به صورت تخصصی روی پوشاک متمرکز شد متعلق به گروه تجاری گلستان است. بعد از مدتی که از فعالیتش در حوزه کسب و کار اینترنتی گذشت بخش‌ های دیگری را از قبیل عطر و ادکلن، لوازم آرایشی، لوازم خانگی را به اقلام محصول‌های ارایه شده اضافه نموده است.این فروشگاه با فروشگاه اینترنتی دیجی استایل رقابت سنگینی دارد. رتبه‌ی آلکسای آن در ایران ۸۱ و در جهان ۳۹۹۱ است.

فروشگاه اینترنتی مدیسه

 

فروشگاه اینترنتی emalls:

ایمالز یک مرکز خرید مجازی است که خریداران را به فروشندگان متصل می کند و با به وجود آوردن یک فضای رقابتی علاوه بر تعدیل قیمت ها مقدار کمی فروش فروشندگان را نیز افزایش می دهد که در نتیجه خریدار کالا ها را با قیمت ارزان تر خریداری کرده و همچنین فروشنده هم به علت فروش بیشتر سود بیشتری را به دست می آورد و خریداران نیز تمام انتخاب های خود را در یک نقطه مجتمع مشاهده می کند و این امر منجر به انتخاب بهتربرای  خریدار و همچنین آگاهی از قیمت واقعی اجناس می شود و در نتیجه خریدار کالا را با قیمت مناسب تری خریداری می کند و فروشندگان نیز به واسطه فروش بیشتر کالا های خود بیشنر سود می کنند. 

ایمالز هیچگونه دخالتی در کارکرد فروشگاه ها نداشته و تنها یک مرجع مقایسه و معرفی فروشگاه های اینترنتی می باشد و همچنین ارسال کالا و دریافت وجه مستقیم مابین فروشنده و خریدار انجام می شود.

کسب و کار اینترنتی ای مالز هم رتبه الکسای ۱۰۵ در ایران و ۶۸۴۷ جهان است که در حقیقت رابط بین خریداران و فروشندگان است. که فروشندگان می‌توانند در این کسب و کار می‌توانید حتی وب سایت و محصولات خود را برای فروش به نمایش بگذارید.

 ای مالز اولین و محبوب ترین وب سایت بومی است که قیمت ها و اطلاعات در آن خودکار بروز می شود و به این ترتیب مشکل قدیمی بروز رسانی اطلاعات که مانع اصلی و مشکل اصلی این قبیل وب سایت ها است به واسطه این قابلیت مرتفع شده است.

در ای مالز همه چیز با هم مقایسه می شود و خریدار همه قیمت های کالا و همچنین همه فروشندگان کالای مورد نیاز خود را در یکجا مورد ارزیابی قرار می دهد و از بین همه انتخاب ها بهترین انتخاب را انجام می دهد.

فروشگاه اینترنتی emalls

 

فروشگاه اینترنتی آی تی بازار

 موبایل آی آر نیز به معرفی فروشندگان محصولات دیجیتالی می‌پردازد، ولی یک سری قابلیت‌های خاصی دارد که به مواردی از آن در زیر می پردازیم: 

  • بلاگ تخصصی در حوزه آی تی
  • انتخاب حوزه تخصصی برای معرفی کالاها
  • راهنمای خرید برای برخی از کالاهای پرمصرف در حوزه آی تی
  • شارژ ریالی حساب فروشندگان برای معرفی محصولات
  • امکان امتیاز دهی به گارانتی‌های فعال در حوزه آی تی
  • امکان انتخاب فروشندگان از استان‌ها و شهرهای مختلف

فروشگاه اینترنتی آی تی بازار

 

فروشگاه اینترنتی زنبیل

فروشگاه اینترنتی زنبیل محصولات مختلف را با قیمت‌های پایینی ارائه می‌دهد، برای این منظور تضمین بهترین قیمت را در کسب و کار اینترنتی قرار داده است. در صورتی که بعد از خرید اینترنتی متوجه شوید که فروشگاه دیگری به قیمت پایین‌تری آن را ارایه می‌دهد، می‌توانید آن را عودت دهید. میزان سود یا همان تفاوت قیمتی با سایر فروشگاه اینترنتی را نیز در کنار قیمت هر محصول  نشان می‌دهد در صورت خرید از این کسب و کار اینترنتی به این میزان سود خواهید کرد.

زنبیل تا ۱۰ روز امکان تعویض کالا و همچنین تا ۷ روز امکان عودت کالا را برای راحتی خریداران اینترنتی در نظر گرفته است. بخش چتر حمایتی نیز مربوط هست به گارنتی محصولات که کافی است به این مجمعه اعلام نمایید تا آن را حصول نتیجه گارانتی از شرکت مورد نظر پیگیری می‌کنند.

فروشگاه اینترنتی زنبیل رتبه الکسای ۳۱۰ ایران و ۱۴۵۸۴ جهان را دارد که با تنوع زیاد کالا در دسته‌بندی‌های مختلف فعالیت خود را با قدرت ادامه می‌دهد، این فروشگاه همیشه به موقع آیتم‌هایی را برای به‌روزرسانی منظم در نظر گرفته است و تقریبا در این حوزه به خوبی عمل کرده است.

فروشگاه اینترنتی زنبیل

 

فروشگاه اینترنتی جانبی

فروشگاه اینترنتی جانبی با هدف ارایه لوازم جانبی موبایل در سال ۱۳۹۱ فعالیت خودش را آغاز کرده است. به مروز زمان سایر بخش‌ها اضافه شده است، این کسب و کار اینترنتی باز هم به روش e-commrce راه‌اندازی شده است.

این فروشگاه اینترنتی رتبه الکسای ۳۳۵ در ایران و ۱۶۶۴۱ جهان را به ارایه محصول‌های جانبی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، دوربین، بازی و سایر لوازم جانبی به صورت کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کند. همانند دیجی کالا به پیشنهادهای فروش ویژه روزانه و حراجی‌های مختلف را قرار می‌دهد.

فروشگاه اینترنتی جانبی

 

فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی

فروشگاه مقداد آی تی اوایل ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه تجهیزات و لوزام دیجیتالی شروع کرده است. در حال حاضر رتبه الکسای ۳۳۴ در ایران و ۱۶۲۲۳ جهان را در رده فروشگاه اینترنتی دارد.

فروشگاه مقداد آی‌تی نیز بخش‌های مختلف را همانند سایر فروشگاه اینترنتی که در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند را فراهم نموده است. نکته قوتی که در سایر فروشگاه‌ها آن را مشاهده نمی‌کنید، بخش همفکری در اضافه کردن امکانات دیگر به سایت هست.

سه بخش متفاوت دیگری که در این فروشگاه به آن پرداخته شده است، کامپیوترهای All in one، پرینتر و مانیتورها هستند که به صورت کاملا ویژه آن‌ها را در صفحه اول مشاهده می کنید. امیدوارم که همه این فروشگاه‌های اینترنتی به جای جنگ قیمت به سایر مزیت‌های رقابتی در این حوزه بپردازند. تا ما شاهد یونیکورن شدن این شرکت‌ها باشیم که با خدمات متمایزی که در ایران ارایه می‌دهند بلکه در منطقه هم شناخته شده باشند.

 فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی

 

فروشگاه اینترنتی کیمیا آنلاین

 کیمیا آنلاین است نیز همزمان با دیجی کالا فعالیت خودش را ۱۰ سال پیش در این حوزه شروع نموده است. رتبه الکسا در ایران ۳۴۶ و در جهان ۱۸۵۰۶ را ما بین رقبا به خود اختصاص داده است.

بخش وبلاگ این فروشگاه هم به معرفی گجت‌های هوشمند روز دنیا می‌پردازد. دو بخش پیشنهاد طلایی و ویژه آن نیز در نظر اول توجه بیننده را به خود جلب می‌نماید. فروش اقساطی ۲۴ ماهه کیمیا آنلاین نیز توجه مخاطبان خاصی را که به داشتن لوازم دیجیتالی علاقمند هستند نیز سوال برانگیز هست.

وب سایت این فروشگاه رابط گرافیکی و سرعت بارگذاری بالایی دارد که می‌توانید یک محصول را سریع‌تر سفارش دهید. کیمیا آنلاین مزیت دیگری که تا حدی توانسته به آن عینیت ببخشد، بخش بیش‎فروشی(upselling) در هنگام خرید یک کالا  به شما پیشنهاد خرید لوازم جانبی مربوط به آن محصول را نشان می‌دهد که قبل از تسویه حساب می‌توانید آن را هم به لیست خریدتان اضافه کنید.

به صورت رایگان در کل ۲۲ منطقه تهران می‌توانید کالاهای خریداری شده، را با ضمانت برگشت کالا تا ۷ روز دریافت کنید و در شهرستان‍ها نیز با هزینه پستی ۱۲ هزار تومان قابل دریافت هست. در این سایت بخش لیست قیمت فروشگاه برای فروش به همکاران تهرانی، شهرستانی و خریداران عمده و سازمان‌ها نیز این فروشگاه اینترنتی را متمایز می‌کند.

فروشگاه اینترنتی کیمیا آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • هادی عزتی

    دو سال پیش از مقداد آی‌تی دوبار خریدم کردم حدود ۷میلیون و تا الان سالم کار می‌کنن.
    اما امسال اول اسفند ۱۲ میلیون خرید کردم، تا ۵ روز می‌گفتن که سیستم در صف اسمبله. روز ششم زنگ زدن که ۵۰۰ تومن اختلاف بهای پردازنده‌ست باید بپردازید. یا اینکه بدون پردازنده می‌فرستیم. منم گفتم کلا پولم رو پس بدید.
    با چند بار تماس تلفنی و ایمیل و فکس و در نهایت دوبار ارسال اظهارنامه قضایی، بالاخره ۱۶ روز بعد از تاریخ فاکتور، پول رو پس دادن. رفتم سراغ لیون. توی این مدت هم یک میلیون و خرده‌ای قطعات گرون شده بود. ولی ترجیح دادم گرون بخرم، اما از آدم بدقول خرید نکنم.

  • علی

    نکته مهم در خرید اینترنتی Be Careful:
    از digiko.org خرید کردم، در فاکتور هزینه کالا بود و هزینه پیک وبسته بندی که جمعا میشد 15000تومان که بصورت انلاین پرداخت کردم. بعد از دریافت کد مرسوله، در سایت پست بررسی کردم و متوجه شدم که باید 17000 هزینه پستی علاوه بر 15000تومان پرداختی به صورت انلاین هم در محل مقصد (یعنی وقتی بسته رو در منزل دریافت میکنم) پرداخت کنم. بنابرین حتما در مورد هزینه پست دقت کنید. بنده فکر میکردم هزینه پیک و بسته بندی شامل هزینه پست هم میشود.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه