English

موج مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه اصفهان را بررسی کرد:

از تصفیه پساب شهرها تا فعالیت های ورزشی

مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه، توجه به محیط زیست و انتفاع عمومی مردم از شرکت خلاصه می شود.

از تصفیه پساب شهرها تا فعالیت های ورزشی

محمد ناظمی هرندی، مدیرکل روابط عمومی و سرپرست واحد تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه با خبرنگار خبرگزاری موج به گفتگو نشست که در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

شرکت فولاد مبارکه را به صادرات فولاد مرغوب و تیم فوتبال معروفش می شناسند. چقدر این شرکت در موضوع مسئولیت اجتماعی خود فعال بوده است؟

باید اول دید مسئولیت اجتماعی شرکت ها درباره شرکت های معظمی مانند فولاد مبارکه که در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند چیست. واقعیت آن است که مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه را می توان در پاسخگویی به انتظارات مردم ساکن در اطراف آن خلاصه کرد. مردم عموما 3 خواسته از فولاد مبارکه دارند که در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه، توجه به محیط زیست و انتفاع عمومی مردم از شرکت خلاصه می شود. 

درباره ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه که نیاز به توضیح زیادی نیست. شرکت فولاد مبارکه بیش از 21 هزار نفر از جوانان متخصص و کارگران ماهر و شریف این کشور را به کار گرفته که عموم همکاران ما متعلق به خانواده های شریف استان اصفهان هستند. بخش قابل توجهی از کارگران و مهندسان همکار ما از شهرستان های مبارکه، زرین شهر، اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر و سایر شهرهای استان به طور روزانه در سه شیفت به فولاد مبارکه می آیند و زحمت می کشند. این حجم کارآفرینی و اشتغال مستقیم در هیچ یک از شرکت های صنعتی استان قابل تصور نیست. 

علاوه بر این میزان اشتغال غیرمستقیم ناشی از فعالیت های فولاد مبارکه بر هیچ کس پوشیده نیست. مراحل تولید، تهیه و انتقال مواد خام تا مراحل نهایی به کارگیری ورق های فولادی تولیدی شرکت فولاد مبارکه، به صورت غیرمستقیم باعث اشتغال هزاران نفر شده و محصولات نهایی این شرکت در استان های مختلف باعث رونق اقتصادی شده است. مضافا اینکه میزان صادرات فولاد در 6 ماهه اول امسال رکوردشکنی کرد و در بخش تولید آهن اسفنجی با تولید ۳ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۷۷۹ تن آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ فولاد مبارکه ۱۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شد و بر همین اساس این شرکت توانست 101 درصد برنامه را محقق نماید.

همچنین در بخش تولید تختال نیز با تولید ۳ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۱ تن محصول، ۱۰۶ درصد برنامه را تحقق شد و رشد ۱۴ درصدی را برای شرکت به ارمغان آورد.

به هر جهت، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و تولید محصول در نهایت به سود شرکت است ولی بقیه مصداق های مسئولیت اجتماعی شرکت ها، سودآور نیست. فولاد مبارکه در آن بخش ها چه کاری کرده است؟

نگرش شرکت فولاد مبارکه این است که محیط زیست و مردم اطراف کارخانه، از فرآیند تولید و توسعه پایدار شرکت، جدا نیستند. ما همانطور که به خط تولید اهمیت می دهیم، نگاه داشت محیط زیست اطراف کارخانه هم برایمان مهم است. شرکت فولاد مبارکه در سال های اخیر با اختصاص نزدیک به 200 میلیارد تومان برای جمع آوری، کانال کشی و استفاده از فاضلاب شهرها و بخشهای اطراف کارخانه، سرمایه گذاری کرده تا میزان وابستگی کارخانه به آب رودخانه زاینده رود کاسته شود. هم اکنون فاضلاب شهرهای مبارکه، زرین شهر، صفائیه و آبادی هایی مانند دیزیچه، وینیچه، طالخونچه و روستاهای اطراف با هزینه فولاد مبارکه کانال کشی شده، جمع آوری و در اختیار واحد تصفیه شرکت قرار می گیرد تا در چرخه تولید استفاده شود. 

مضافا اینکه ما 1600 هکتار زمین را درخت کاری کرده و جنگل مصنوعی ایجاد کرده ایم و آبیاری این جنگل مصنوعی را با استفاده از فاضلاب تصفیه شده ای که حاصل از تصفیه نهایی آب استفاده شده در چرخه تولید است، تامین می کنیم. 

این جنگل دستکاشت توانسته سهم بسزایی در تصفیه هوای کارخانه داشته باشد. همچنین تصفیه کامل پساب حاصل از چرخه تولید فولاد و بازگشت مجدد این آب به چرخه بعضا تا 8 مرتبه انجام می شود و در نهایت، پساب نهایی به دو دریاچه بزرگ می ریزد که این دریاچه ها به عنوان مخزنی برای آبیاری 1600 هکتار جنگل اطراف کارخانه، مورد استفاده قرار گیرند. 

قرار بود خطوط تولید جدید شرکت به سیستم های خشک مجهز شود تا مصرف آب کاهش یابد. این اتفاق افتاد؟

خطوط تولید جدید در حال استقرار است ولی ما با تمرکز بر تصفیه چندباره آب و استفاده مجدد از پساب فاضلاب صنعتی و شهری که از شهرهای اطراف کارخانه تامین می کنیم، توانستیم به صورت چشمگیری، وابستگی کارخانه به آب زاینده رود را کاهش دهیم. 

درباره سومین شاخه از مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه چه اقدامی انجام شده است؟

سومین گروه از فعالیت های اجتماعی، منتفع کردن مردم اطراف کارخانه از درآمدزایی مجموعه است. در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، تیم های ورزشی و مجموعه های آموزشی از امکانات شرکت فولاد مبارکه استفاده می کنند و مجموعه شرکت فولاد مبارکه افتخار دارد در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، توانسته رضایت مردم اطراف کارخانه را فراهم کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه