English

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با موج؛

تجدید نظر ۳هزار استاندارد مواد غذایی/ محصولات تراریخته ارزیابی ریسک نمی شوند

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: نظارت بر اقلام موجود در بازار، نظارت بر واردات و کنترل بازار وظیفه سازمان ملی استاندارد ایران است.

تجدید نظر 3هزار استاندارد مواد غذایی/ محصولات تراریخته ارزیابی ریسک نمی شوند

 نیره پیروزبخت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره استاندارد سازی مواد غذایی افزود:در سال های گذشته سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه مواد غذایی کارهای گسترده ای را  با ارگان ها و سازمان های مختلف انجام داده است و یکی از کارهای صورت گرفته تجدید نظر در برخی از استانداردهای مواد غذایی است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه حدود 3 هزار استاندارد مواد غذایی در تجدید نظر قرار گرفته اند تصریح کرد:با این تجدید نظر استاندارها بار دیگر به روز رسانی شده و امنیت غذایی مردم بیشتر مورد رصد قرار می گیرد.

تجدید نظر 3هزار استاندارد مواد غذایی

وی به سیاست های ابلاغی از طرف رییس جمهور درباره سلامت مواد غذایی پرداخت و گفت: بعد از ابلاغ سیاست های اجرایی سلامت و همچنین مصوبه عالی سلامت از طرف رییس جمهوری کاهش مصرف قند، شکر و بهینه سازی مصرف روغن داشتیم و همچنین توانستیم استانداردهای مواد غذایی نظیر نوشابه، مربا و روغن ها را تجدید نظر کنیم.

ایران؛ مسوول تجدید نظر استاندارد جهانی 7 روغن گیاهی

نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد توانسته مسوول تجدید نظر استاندارد جهانی 7 روغن گیاهی شود، عنوان کرد:سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به اینکه توانسته استاندارد روغن ها را پایین بیاورد سازمان ملی استاندارد جهانی و فود اکسپو(کشاورزی) ایران را امسال به عنوان مسوول تجدید نظراستاندارد جهانی 7 روغن گیاهی انتخاب کرده  تا از تجارب ایران درعرصه بین اللملی استفاده کند.

علت آلوده بودن برنج های وارداتی مشخص شد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به نظارت این نهاد در بازارهای خرد اشاره کرد و افزود:سیاست واگذاری واردات محصولات غذایی با سازمان ملی استاندارد نیست ولی نظارت بر اقلام موجود در بازار، نظارت بر واردات و کنترل بازار وظیفه سازمان ملی استاندارد ایران است.

علت آلوده بودن برنج های وارداتی مشخص شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگارخبرگزاری موج مبنی بر واردات برنج های آلوده که نظارت سازمان ملی استاندارد به چه نحوی بوده است گفت: در زمینه برنج های وارداتی که به کشور آمده بودند هم سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از سالم بودند این اقلام مطمین و مورد تاییدمان بودند و در بدو ورود به کشور مشکلی نداشتند اما متاسفانه انبارش ناصحیح برخی از آلاینده ها را به آن ها اضافه کرده و همین موضوع باعث آلوده شدن آنها شد.

آزمایشگاه(محصولات تراریخته) GMO در دست تجهیز

نیره پیروزبخت درباره نحوه نظارت بر واردات محصولات تراریخته به کشور پرداخت و افزود: واردات و تولید محصولات تراریخته در سطح دولت و مجلس در دست بررسی است و هر آنچه که به عنوان وظیفه نظارتی بر عهده ما گذاشته شود را انجام می‌دهیم و تابع تصمیمات دولت هستیم.

محصولات تراریخته ارزیابی ریسک نمی شوند

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه GMO در دست تجهیز است توضیح داد:متاسفانه محصولات تراریخته (GMO) بدون ارزیابی ریسک به کشور وارد می شوند و برای این محصولات باید مدیریت ریسک، قابلیت ردیابی، نشانه‌گذاری و آگاهی‌رسانی انجام شود.

سازمان ملی استاندارد مسوول امنیت غذایی از مزرعه تا دهان

 رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه واردات صورت گرفته باید به صورت یک زنجیره کامل صورت بگیرد و سلامت آن از مزرعه تا سفره کاملا برای مردم شفاف باشد تصریح کرد: یکی از رکن های سیاست های اقتصاد مقاومتی که به سازمان ملی استاندارد ایران محول شده در زمینه امنیت غذایی از مزرعه تا دهان است بر همین اساس باید هماهنگی های لازم را با دیگر ارگان ها و سازمان ها انجام دهیم.

به گفته این مسوول با وزارت جهاد کشاورزی  و وزرات بهداشت در این زمینه هماهنگی های خوبی صورت گرفته شده است و تفاهم نامه هایی در این زمینه امضا کرده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه