English

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران:

اجلاس بین‌المللی نمایندگان پروژه‌های توانمندسازی ایمنی زیستی آغاز به کار کرد

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران گفت: اجلاس بین‌المللی نمایندگان پروژه‌های توانمندسازی ایمنی زیستی شامگاه شنبه با حضور نمایندگانی از 12 کشور دنیا در شیراز آغاز به کار کرد.

 اجلاس بین‌المللی نمایندگان پروژه‌های توانمندسازی ایمنی زیستی آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری موج، نمایندگان کشورهای کامبوج، تاجیکستان، ترکیه، اردن، هندوستان، بنگلادش، ایران و همچنین نمایندگان برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) از کشورهای کنیا و غنا در آیین گشایش این اجلاس در هتل هما شیراز حضور داشتند.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران و نماینده مقام ارشد اجرایی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی در سخنانی در این آیین گفت: بنا بر اسناد تاریخی، ایران از پنج هزار سال قبل در پی درک علمی مبانی علم ژنتیک بوده و امروز نیز در این عرصه دستاوردهای بزرگی را برای ارائه به جامعه بشری دارد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی افزود: پروتکل ایمنی زیستی برای ایجاد ممنوعیت برای بیوتکنولوژی مدرن و محصولات تراریخته ایجاد نشده است بلکه برای استفاده مسئولانه از این فناوری تدوین و به تصویب اکثریت کشورهای جهان رسیده است.

وی با بیان این که کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیا در این حوزه دچار عقب افتادگی هستند، گفت: در بین کشورهایی که در این اجلاس شرکت کرده اند تنها هندوستان است که موفق به تجاری سازی و کشت بیش از 12 میلیون هکتار پنبه تراریخته مقاوم به آفات شده و از منافع آن بهره‌مند شود.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران گفت: بنگلادش نیز با تجاری سازی بادمجان مقاوم به آفات گام بزرگی برداشته است اما کشورهای منطقه و آسیا هنوز در آغاز راه هستند.

وی ادامه داد: آمار واردات کشورهایی مانند الجزایر، ترکیه ونیز کشورهای اروپایی نشان می دهد که ممنوعیت مصرف این نوع محصولات تراریخته در این کشورها که مورد ادعای برخی رسانه ها در ایران است، واقعیت ندارد و تمام این کشورها سویای مورد نیاز خود را از بازار سویای تراریخته و به طور عمده محصول آمریکای لاتین تامین می کنند.

قره یاضی گفت: بیش از 33 میلیون تن سویای تراریخته همه ساله وارد اتحادیه اروپایی می شود و به مصرف می‌رسد.
این اجلاس روز چهارشنبه 19 مهرماه به کار خود پایان می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه