English

محمد شریعتمداری:

دولت باید سهمش را از مالکیت خودروسازی به صفر برساند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل مالکیت دولتی یکی از چالش‌های صنعت خودرو از گذشته بوده است.

دولت باید سهمش را از مالکیت خودروسازی به صفر برساند

به گزارش خبرگزاری موج، محمد شریعتمداری در مراسم آغاز به کار خط لوله دنا پلاس با موتور توربوشارژ و پژو ۲۰۷Aصندوق‌دار اتومات، اظهار کرد: در همین رابطه در ایران خودرو و سایپا در حال طی کردن مراحل برای خصوصی سازی واقعی این دو بنگاه هستیم.

حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو باعث عقب‌افتادگی این صنعت شده است

وی با بیان این‌که حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو باعث عقب‌افتادگی و نه پیشرفت این صنعت شده است، خاطر نشان کرد: اگر فاصله‌ای بین خواست‌های عمومی مردم و محصولات خودروسازی وجود دارد، معلول عوامل مختلفی است که بخشی از آن خارج از اراده صنعت خودرو است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه تدوین شده برای تزریق منابع مالی جدید به بخش صنعت خبر داد و گفت: در این رابطه ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز از سوی دولت، ۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها و نصف آن از سوی بخش خصوصی تامین و به صنعت کشور تزریق خواهد شد.

امروز ۳۰ بنگاه خودروسازی در کشور فعال هستند

شریعتمداری ادامه داد: امروز ۳۰ بنگاه خودروسازی در کشور فعال هستند که بیشترین سهم بازار آن در اختیار ایران خودرو است. سهم تولیدات صنعت خودرو معادل ۳.۵ درصد GDP و ارزش افزوده صنعت خودرو برابر با ۱۸.۵ درصد ارزش افزوده کل صنعت است.

وی با بیان این که در سال ۱۴۰۴ باید به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه پنجم آسیا و یازدهم جهان دست یابیم، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور فعال هستند که باید با یکدیگر ادغام و قطعه‌سازان بزرگ ایجاد شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: قیمت‌گذاری محصولات از دیگر مشکلات مهم صنعت خودرو است. به عنوان مثال اگر قیمت فولاد و دیگر مواد اولیه افزایش یابد خودروسازان قادر به افزایش قیمت محصولات خود نیستند.

اقتصادی نبودن تیراژ تولید از دیگر مشکلات صنعت خودرو است

شریعتمداری اظهار کرد: اقتصادی نبودن تیراژ تولید از دیگر مشکلات صنعت خودرو است، ضمن آنکه توجه کافی به تحقیق و توسعه صورت نگرفته و ارتباط با صاحبان تکنولوژی خارجی نیز محدود بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه