English

با قرارداد ۹ میلیارد دلاری

روابط نفتی چین و روسیه عمیق‌تر می‌شود

با توافق یک شرکت نفت چینی برای خرید بیش از ۱۴ درصد سهم به ارزش حدود ۹ میلیارد دلار در روس‌نفت، روابط نفتی و سیاسی چین و روسیه در بحبوحه تنش‌های فزاینده با آمریکا، عمیق‌تر می‌شود.

روابط نفتی چین و روسیه عمیق‌تر می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، تحت این قرارداد، صندوق سرمایه دولتی قطر و گلنکور عمده سهمشان در روس‌نفت را که در دسامبر با تبلیغات زیادی خریداری کرده بودند، می‌فروشند.

گلنکور با این اقدام راه را برای شرکت" CEFC چاینا انرژی" که حتی در صنعت انرژی نیز چندان شناخته شده نیست، هموار می‌کند و در عین حال، دسترسی ارزشمند به میلیون‌ها بشکه صادرات نفت روسی را حفظ می‌کند.

ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت در شبکه تلویزیونی روسیا ۲۴ گفت: ما خوشحال هستیم که خریدار یک شرکت چینی است.

شرکت CEFC از جوینت ونچر میان گلنگور و سازمان سرمایه گذاری قطر سهم ۱۴.۱۶ درصدی را به مبلغ حدود ۹ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. گلنگور و قطر از این پول برای پرداخت بدهی که ۹ ماه پیش برای خرید ۱۹.۵ درصد سهم در روس‌نفت به مبلغ حدود ۱۲ میلیارد دلار متحمل شدند، استفاده می‌کنند. گلنکور ۰.۵ درصد سهم و قطر ۴.۷ درصد سهمشان را حفظ خواهند کرد.

مشارکت شرکت CEFC برخلاف رویه‌ای است که پیش از این پکن دنبال می‌کرد. چین در گذشته به شرکت نفت ملی چین و سینوپک برای خرید سهم در شرکت‌های انرژی خارجی متکی بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ساختار این توافق و سرعت اعلام آن این پرسش را برمی‌انگیزد که در وهله نخست چرا گلنکور و قطر سال گذشته در روس‌نفت سهام خریداری کردند.

اهمیت سیاسی این معامله درآوریل و زمانی آشکار شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مدال دوستی را که یک نشان دولتی عالی است به ایوان گلاسنبرگ، مدیرعامل گلنکور، شیخ عبدالله بن محمد بن سعود التحانی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری قطر و بانکداران مشارکت کننده در این معامله اهدا کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه