English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

مالیات مضاعف بر پیش فروش پرشائبه مزدا ۳/ یک کارگزار بهمن موتور در فهرست ثبت نامی ها

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی ابطال پیش فروش مزدا 3 یا اعمال مالیات سنگین به خریداران در روند ثبت نام مشکوکی هستند که از 54 هزار نفر کاربر وارد شده در سامانه تنها 270 نفر موفق به خرید شده اند که یکی از آن ها کارگزار بهمن خودرو است.

مالیات مضاعف بر پیش فروش پرشائبه مزدا 3/ یک کارگزار بهمن موتور در فهرست ثبت نامی ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روند افزایش قیمت مزدا 3 چند ماه است که در بازار آزاد صعودی شده، تا جایی که اختلاف قیمت این محصول در فروش کارخانه ای و بازار آزاد به 100 میلیون تومان رسیده و از آنجایی که شورای رقابت اجازه ورود به قیمت گذاری خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارد، برخی کارگزاری ها و شرکت های غیر نماینده این خودرو را با قیمت های نجومی معامله می کنند و به هیجان بازار دامن زدند.

بر همین اساس در پیش فروش شرکت بهمن که قرار بود 270 خودرو به مشتریان فروخته شود با هجوم 212 هزار متقاضی مواجه شد که از این تعداد 54 هزار نفر توانسته اند وارد سامانه خرید شوند و بعد از آن سیستم پیش فروش از سوی شرکت مدیریت کننده سامانه متوقف شده و پیامی روی سیستم درج شد که 15 دقیقه دیگر دوباره سامانه باز می شود، با وجود اینکه 54 هزار نفر برای 270 خودرو در حال طی کردن مراحل ثبت نام بودند.

یکی از مدیران شرکت بهمن خودرو که نخواست نامش ذکر شود در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام اینکه در این فرایند خودروساز کارفرما بوده گفت: شرکت ایرانکار زیر مجموعه شرکت مگفا که عمده سهام آن متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع است متولی اجرای پیش فروش خودروی مزدا 3 بوده و مسئولان این شرکت نیز در جلسه ای که با ما در این زمینه داشتند اعلام کرداند که در همان پنج دقیقه اولیه شروع پیش فروش، 54 هزار نفر وارد شدند و از آنجایی که برخی در فرایند مبادلات مالی موفق به اجرای کامل مراحل و عملیات بانکی نمی شوند پس از بسته شدن سامانه اعلام شد که 15 دقیقه دیگر دوباره سامانه باز می شود تا اگر ظرفیتی باقی مانده بود ثبت نام کنند.

جعفر توحیدی مدیرعامل شرکت مگا نیز هفته پیش در نشست خبری خود در پاسخ به احتمال تبانی گفت: این طرح از ساعت ۹ شروع شده و ساعت ۱۱ به اتمام رسید که در طی آن پنج میلیون درخواست خرید خودرو از سوی کاربران ثبت شده است. در لحظه اوج ترافیک کاربران در سایت همزمان ۵۴ هزار نفر در سایت حضور داشتند که طی آن ۶۵ هزار بار تلاش برای ثبت نام خرید این خودرو صورت گرفت. از طرف دیگر سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات بر کار ما نظارت می‌کنند. به عنوان مثال در پیش فروش خودروی ۲۰۰۸، چهار نفر کارشناس وزارت اطلاعات در شرکت ما مستقر شده و پس از بررسی‌ها، صحت کار را تایید کردند. از  طرف دیگر گزارش کامل فروش خودروی مزدا ۳ را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کردیم، ضمن آنکه نسخه‌ای از آن به ریاست جمهوری، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز ارائه شده است.

اما از آنجایی که به گفته مدیرعامل شرکت مگفا 5 هزار نفر موفق به ثبت درخواست در همان دقایق اولیه شده بودند، چه لزومی داشت که در پیامی به کاربران روی سایت اعلام شود 15 دقیقه دیگر سامانه برای ثبت نام بازخواهد شد. روند موجود نشان می دهد که ثبت نام اولیه با عبور از فیلترهای وارد مرحله ثبت نام نهایی می شود. به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که شرکت آی تی با ارزیابی مشخصات افراد ثبت نام کننده(5 هزار نفر ثبت نام کننده اولیه) به تعدادی اجازه ی ورود داده باشد.

یکی از مدیران شرکت بهمن خودرو با ارائه توضیحاتی در این زمینه هرگونه همکاری خودروساز با شرکت آی تی در روند ثبت نام کننده را رد کرد و گفت: در همان ساعات اولیه اعتراض درباره پیش فروش مزدا3، اسامی خریداران با مشخصات آن ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت قرار گرفت که ارزیابی ما نشان داد تنها یک کارگزار از نمایندگی بهمن در این فهرست وجود داشته و او نیز اعلام کرده به صورت اتفاقی موفق به ثبت نام در پیش فروش مزدا 3 شده است.

روند برخورد با پیش فروش مزدا 3

حال خبرها حاکی از آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت،طبق اعلامی که به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشته دو راهکار را در دستور کار قرار داده است؛ نخست ابطال قراردادهای پیش فروش شده و دیگری دریافت مالیات مطابق ردیف مالیات بر درآمدهای اتفاقی. در همین راستا پیگیری ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تایید کرد. مدیر شرکت بهمن خودرو نیز در این زمینه گفت:از آنجایی که اجرای هر دو راهکار تاثیری بر شرکت بهمن خودرو ندارد و سود 100 میلیونی خریداران هم غیر متعارف است، در صورت دستور وزیر برای اجرای هر یک از پیشنهادها مشکلی نداریم، اما از آنجایی که پیشنهاد دریافت مالیات مضاعف از سوی مدیرعامل بهمن خودرو مطرح شده، شاید اجرای آن بهتر باشد، زیرا در این حالت کمتر به مشتری مداری شرکت خدشه وارد می شود.

طبق قانون دستگاه های نظارتی اجازه ورود به خرید و فروش شخصی خودروها در بازار را ندارند. با این حال خودروی مانند مزدا 3 به تبع افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد افزایش قیمتی نجومی پیدا کرد، که بخشی از این مساله ناشی از کاهش تولید و عرضه این خودرو به بازار بود. چراکه به گفته یکی از مسئولان شرکت بهمن خودرو پیش از این مزدا3 سالانه به تعداد 6 هزار دستگاه از سوی این شرکت تولید می شد و امسال با کاهشی تقریبا 30 درصدی تا پایان سال قرار است 4 هزار خودرو تولید شود و همین مساله بر روند افزایش قیمت این خودرو دامن زده است.

مدیر شرکت بهمن خودرو در زمینه تولید این محصول گفت: تا الان مشکلی برای تامین قطعات مزدا 3 نداشته ایم و درصورت تحریم ها تا اواسط سال 98 مشکلی همچنان نخواهیم داشت، زیرا از سال گذشته برنامه ریزی برای تامین قطعات را تقویت کرده ایم، اما از اواسط سال آینده تولید این خودرو ممکن است با چالش مواجه شود و این مساله به وضعیت همکاری های بین المللی ایران بستگی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره روند حقوقی برخورد با معاملات خودرو در بازار آزاد گفته بود « قیمت گذاری و فروش خودرو از سوی شرکت ها باید با نظارت سازمان حمایت باشد، اما وقتی محصولی وارد بازار می شود و در معاملات بین اشخاص افزایش قیمت پیدا می کند، دولت نمی تواند برای کنترل قیمت آن ورود کند.»

ولی ملکی رییس کمیته خودرویی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار موج با تاکید بر اینکه قیمت گذای خودروهای بالای 50 میلیون تومان به دلیل سهم کمی که در بازار دارند در حوزه اختیارت شورای رقابت نیست گفت: سازمان های نظارتی همچون سازمان حمایت و تعزیرات بر روند پیش فروش و قیمت گذاری خودروهای داخلی باید نظارت داشته باشند و با تخلفات موجود برخورد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه