English

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مطرح کرد؛

صدور گواهی و صادرات بذر ایرانى بعد از ٢١ سال

رسول زارع گفت: سازمان ترویج کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتى بهروری بیشترى در ذخایر ژنتیکى اجرا مى کند.

صدور گواهی و صادرات بذر ایرانى بعد از ٢١ سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر گزارى موج، رسول زارع با تشریح اهم فعالیت هاى برنامه های پژوهشى و علمى سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت:این سازمان توانست با تولید بذر با کیفیت برای چهار محصول گندم،جو،ذرت و سورگوم عضویت خود را در برنامه بذر سازمان بین المللى همکارى هاى اقتصادی و توسعه را ارتقا داد و ایران موفق شددت ردیف کشورهای گواهی کننده کیفیت و صادر کننده بذر قرار گرفت.

رسول زارع با بیان اینکه بیش از ٧٥ کشور اروپایی و غیر اروپایی عضو سازمان OECD هستند افزود:ایران بعد از ٢١ سال توانست عضویت خود را ارتقا دهد و در سال ٢٠١٧ مجاز به صدور گواهى و صادرات بذر این محصولات به کشور هاى عضو OECD شد.

به گفته این مسئول پیش بینى می شود یک هزار و پانصد تن ذرت و ٢٠٠ تن بذر سورگوم کشور با دریافت این گواهی قابلیت صادرات را داشته باشند.

معاون پژوهشى و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به افزایش تولید شکر پرداخت و توضیح داد:آزاد سازی و تولید بذر چغندر در سال های اخیر توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند موجب افزایش تولید شکر شده است.

وی ادامه داد:هر یک از این ارقام داری ویژگى های خاصة دارند ومقاومت بالا نسبت به بیماری ریزومانیا و تحمل بالا به نماتد سستى چغندرقند و به تنش خشکى دارند و ٣٠ تا ٤٠ درصد در صرفه جویی در مصرف آب می شود.

زارع خاطر نشان کرد:چهار رقم آریا، پایا، شکوفا و مطهر به بخش خصوصی واگذار شده و در اختیار کشاورزان قرار مى گیرد و ارزش اقتصادی بذر تولید شده طَی سال های گذشته بألغ بر یکصد و پنجاه میلیارد ریال بوده است.

یکی از ناهنجاری‌های جوجه یک روزه در مرغداری‌ها، بیماری آسیت است که مایع در حفره شکمی جوجه یک روزه تجمع کرده و مرگ و میر جوجه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و با استفاده از برگ زیتون در جیره غذایی توانسته‌ایم، جلوی توسعه این بیماری را بگیریم و مرگ و میر در جوجه یک روزه به ۲ درصد

کاهش یابد.

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد:بیشتر به تحقیقات در بخش امور تغذیه پرداخته‌ایم و کمتر به امور اصلاح نژاد دام توجه شده و در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.

زارع اضافه کرد:، اما امسال با همکاری دانشگاه تهران ۴ طرح ملی به تفاهم رسیده داریم که ۲ مورد آن در حوزه امور دام است و قرار است اصلاح نژاد بز شیری در مناطق سردسیر در دستور کار قرار گیرد.

زارع گفت: طرح‌های اصلاح نژاد دام بسیار پرهزینه و زمان‌بر است که پس از چند سال به نتیجه می‌رسد و برای هر دوره حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود.

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در مورد اهمیت ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی ایران اظهار داشت: طرح توسعه نژاد گاو دو منظوره هم در حال اجراست که حفظ ذخایر ژنتیکی موجود مانند گاو سیستانی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در گذشته که بارش‌ها بیشتر بود، نمونه‌های خوبی از گاو شیری در کشور داشتیم که گاو سیستانی به بیماری‌ها بسیار مقاوم است و به راحتی بیمار نمی‌شود.

زارع اعلام کرد: تعدادی از این گاو‌ها به خوزستان منتقل شده است تا پرورش یابد.

وی ادامه داد: هر سال ۱۲۰ پروژه تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی تفاهم می‌شود و باید این پروژه‌ها قابل استفاده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی