English

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به موج مطرح کرد

برنامه مبادلات برق ایران با چین و شرق اروپا / کسری برق از کشورهای شمالی جبران می شود

محمود رضا حقی فام گفت: در مبادلات صنعت برق ایران باید از شرق به چین و از شمال به اروپای شرقی متصل شود تا بتواند به عنوان هاب انرژی از مزایای مبادلات برق استفاده کند تا بدون سرمایه گذاری کسری برق خود را جبران کند.

برنامه مبادلات برق ایران با چین و شرق اروپا / کسری برق از کشورهای شمالی جبران می شود

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چرا ایران به جای مبادلات برق با کشورهای همچون روسیه که دمای متفاوتی دارد با کشورهای همسایه که هم دما ایران هستند مبادلات انجام می دهد گفت: در حال حاضر ایران با کشورهای همچون پاکستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، نخجوان، افغانستان و کردستان عراق مبادله برق دارد و ما باید توجه کنیم همین الان ایران از مبادلات برق سود می برد، زیرا کشوری مانند ارمنستان سال های گذشته در فصل تابستان تولید برق بیش از نیاز داخلی خود داشت و ما متناسب  با نیاز داخلی از این کشور برق می خریدیم. از طرف دیگر ایران برای اتصال به کشوری مانند روسیه باید از مسیر آذربایجان و برای اتصال به شبکه کشورهای شرق اروپا باید از طریق کشور گرجستان اقدام کند. حال باید توجه داشت که برنامه ایران تبدیل شدن به هاب برق است تا برق از شرق به چین و از شمال به روسیه و شرق اروپا متصل شود.

حقی فام با اشاره به اینکه مصرف غیر مجاز به صنعت برق آسیب می زند گفت: این موضوع را در قالب تلفات غیر فنی بررسی می شود که امروز از 15 درصد به 10 درصد رسیده است و باید با روشنگری مردم را مطلع کنیم که این مساله برای اقتصاد ملی است و با توجه به اینکه جز اموال عمومی است مصرف آن حلال نیست.

او درباره واردات و صادرات انرژی با همسایگان گفت: این تبادل کمک می کند که سرمایه گذاری بیش از حد در صنعت برق نکنیم برای نمونه تابستان از برق روسیه وارد کنیم و زمستان که آنها افزایش بار دارند به این کشور برق صادر کنیم و این مسئله نه تنها منافع اقتصادی دارد به ثبات سیاسی با سایر کشورها کمک می کند.

او با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران 3.2 درصد میانگین جهانی است گفت: این موضوع نشان دهنده بالا بودن مصرف برق است، از این رو باید راندمان انرژی در کشور را بالا ببریم تا نیازی به احداث بیش از حد نیروگاه در کشور نباشیم و این پیچیده نیست برای نمونه اگر درجه اسپیلت به جای 24 روی 25 تنظیم شود 5 درصد میزان مصرف برق آن کاهش می یابد.

 سخنگوی صنعت برق درباره طلب یک میلیارد دلاری ایران از عراق گفت: بخاطر اینکه میزان صادرات ایران در یک دوره زمانی بالا بود این رقم صادرات بالا رفت و هم اکنون در حال مذاکره با طرف های عراقی درباره آن هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه