English

حس استغنای سیاست مداران از افکار عمومی؛

تجربه تابستانی شرکت آبفا اصفهان در اقناع افکار عمومی

در گذشته و به دلیل نبود رسانه و آگاهی مردم، ضرورتی برای قانع کردن مردم توسط صاحب منصبان به شکل کنونی نبود اما امروز که سطح آگاهی آحاد جامعه تحت تاثیر رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی افزایش یافته است.

تجربه تابستانی شرکت آبفا اصفهان در اقناع افکار عمومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، امروزه عملکرد مسئولان به طور مداوم توسط افکار عمومی رصد می شود و هر اقدام زمامداران و دولتمردان که افکار عمومی را قانع نکند زمینه نارضایتی و رویارویی ملت و حاکمیت را ایجاد می کند.

متاسفانه سالها اقدامات و تصمیمات غلط در خصوص آب اصفهان از سو مدیران باعث بوجود آمدن نارضایتی هایی شده که در این چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است و مردم را نسبت به این موضوع خشمگین و عصبانی کرده است.

طی چند سال اخیر چالش کمبود آب در نصف جهان با رواج بدمصرفی منابع آبی، وضعیت اقلیم استان اصفهان را به حدی رسانده که مسوولان آبفای استان دائم علاوه بر فرهنگ‌سازی صحیح مدیریت بهینه مصرف این مایه حیاتی با تبلیغات رسانه‌ای در حال هشدار کم‌آبی و به‌صدا درآمدن زنگ آژیر تنش آبی و خط قرمز سد زاینده‌رود   بوده و هستند.

در دنیای امروز که جهان ارتباطات و عرصه گفتمان‌ها است، یکی از وجوه اثرگذار در پیشبرد اهداف، اقناع افکار عمومی جامعه است. بی توجهی به اقناع افکار عمومی تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد و در دهه های پیشین و هنگام بروز حوادث و بحران های مختلف با این واقعیت تلخ مواجه شده ایم. هم اکنون جامعه در مواجه با معضل کم آبی با انبوهی از سئوالات و ابهامات در حوزه های مختلف رو به رو است که باید به آنها پاسخ شفاف، به موقع و صحیح داده شود . بهترین راه در بحث اقناع افکار عمومی شفاف سازی و استفاده از خرد جمعی در همه امور است تا  اعتماد بین ملت و حاکمیت را بیش از پیش تقویت کند.

نقش نهادهای مردمی در مدیریت آب بسیارپر اهمیت است و نشان می دهد که بحث آب فقط از جنبه فنی مطرح نیست. مدیریت آب به رویکرد فرابخشی نیاز دارد و احتمال بروز اشتباهات در مدیریت آب با نظارت و همراهی سازمان های مردم نهاد کاهش می یابد. برای ورود مردم و نهادهای مردمی به عرصه مشارکت و نقش آفرینی در مدیریت آب ابتدا باید شفافیت عملکرد وجود داشته باشد، سپس هر یک از ما مساله آب را از آن خود بدانیم و در نهایت گفتگو را میان کلیه اشخاص دخیل شکل دهیم.

چالش های بخش آب ناشی از مستقل عمل کردن هر حوزه است؛ درصورتیکه برای فایق آمدن بر بحران آب نیازمند نگاه واحد و هماهنگی در تمامی حوزه ها هستیم  و این امر باعث می شود تا افکار عمومی نسبت به کم آبی اقناع شوند.

یکی از مسائلی که باید در سیاست گذاری ها به آن توجه داشت، التفات به زمینه های سیاست گذاری از جمله اقناع افکار عمومی است. اگر به ما مسائل نگاه صرفاً سیاسی نداشته باشیم و هر مسئله را از منظر امر اجتماعی نیز مورد ارزیابی قرار دهیم، آنگاه نحوه سیاست گذاری های ما یا نحوه اجرای آن نیز بر این اساس تغییر خواهد کرد.

در مباحث نظری امر اجتماعی از امر سیاسی جدا نیست و جدا کردن آن کار دشواری است. هر چیزی که انسجام اجتماعی را کم و زیاد کند و هر چیزی که اتصال و همبستگی اجتماعی را کم و زیاد کند را می توان پدیده اجتماعی نامید. نحوه ارتباط با حفظ و تداوم یک جامعه، شاخص اصلی تعیین امر اجتماعی است. نحوه ارتباط یک پدیده با حفظ و تداوم یک اجتماع، شاخص اصلی است که تعیین کننده امر اجتماعی است. لذا الگوی مصرف ما در حوزه آب به طور مستقیم با اجتماع سبک زندگی مردم در ارتباط بوده و طبیعتاً یک امر اجتماعی به شمار می آید و هرگونه سیاست گذاری در مورد آن باید با یک نوع فهم اجتماعی صورت گیرد.

در مورد جایگاه و اهمیت اقناع افکار عمومی اساساً باید بررسی کنیم این مفهوم در معادلات سیاسی چه جایگاهی داشته است؟ مطالعات نشان می دهد افکار عمومی به عنوان یک مولفه بنیادین، معمولاً توسط دولت ها در حاشیه نگه داشته شده است.

نادیده گرفتن افکار عمومی و عدم اقناع آن نه تنها به مردم بلکه به حاکمیت هم ضربه می زند. دولت ها باید بتوانند در یک فضای نرم افزاری و فرهنگی، افکار عمومی را رصد یا اقناع کنند نه اینکه به افکار عمومی نگاه امنیتی داشته باشند. همان موضوعی که در این روز های اخیر در ارتباط  با مشکلات کم آبی و خشکی زاینده رود مطرح بود و اگر بخواهیم اتفاقات این چند روزه را ریشه یابی کنیم، یکی از آنها همین حس استغنای سیاست مداران از افکار عمومی است. فکر می کنند افکار عمومی تا آنجایی مهم است که ما را تأیید کند!

اینکه مصرف ما در زمینه آب بی رویه است و توجهی به موضوعات خشکسالی و موضوعات پیرامونی آن نداریم، درست است و هیچ بحثی در این وجود ندارد اما موضوع اینجاست که مسئولین نیز در شکل گیری این تفکر مقصر هستند و سعی نکرده اند افکار عمومی را نسبت به کم آبی و سازگاری با آن اقناع کنند .

اطلاع رسانی صحیح موجب اصلاح واقناع افکار عمومی در مدیریت مصرف آب می شود و سازمان آبفا اصفهان توانسته از تمام ظرفیت های خود جهت تحقق این امر استفاده کند. نمونه آن را می توان با وجود شرایط بحرانی در تابستان 1400 نام برد که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه ها و آگاه ساختن مشترکین از شرایط سخت تنش آبی، مردم اقناع شده و با مدیریت مصرف آب به یاری این شرکت شتافتند  و تابستان امسال بدون هرگونه تنش اجتماعی سپری شد .

تجربه تابستان امسال شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نشان داد اگر افکار عمومی نسبت به کم آبی و سازگاری با آن اقناع شوند و برای اطلاع رسانی به مردم از تمام ظرفیت ها استفاده شود هماهنگی های لازم میان بخش های مختلف ایجاد خواهد شد و این فضا می تواند به نقطه قوت یک سازمان تبدیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه