English

حجتی:

مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین و تولید عمده محصولات کشاورزی است گران فروشی به من ربط ندارد/نیازی به واردات شکر نداریم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تراز تولید کشاورزی ١.٥میلیون تن بر مصرف کلى پیشى گرفته است گفت:در زمینه تولید شکر داخلی هیچ مشکلی ندارد.

مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین و تولید عمده محصولات کشاورزی است گران فروشی به من ربط ندارد/نیازی به واردات شکر نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ،وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری با موضوع تشریح اهم فعالیت های تولیدی و اشتغال زایی در بخش کشاورزی  گفت:کشور ما، در بخش کشاورزی ظرفیت های نهفته اى دارد که بخش عمده آن را کشف نکردیم.

محمود حجتى افزود:سازگار و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی سازگار با مسائل اقلیمی و محیط زیست است همچنین باید بهره وری پایین خود را افزایش دهیم.

سطح زیر کشت را افزایش ندادیم

وی با اشاره به اینکه اهم برنامه وزارتخانه ارزیابی مجدد محصولات اساسی نظیر (گندم، شکر، جو، پنبه، دانه های روغنی) بوده عنوان کرد:از سال ٩٢ هیچ افزایش سطحى کشتی نداشتیم اما تولید را در همان واحد افزایش پیدا کرده است.

حجتى با اشاره به اینکه هدف اصلی ما افزایش سطح زیر کشت دانه هاى روغنی است إظهار داشت:٣٦٠ هکتار سطح زیر کشت را در کشور کاهش داده ایم اما با این وجود ٤٥٠٠ میلیارد تومان کشاورزان از دولت پول دریافت کردند در حالی که تا چند سال گذشته این پول به جیب گندم کاران خارجی ریخته می شد.

تراز تولید کشارزی 1.5 میلیون تن بیش از مصرف

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته گندم وارد کشور کردیم گفت:تراز تولید کشاورزی ١.٥میلیون تن بر مصرف کلى پیشى گرفته بود و همچنین  ذخایر گندم داخلی ٣ میلیون تن افزایش داشتیم.

وی در رابطه با خود کفایی شکر داخلی خاطر نشان کرد:کشور ما در زمینه تولید شکر هیچ مشکلی ندارد و ما نیازى به واردات شکر نداریم.

نیازی به واردات شکر نداریم

به گفته این مقام دولتی در سال ٩٢ تولید شکر ١ میلیون و ١٠٠ هزار تن بوده است اما با شکسته شدن رکورد تولید در سال ٩٥ به ١میلیون و ٦٥٠ هزار تن رسیدیم در حالى بود که  سطح زیر کشت چغندر قند طی چند سال اخیر به دلیل تغییر فصل ۷۰ هزار هکتار کاهش یافت، اما عملکرد در تولید از ۲۷ تن به ۵۴ تن در هکتار رسیده است.

حجتی ادامه داد: کارخانه قند ورامین در گذشته چغندر تحویل می‌گرفت و شکر تحویل می داد اما یک عده کارخانه‌ها گفتند چه کاری است که چغندر بخریم و آن را تبدیل به شکر کنیم. می‌رویم شکر خام از خارج از کشور وارد کرده و آن را به اسم تولید سفید کرده و عرضه می‌کنیم که من اجازه این کار را ندادم .

گرانی لبنیات به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست

وی درباره گرانی اخیرلبنیات گفت: افزایش قیمت لبنیات نیز ربطی به من ندارد زیرا مسئول تنظیم بازار این محصولات یاد شده برعهده سازمان حمایت است و محصولی که ما به صورت تنظیم بازاری در شب عید عرضه کردیم هیچ مشکلی نداشت و به قیمت مصوب به فروش رسید

مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین و تولید عمده محصولات کشاورزی است و اینکه صنعت لبنیات محصولش را به چه قیمتی می‌فروشد به من ربطی ندارد و مسئول آن سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده است. 

صادرات گندم به زودی

محمود حجتی با بیان اینکه از روز گذشته خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده است گفت: پیش بینی خرید 11 میلیون تن گندم در سال جاری را داریم و باید روی صادرات گندم هم فکر کنیم.

به گفته وزیر جهاد کشاوری ماهانه 500 میلیارد تومان از محل فروش گندم به نانوایی ها و کارخانجات آرد به دست می آید، در عین حال 8200 میلیار تومان در بودجه برای خرید تضمینی گندم‌ پیش بینی شده و مابقی از طریق بانکها تامین می‌شود.

استقبال کشورهای اروپایی از گیاهان دارویی ایران

وی دررابطه با توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور گفت:‌بیش از 1400 گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده و اکنون کشورهایی نظیرآلمان و فرانسه پای ثابت عطر گل محمدی و پیش‌خرید آن هستند اما مشکل ما محدودیت در نهال است.

صادرات مرغ از افتخارات دولت

حجتی دررابطه با قیمت مرغ در 4 سال گذشته اشاره کرد و افزود: زمانی که من وزیر شدم سال 92قیمت مرغ 6700 تومان بود امروز با وجود تورم و افزایش هزینه کارگری 7 هزار تومان نگه داشته‌ایم. با آنکه آنفولاآنزای حاد پرندگان در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را به صنعت طیور کشور وارد کرد، اما با افتخار می‌توان گفت یک کیلو مرغ هم وارد نکرده‌ایم بلکه بیشتر صادرکننده بوده‌ایم.

به گفته وی تولیدکنندگان ما در بخش پرورش مرغهای تخم‌گذار سال گذشته آسیب زیادی از طریق مهاجرت پرندگان خارجی داشتند که ما توانستیم حداقلی از آسیب وارد شده به آنها را جبران کنیم اما باید اذعان کنیم که این خسارت به طور کلی جبران نشده است

تعطیلی یک کشتارگاه در برزیل

وی دررابطه با واردات گوشت برزیلی به کشور مطرح کرد : 3 ماه گذشته یک کشتارگاه نیز که قصد صادرات گوشت مشکل‌دار به ایران داشت تعطیل شد و این اطمینان را به مردم می دهیم که ما در زمان ذبح دام در این کشور ناظر روحانی و دامپزشک داریم و برخلاف سایر کشورها نظارت لازم قبل از واردات صورت می‌گیرد. در قیمت گوشت گوسفند افزایش قیمت داشتیم اما ما سازوکارهایی داریم که بتوانیم جلوی این افزایش قیمت را بگیریم  همچنین مردم در مصرف گوشت قرمز باید تغییر فرهنگ استفاده آن در کشور ایجاد شود بیشتر به سمت مصرغ ماهی و مرغ برویم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه